Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

SantaSCSI
Forum-lid

SantaSCSI 04 jul 2025 23:10

CayoEvo schreef: 27 jun 2025 11:40 Eigenlijk niet alleen vandaag, maar afgelopen week op een paar avonden na mijn werk en avondeten:

Mijn 'goed weer' racefiets gestript om deze om te bouwen van een mechanische Sram Force 22 HyrdoR groep naar een Sram Force AXS elektronische groep. Aantal onderdelen zoals remklauwen en crank blijven zitten.
Inmiddels de shifters gemonteerd, nieuwe remleidingen door het frame getrokken en beide remmen ontlucht. En tevens de voorderailleur gemonteerd. Vanavond maar weer verder en dan is 'ie hopelijk dit weekend weer klaar om mee te fietsen.
Ik dacht dat de oude HydroR remmen officieel niet compatibel waren met AXS maar blijkbaar werkt het wel?

Zelf overigens ook een SRAM swap gedaan op de Lauf: de Apex AXS shifters vervangen door de nieuwe Force E1 shifters. Fluitje van een cent door de goede kabelgeleiding in het frame. Alleen wat geklooi met die bleeding edge poort en dat lag 200% aan ik die de handleiding niet goed gelezen had.
Uno-X Mobility or bust!

oystein
Forum-lid

oystein 06 jul 2025 13:17

Ik had mijn Merida endurance racer gekocht met een 11-34 casette.
Deze had ik redelijk recent vervangen voor een 11-28 en dan kon ik altijd nog de 11-34 bewaren voor als ik een keer echte hoogtes moest bedwingen .. in Zeeland is een klim van 20 meter hoogteverschil al heel wat :lol:

Ook op de 11-28 merkte ik dat ik maar op een paar kransjes reed dus meteen maar besloten om het goed aan te pakken en naar een nog vlakkere casette te gaan, in dit geval de 11-25.

De Merida was afgemonteerd met R7000 / 105 11-speed.
En aangezien die derailleur een lange kooi had ivm de 11-34 ook nu meteen een korte kooi gemonteerd.

Marktplaats afstruinend zijn er ook genoeg Ultegra's te vinden in de RD-R8000-SS uitvoering dus meteen maar gedaan omdat het kan :D
De 105 derailleur gaat nu ook in de "klimdoos" met de 11-34.

Het wisselen van de derailleur betekende ook dat ik het eindkapje van de kabel eraf moest trekken dus dit nu opgelost met een adereind huls die je gebruikt om elektrische draad af te werken en die past als je de juiste diameter neemt ook perfect om de staal kabel.

Met de eerdere 11-28 had ik mij nog niet echt bekommerd om de B-schroef dus die nu met de 11-25 ook maar meteen goed afgesteld.

Afbeelding

Afbeelding

Vorige week had ik al een nieuwe wielset gemonteerd dus ik kan er weer tegenaan deze zomer :winkthumb:

P.S. alles wat ik nu over heb staat in de te koop rubriek ;)

Plaatje voor de sfeer omdat het toch al zo'n druilerige dag is met alleen maar regen 8-)

Afbeelding

0475
Forum-lid

0475 06 jul 2025 15:37

Speedsensor van de naaf achter naar de naaf voor verplaatst. Op mijn eerste fiets geen issue met de sensor achter. Maar op mijn nieuwe fiets zie ik regelmatig vreemde sprongen in snelheid. Of het ligt aan de afstand tussen sensor en computer en wat er tussen zit (frame). Of: de nieuwe fiets heeft heel dunne naven (diameter) het zou ook kunnen dat de rotatie snelheid (hoeksnelheid) net te laag is voor de sensor om een omwenteling goed te registreren. Het was best wel even een klus…van twee minuten :lol: :mrgreen:

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 06 jul 2025 15:57

Fiets van maatje onder handen genomen.

- Dolgedraaide crankbouten doorgeslepen en uitgeboord.
- Bottom eruit getikt (ging bijna niet zo vast)
- Nieuw BB geperst
- Crank opnieuw gemonteerd.
- Nieuwe pedalen.
- Cassette gewisseld naar klimcassette
- Poetswerk
- Afstelwerk

Milieubijdrage: 0€
Kleinmateriaal: 0€
Totale rekening: 0€
Laatst gewijzigd door havana op 07 jul 2025 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 07 jul 2025 20:54

En weer een klantje in de werkplaats. Had een Cube Streamer 3x10 Ultegra gekocht op Marktplaats. Zag er op de foto's goed uit en was in het echt ook goed. Eventjes nagelopen, zat net een nieuwe ketting op.

Lagers Fulcrum 7 voorwiel wel gaar (speling) dus die heb ik vervangen. Had ik gewoon nog liggen, ziek eigenlijk :D

Verder nog een kleine amateur bikefit gedaan en weer een tevreden klant.

Milieubijdrage: 0€
Kleinmateriaal: 0€
Totale rekening: 0€

Berrinator
Forum-lid

Berrinator 07 jul 2025 21:16

Mijn zoontje blijkt een beetje een stoemper te zijn. Hij had zijn ketting kapot getrapt en bij het vervangen bleek de cassette ook zijn beste tijd gehad te hebben. Dus ook maar meteen vervangen. Het 8 speed Shimano spul is gelukkig echt heel goed betaalbaar en upgrade van wat erop zat.

Afbeelding

martinbo
Forum-lid

Gebruikersavatar martinbo 07 jul 2025 21:26

0475 schreef: 06 jul 2025 15:37 Speedsensor van de naaf achter naar de naaf voor verplaatst....Of: de nieuwe fiets heeft heel dunne naven (diameter) het zou ook kunnen dat de rotatie snelheid (hoeksnelheid) net te laag is voor de sensor om een omwenteling goed te registreren. :lol: :mrgreen:
Bij een dunne naaf is de rotatiesnelheid (omwentelingen per minuut), waar de sensor op reageert natuurlijk even groot als bij een dikke(re) naaf.

0475
Forum-lid

0475 08 jul 2025 09:36

RPM's zijn inderdaad identiek, maar de hoeksnelheid is lager, maar van wat ik kan lezen heeft de sensor van Garmin geen minimale hoeksnelheid nodig.

martinbo
Forum-lid

Gebruikersavatar martinbo 08 jul 2025 10:21

De hoeksnelheid (rad/s) blijft gelijk; de omtreksnelheid (m/s) niet. De Garminsensor meet de rotatie door de oriëntatie ten opzichte van het magnetisch veld van de aarde die dusper omwenteling (2π rad) wisselt.

0475
Forum-lid

0475 08 jul 2025 14:25

Klopt, ik haal het door elkaar.

In ieder geval vanmorgen op het ritje geen gekke sprongen in de snelheid gezien met de sensor op de naaf v/h voorwiel (ipv achter dat op de andere fiets wel goed werkt).

Mehekachtohapi
Forum-lid

Gebruikersavatar Mehekachtohapi 08 jul 2025 14:58

Hier ook een Garmin sensorklusje: van twee sensoren de batterij vervangen en een cadanssensor op de gravelbike gezet. Kostte wel wat gescheld en ergernis. Wist ik veel dat je 30 seconden tot een minuut moet wachten voordat je de nieuwe batterijen erin doet :mrgreen: Toen ik daar achter was, werkten ze meteen en herkende m'n horloge alles weer.

martinbo
Forum-lid

Gebruikersavatar martinbo 08 jul 2025 15:26

De batterij even 'omgepoold' in de houder doen (daarmee kortsluiting tussen de sensorcontacten veroorzakend) helpt ook; staat zelfs in de manual!

Plaats reactie