Pagina 4 van 4
Geplaatst: 26 jul 2010 00:58
door oldskoolbiker
superrose schreef:heb je de link gechecked?
Wil die beste man toch niet lastigvallen op zijn vrije zondag.
Pompje , binnenband, bandenlichters en buitenband in de rugzak is genoeg om de boel rijdbaar te houden.
Eigenlijk nooit nagedacht over lekrijden en de gevolgen daarvan tot ik afgelopen week een platte band had bij verlaten werkplek.
Geplaatst: 26 jul 2010 01:01
door bottecchia
Alternatief voor het meenemen van een buitenband is een setje van
deze stickers. Prima spul om mee thuis te komen als je onderweg een gat in je buitenband hebt en een stuk makkelijker om mee te nemen.
Geplaatst: 26 jul 2010 01:27
door oldskoolbiker
Mooi om te zien wat er mogelijk is om lekke banden te repareren en dat deze tools slechts ongebruikt in de zadeltas bleven zitten.
Pomp / tas / biba / bandenlichters gaan zeker mijn standaarduitrusting worden. Niet nodig maar wel handig om bij je te hebben.
Geplaatst: 26 jul 2010 11:25
door farelli
superrose schreef:Farelli schreef:superrose schreef:geld mee voor de trein terug als het te erg is en klaar.
Leuk, Randstaddenken. Daar kan dat ook werken, in een groot deel van Nederland niet. Sterker nog, ook de bus is vaak geen optie.

:(:)
Het nut van een buitenband meenemen zie ik zelfs op een trektocht door West-Europa niet, laat staan op een tochtje RundumHause.
Er van uit gaande dat ik de hele tijd in de randstad rijd?
Dit systeem hanteer ik in het hele land, pinpas mee en een taxi bellen als je in de shit zit kan ook.
Ik snap je reactie niet, ik zeg toch een bibaatje mee te nemen?
Hoe had je gereageerd als ik op de Veluwe had gewoond?
Misverstand Rose. Blijkbaar ben ik niet duidelijk, sorry.
Uit je posts kan ik wel opmaken dat je verder komt dan de Randstad. En het is prima als dit voor jou werkt. Als je een taxi erbij neemt wordt het ook anders.
Verder is mijn tweede zin, over de buitenband, geen reactie meer op jou maar op de TS.
En als je op de Veluwe had gewoond denk ik toch dat je je opmerking over de trein niet geplaatst had. Daarom ook '...denken', het zegt iets over het perspectief van waaruit je (ik, wij) redeneert.
Geplaatst: 26 jul 2010 21:44
door DeletedUser02
Ikzelf neem altijd een 2 losse imbus sleuteltjes, een binnenbandje, bandenlichters en ventieldopje mee (zodat elke fietspomp op het ventiel past), ruim voldoende om bijna mijn hele fiets in en uit elkaar te sleutelen en een lekke band te plakken, terwijl het slecht een klein beetje ruimte in neemt. Een pomp neem ik nooit mee, omdat ik altijd wel even bij iemand aan kan bellen om te vragen om een pomp, echter zal ik deze week nog wat Co2 patronen bestellen om de mensen ook niet tot last te zijn. Een zadeltasje of pomp aan het frame is absoluut not-done voor mij, dan loop ik nog liever die 20 kilometers.
Overigens is het niet onverstandig om 2 binnenbanden mee te nemen ben ik afgelopen weekend achter gekomen. Tijdens onze mini-forumrit kreeg mensma het voor elkaar om 3 lekke banden te krijgen binnen een uur tijd (Eerst een stootlek, toen een nieuw gemonteerde band waarvan het ventiel lek was en vervolgens nog een lek)! Dan word het natuurlijk overmacht.
Geplaatst: 27 jul 2010 14:58
door tati
Fiets altijd gewoon met een fietspompje en zadeltasje. Staat dan misschien niet zo mooi op mijn supersix maar heb een keertje op 100km van huis het voor elkaar gekregen om 2x achter elkaar lek te rijden. Met de mountainbike rijdt ik altijd gewoon met co2 patronen, latex in de banden en een 1 reserve binnenband natuurlijk ook tooltje en powerlink etc. bij. Behalve op meerdaagse marathon's dan knoop ik er nog een fietspompje aan.
Ooit heb ik nog eens een keer mijn reserve biba lek gereden met de atb. Toen had ik 2 knopen in de biba gelegd waar het lek zat en de rest opgevult met gras zodat ik toch nog naar de herberg terug kon fietsen. Iemand bellen is dan best lastig als je midden in het bos staat in de ardennen.
Reserve buitenband gaat nooit mee, maar een oud stukje autogordel kan wel voorkomen dat de biba door een snee in de buba naar buiten komt kijken.
Geplaatst: 27 jul 2010 18:21
door juulh
Madhill schreef:OldSkool Biker schreef:Beste Joop,
In het kanaal of de gracht werpen is slechts spreektaal om aan te geven dat je het voorwerp gaat afdanken ipv hergebruiken.
Kan niet garanderen dat mijn lekgereden bandjes ook daadwerkelijk in een afvalbak belanden.
Na hard vloeken en ontbreken afvalbakken zouden ze ook echt in de sloot kunnen belanden
About bellen en op laten halen: kan je als ANWB lid ook beroep doen op de wegenwacht-service met fietspech?
alleen als er een hulpmotor in zit net als die van Cancellara

Oeeh, nu moet je gaan oppassen jongen (6)
Cancellara is gewoon de beste =D
Geplaatst: 29 jul 2010 02:02
door zoef1
Spaaksleuteltje is ook een aanrader!!
Mocht een spaak breken is hij nog rijdbaar te maken met een spaaksleuteltje.
Ik heb het ook weleens gedaan door op de velg te springen tot ie weer gangbaar was.
Als je maar ver genoeg van huis staat bedenk je altijd wel wat.
Jaren geleden heb ik ook een keer tijdens een toertocht mijn derraileur in me achterwiel gekregen door een tak.
Met mijn basis gereedschap heb ik hem in een versnelling kunnen vastzetten.
Ik had anders van Woerden naar Almere moeten lopen in de regen ook nog.
Als je zoiets een keer overkomt denk je wel 2 keer na voor je iets thuislaat.
Nu gaan al jaren standaard mee: 2 biba, multitool (met alle imbussen mesje kettingpons enz.) pompje, wat plakkertjes met lijm en 3 plastic bandenlchters.
Buitenbanden moet je gewoon op tijd vervangen die neem ik nooit mee.
Ik heb ook nog nooit een lek gehad waarbij de buitenband onbruikbaar werd.
Geplaatst: 29 jul 2010 10:26
door fizik
Ook ik was ooit blij met een kettingponsje. Zelfde verhaal, derailleur in wiel door tak. In een prettig verzet vastgezet en alsnog de rit afgemaakt. Scheelde me een wandeling van ongeveer 20 km. Een kettingpons heb ik niet altijd bij me. Standaard is een biba, pompje en bandenlichters. Tel daarbij op een telefoon en ik kom altijd thuis.
Geplaatst: 29 jul 2010 10:48
door raassie
Ik controleer gewoon regelmatig mijn buitenbanden, en op moment dat ik 2 keer kort na elkaar lek rijdt ga ik nieuwe halen. Ik heb standaard 2 biba en 2 lichters bij me. Plakkers eigenlijk nooit. Ik heb ze vroeger mee genomen, maar meestal rijdt je vaker lek in de regen en dan werken lijm en plakkers ook niet fantastisch. Een lekke biba donder ik thuis wel meteen weg.
Geplaatst: 29 jul 2010 13:30
door otje2
Laatst 3 x voorband lek gereden in 100 km! slecht wegdek met veel scherpe steentjes en gesmolten asfalt met gaten....wat is de kans
Allemaal geplakt! binnenbandje ligt er nu nog, alweer 500+ mee gereden. Buitenbandje heeft veel geleden....dus maar eens vervangen. ReserveBB heb ik ook altijd bij maar dat is het laatste redmiddel. Plakken is binnen 5 min gedaan.
Geplaatst: 29 jul 2010 17:42
door mister_arby
Otje 2 schreef:Laatst 3 x voorband lek gereden in 100 km! slecht wegdek met veel scherpe steentjes en gesmolten asfalt met gaten....wat is de kans
Allemaal geplakt! binnenbandje ligt er nu nog, alweer 500+ mee gereden. Buitenbandje heeft veel geleden....dus maar eens vervangen. ReserveBB heb ik ook altijd bij maar dat is het laatste redmiddel. Plakken is binnen 5 min gedaan.
En binnenband vervangen binnen 2 minuten. Als je band wilt plakken kan je dat toch ook thuis op je gemak doen?
Zelf hoef ik niet die drukte en met pech ook nog een bobbel als binnenbandje 3 eu kost.