Pagina 4 van 4

Geplaatst: 21 aug 2010 23:03
door krokie
Amclassic-fan schreef:Ik heb zo m'n twijfels of dat kan. Ik vrees dat als je groot-groot schakelt de schade heel fors is. Daarnaast zal het ook in lang niet alle gevallen stil willen lopen, doordat het bovenste derailleur tandwieltje tegen de krans aan loopt.


Laat ik het zo zeggen, het werkt tot dusver (shim 6700 compact), derailleur staat bij groot groot wel ver naar voren, moet je denk ik geen kilometers mee klimmen.Afstand tot bovenste derrie wieltje is er genoeg. Over 3 weken weet ik of het Ventoux bestendig is geweest. Volgens een bekende fietsenspecialist in Zeist is het een gebruikelijke oplossing.

Geplaatst: 13 sep 2010 13:24
door burnds
Zo, inmiddels weer terug en 2 colletje gereden. Eerst de Col de la Cayolle, in 1u57 en een paar dagen later de Col de la Bonnette in 2u55. Met name de Bonnette was niet makkelijk. Had een paar dagen eerder ook een poging gedaan, maar in verband met de hitte, een kater en onvoldoende eten de poging voortijdig moeten afbreken. De tweede keer ging het ene stuk beter, maar heb onderweg wel ettelijke keren moeten stoppen omdat mijn hart door mijn borstkas leek te willen breken. Ook het laatste stuk, de zogenaamde 'lus', was erg zwaar. Maar uiteindelijk wel gehaald en het was prachtig, voelde mij best stoer (ook al is de tijd niet echt een toptijd...)

Op de terug weg naar huis is er helaas iets vervelends gebeurd. Ik reed terug met fiets achterop de auto toen ik opeens moest uitwijken voor een spinnende auto op mijn rijstrook. Daardoor raakte ik zelf ook de macht over het stuur kwijt en ben tegen de vangrail geknald. Gelukkig zijn mijn vriendin en ik er zonder letsel vanaf gekomen (net als andere betrokkenen), maar dat kun je niet echt zeggen van mijn fiets (zie bijlage, plaatje posten lukt me niet op de één of andere manier).

De verzekering keer maximaal €350,- uit en helaas is de auto waarvoor ik moest uitwijken doorgereden zonder gegevens achter te laten. Mijn eindejaarsuitkering heeft dus al een bestemming....
foto fiets

Geplaatst: 13 sep 2010 13:40
door Lcsmet
@ Burnds: even off topic,
Jammer van het ongeval.
Maar zoals een beroemde Nederlander ooit zei: "elk nadeel heb zijn voordeel".

Nog veel succes met het kiezen van een nieuwe fiets, en daar bestaat dan weer een ander topic over.

Geplaatst: 13 sep 2010 15:49
door edo
Damn, schrikken zo´n ongeluk! En rot van je fiets, met die fiets rijd je nu zelfs geen viaduct meer op...

On: de tijd die je d´r over doet om omhoog te rijden is niet zo heel relevant als amateur. Wees er inderdaad gewoon trots op dat je hem goed op gereden bent! En heb je al een hartslagmeter? Zo te horen kan je redelijk in het rood rijden, dan is een hartslagmeter een mooi hulpmiddel. Overigens zou ik zelf voor dit soort beklimmingen een triple nemen. Dan kan je lichter rijden en houd je het langer vol zonder in het rood te hoeven gaan.

Nog even een reactie op de posts over de Ventoux: ik heb hem eerder dit jaar gedaan en een paar keer gepauzeerd. Totaal twee uur fietstijd ofzo. Maar er reed een andere Nederlander die consequent met 5 km/h omhoog reed. Volgens mij is die nergens afgestapt, en ik vond dat eigenlijk een behoorlijk knappe prestatie.

Verder werd ik nog ingehaald door een kerel die twee keer zo oud was, maar ook twee keer zo hard ging. Kan gebeuren.

Geplaatst: 13 sep 2010 16:21
door niklas2
Krokie schreef:
Amclassic-fan schreef:Ik heb zo m'n twijfels of dat kan. Ik vrees dat als je groot-groot schakelt de schade heel fors is. Daarnaast zal het ook in lang niet alle gevallen stil willen lopen, doordat het bovenste derailleur tandwieltje tegen de krans aan loopt.


Laat ik het zo zeggen, het werkt tot dusver (shim 6700 compact), derailleur staat bij groot groot wel ver naar voren, moet je denk ik geen kilometers mee klimmen.Afstand tot bovenste derrie wieltje is er genoeg. Over 3 weken weet ik of het Ventoux bestendig is geweest. Volgens een bekende fietsenspecialist in Zeist is het een gebruikelijke oplossing.


Ik heb bij diezelfde fietsenspecialist exact dezelfde casette laten smeden (13-30 in mijn geval) en daarmee de Trois Ballons gereden. Door groot gebrek aan training had ik die 30 hard nodig icm met 34 voor....
Maar ook even getest of 50-30 ging en ook dat leidde niet tot schade.

In ieder geval bestaat de steeproef dus nu uit n=2

Geplaatst: 13 sep 2010 16:50
door burnds
Edo schreef:Damn, schrikken zo´n ongeluk! En rot van je fiets, met die fiets rijd je nu zelfs geen viaduct meer op...

On: de tijd die je d´r over doet om omhoog te rijden is niet zo heel relevant als amateur. Wees er inderdaad gewoon trots op dat je hem goed op gereden bent! En heb je al een hartslagmeter? Zo te horen kan je redelijk in het rood rijden, dan is een hartslagmeter een mooi hulpmiddel. Overigens zou ik zelf voor dit soort beklimmingen een triple nemen. Dan kan je lichter rijden en houd je het langer vol zonder in het rood te hoeven gaan.

Nog even een reactie op de posts over de Ventoux: ik heb hem eerder dit jaar gedaan en een paar keer gepauzeerd. Totaal twee uur fietstijd ofzo. Maar er reed een andere Nederlander die consequent met 5 km/h omhoog reed. Volgens mij is die nergens afgestapt, en ik vond dat eigenlijk een behoorlijk knappe prestatie.

Verder werd ik nog ingehaald door een kerel die twee keer zo oud was, maar ook twee keer zo hard ging. Kan gebeuren.



De tijd is inderdaad niet heel relevant, maar kon het niet nalaten om 'm bij te houden... Verder had ik geen hartslagmeter om, die was ik vergeten mee te nemen op vakantie. Ik heb dat ding trouwens ook nog nooit gebruikt, ik weet niet eens hoe die in mijn bezit is geraakt. Maar goed, voorlopig zal ik 'm ook wel niet gaan gebruiken. Heb op de Bonnette trouwens het meeste gereden met 34x27, en op een gegeven moment was zelfs dat mij een beetje te zwaar. Maar het is in elk geval gelukt! Misschien de volgende keer een cassette met een 29 erop, dat scheelt toch weer. Één voordeel, seizoen is zo'n beetje over, dus de fietsen worden wat goedkoper (toch?).

Geplaatst: 13 sep 2010 21:28
door krokie
Niklas2 schreef: In ieder geval bestaat de steeproef dus nu uit n=2

n=3, vriendje wat mee was heeft dezelfde 12-27 naar 12-30 om laten zetten.
Werkt uitstekend.
En ja we hebben hem op de steile stukjes Ventoux gewoon gebruikt.
Ben nou eenmaal geen superfietser laat staan een klimmer.
En ja er zijn er die met een dubbel ook bovenkomen, dat zal ik helaas nooit halen vrees ik.

Geplaatst: 13 sep 2010 22:33
door rsgti
30x25