Pagina 4 van 5

Re: super compact

Geplaatst: 27 jan 2019 11:28
door rbr
Vorig jaar toen mijn triple crankstel het begaf een super compact gekocht (FSA). 46x30 was het enige wat te krijgen was destijds. Persoonlijk vind ik de 46 iets te klein voor NL en in lange bijtrap afdalingen. Nu een nieuw voorblad 48 besteld. Schakelen voor zal iets minder makkelijk gaan van 48 naar 30.

Re: super compact

Geplaatst: 27 jan 2019 11:47
door supermatt
Ik heb net een mooie FSA carbon 46-30 op mijn gravelracer gezet. Ik vond dat ik met tochten in België zoals de Dirty Boar of met bikepacking tassen wel een lichter verzet kon gebruiken. Het is de FSA SL-K MODULAR 386 EVO geworden, bij Futurum het goedkoopst op dit moment. De nieuwe lagers en tool heb ik uit Duitsland moeten halen. Al met al mooi spul. Nog niet mee gefietst!

Re: super compact

Geplaatst: 27 jan 2019 12:38
door walters
Let op over enige tijd komt de triple weer terug! Vond het een ideale combi tussen de 30 en 53 met een cassette 12-27, altijd raak!
Komt pas weer op de markt als iedereen op compact of super compact is overgestapt , zal dus wel enige jaren duren...

Re: super compact

Geplaatst: 27 jan 2019 13:02
door rob86
Begrijp "innovatie" van 1 blad vooraan absoluut niet. Langs de ene kant willen we maar meer kransjes om zo min mogelijks "gaps" te hebben in tandwielverhouding, maar dan gaan we plots van 2 naar 1³kettingbladen met een enorme reductie in verhoudingen als gevolg. Zeker met elektronisch schakelen is vooraan schakelen absoluut geen heikel punt meer.

De super compact daarentegen, leuk idee voor in de bergen of voor de minder geoefende wielertoerist!

Re: super compact

Geplaatst: 27 jan 2019 15:16
door rikkert
walters schreef: 27 jan 2019 12:38 Let op over enige tijd komt de triple weer terug! Vond het een ideale combi tussen de 30 en 53 met een cassette 12-27, altijd raak!
Komt pas weer op de markt als iedereen op compact of super compact is overgestapt , zal dus wel enige jaren duren...
Grappig, net een tweedehandse fiets gekocht. Speciaal met triple. Niks nog omsleutelen als je de bergen ingaat. Gewoon meteen rijden. Niet dat omsleutelen nou veel werk was, maar ik vind het echt ideaal. En mijn ego had ik toch al opgegeven..

Re: super compact

Geplaatst: 27 jan 2019 15:26
door asmeets
Volgens mij ging dit item over de super compact. Dus wat mij betreft betreft 'back on topic'.

Wat mij betreft is dit een goede ontwikkeling. Dan kun je het verzet aanpassen aan je eigen wensen en wat het beste bij je past. Zolang je maar voldoende keus hebt. Fiets jij graag met een traditionele 'set up' dan kan dat. Ben je een echter wielertoerist en fiets je liever wat lichter kan dat ook.

Re: super compact

Geplaatst: 27 jan 2019 16:14
door amclassic-fan
Voor iedereen die met een compact rijdt in Nederland en altijd maar op de 50 rond toert met een scheve kettinglijn is volgens mij beter af met een super compact

Re: super compact

Geplaatst: 28 jan 2019 10:07
door Critic
Ben nu inderdaad aan het kijken naar een 46 voor op mij ultegra crank.. Ideaal lijkt me ja

Re: super compact

Geplaatst: 28 jan 2019 15:03
door Sweety2008
Op mijn Ghost Nivolet is voor 52/36 en achter 11-28.

Re: super compact

Geplaatst: 28 jan 2019 16:02
door Keezx
En wat heeft dat met een superkompakt te maken?

Re: super compact

Geplaatst: 28 jan 2019 16:41
door rikkert
Keezx schreef: 28 jan 2019 16:02 En wat heeft dat met een superkompakt te maken?
Dat het nog niet eens een gewone compact is, laat staan een supercompact.

Re: super compact

Geplaatst: 28 jan 2019 22:01
door Sweety2008
Oké.