Pagina 4 van 6

Re: Klimtraining.

Geplaatst: 10 jan 2014 21:11
door Kilowatt
Het doel bepaalt de training.

Maar inderdaad tumtum, probeer maar eens goed te trainen.
Hoeveel tijd heb je nog tot het doel, hoeveel tijd krijg je van de weergoden, wat is je achtergrond, leeftijd, etc...Allemaal variabelen die van invloed zijn. Moet je zo snel mogelijk kracht opbouwen of misschien nog een jaartje wachten en eerst de basis leggen door veel D1 te trainen?

Maar hoe verkeerd kan trainen zijn als je het vergelijkt met op de bank hangen...

Re: Klimtraining.

Geplaatst: 10 jan 2014 22:08
door Coulthard1984
Voor de meeste wielrenners is de opbouw simplistisch bekeken ongeveer zo:

Winter (= opbouw periode 1):
basis duurtraining; relatief korte trainingen
kracht voor onderhoud spieren (in sportschool of op de fiets)

einde winter / begin voorjaar (= opbouw periode 2):
opbouwende duur (dus langere trainingen)
opbouwende intensiteit (in eerste instantie lichte blokken, later interval trainingen)

einde voorjaar (= opbouw periode 3):
korte periode: 1 - 3 weken
lang en zeer intensief trainen; uitputting

start seizoen (= compensatie periode = tapering off)
50% uren
intensiteit behouden

seizoen (= piek fase)
uitgerust aan de start van de evenementen (toertochten / wedstrijden) staan
onderhoud van de duur basis (lange rustige duur)

Re: Klimtraining.

Geplaatst: 11 jan 2014 02:01
door opperhoofd
En hoe moet dit in combinatie met genieten van het fietsen? Mentale kracht voor saaie trainingen zoek je in het bereiken van en denken aan het doel.
Voor gewone toerfietsers is plezier misschien nog wel belangrijker. Als ik bovenstaande zou moeten volgen ga ik aan het einde van het seizoen m'n fietsen verkopen, bij wijze van.

Re: Klimtraining.

Geplaatst: 11 jan 2014 08:28
door r600
yeti-alpha schreef:Allereerst: iedereen de beste wensen en een goed fietsjaar.

Ik woon bij Eindhoven dus weinig heuvels. Ik heb me ingeschreven bij Limburgs Mooiste voor de 135km. Ik heb al vaker meegedaan en ga 2 of 3 keer per jaar naar Limburg om te fietsen. Dit jaar wil ik wat beter getraind zijn als ik aan de start sta. Zijn er manieren om mijn klim kwaliteit te verhogen zonder vaak naar het zuiden af te zakken?
Ten eerste is het goed om je basisconditie te verbeteren, dus train dit jaar - als het kan - iets langer en vaker.
Verder is gewicht bij klimmen belangrijk. Ik weet niet hoe zwaar je bent, maar als je ietwat zwaar gebouwd bent, scheelt een paar kilo minder nogal wat.
Afgezien van deze zaken zou ik je vraag met nee beantwoorden. De beste training voor klimmem is in de heuvels of bergen fietsen.

Re: Klimtraining.

Geplaatst: 11 jan 2014 10:22
door kees0251
opperhoofd schreef:En hoe moet dit in combinatie met genieten van het fietsen? Mentale kracht voor saaie trainingen zoek je in het bereiken van en denken aan het doel.
Voor gewone toerfietsers is plezier misschien nog wel belangrijker. Als ik bovenstaande zou moeten volgen ga ik aan het einde van het seizoen m'n fietsen verkopen, bij wijze van.
Hang niet teveel op aan schema's als je daar geen lol in hebt.
Als je met tegenzin op de fiets stapt ben je verkeerd bezig, tenzij het je beroep is.
'sWinters lage intensiteit & volume en naar het seizoen opvoeren is voor toeristen/hobbyisten al genoeg om een goede conditie te verkrijgen.

Re: Klimtraining.

Geplaatst: 11 jan 2014 10:34
door kees0251
[quote="TumTumTum"
Over wat je in de winter het beste kunt doen zijn de meningen ook verdeeld; de een zegt het is de ideale tijd voor lichte duurtrainingen. De ander zegt juist als een beest gaan intervallen (desnoods op de sportschool) om kracht op te bouwen. Hoe is het nou?

Nou lees ik in deze draad ook weer dat expres trainen met een heel zwaar verzet nutteloos is, terwijl ik dat ook juist geadviseerd heb gekregen om kracht op te bouwen. Ik vind het vaak erg moeilijk om uit al deze schijnbare tegenstellingen te vissen wat voor mij het beste zou werken. Zoals Kees bijvoorbeeld refereert naar "de bekende paden"...zijnde? Ik fiets nog niet sedert de aftocht van Napoleon dus ik heb geen flauw idee.[/quote]

De bekende paden zijn (bijvoorbeeld) goed uiteengezet op Doefiets.
Zuivere krachttraining is voor een wielertoerist IMO volkomen zinloos , tenzij na een lange ziekenhuisperiode of zoiets.
Als ik lees wat sommigen in de winter allemaal doen dan denk ik wel eens, waar trainen die mensen toch voor?
Ik train nooit in de winter, vroeger ook niet, ik ga gewoon een stukje fietsen omdat ik daar plezier in heb.
De enige concessie is dat ik nu met een hartslagmeter rij en voor 90% in D1 blijf en dat kost soms moeite omdat ik gewoon een hekel aan langzaam fietsen heb,

Re: Klimtraining.

Geplaatst: 11 jan 2014 16:32
door TumTumTum
kees0251 schreef: Zuivere krachttraining is voor een wielertoerist IMO volkomen zinloos , tenzij na een lange ziekenhuisperiode of zoiets.
Als ik lees wat sommigen in de winter allemaal doen dan denk ik wel eens, waar trainen die mensen toch voor?
Hoe word ik dan ooit sterker dan ik nu ben? En dat is dat toch echt wel nodig als ik ooit nog eens in het buitenland/bergen wil gaan fietsen. Of snel/sterk genoeg om met andere mensen mee te kunnen fietsen. Dat red ik echt niet met een beetje rondjes fietsen in de Alblasserwaard hoe leuk dat ook kan zijn.

Re: Klimtraining.

Geplaatst: 11 jan 2014 17:25
door kees0251
Je wordt in de zomer niet sterker door in de winter als een wilde te gaan trainen.
Beetje duur is genoeg om een goeie basisconditie te behouden en geleidelijk voer je de duur en/of intensiteit wat op.
Hoeft niet eens een schema te zijn, maar ga je met een groepje doe je regelmatig een kopbeurtje ofzo.
Maak je maar geen illusies dat je veel beter gaat worden dan de afgelopen jaren (als je redelijk wat gedaan hebt), dat zal marginaal zijn, ook met rondjes Alblasserwaard kan je je goed voorbereiden.
Als je een uur of 1,5 uur D2/D3 kan rijden ben je klaar om een flinke berg te bedwingen en als je ritjes van 3 tot 4 uur goed verteert kan je ook een tocht met 2 of 3 bergen aan, dat is een kwestie van eten & drinken

Re: Klimtraining.

Geplaatst: 11 jan 2014 18:06
door TumTumTum
Ik ben dat toch niet helemaal met je eens hoor. Met mijn duurvermogen is niet zo heel veel mis; ik kan ritjes van 4, 5 uur en langer aan. Maar voor klimmen en/of lang tegen de wind in rijden of constante (hoge) snelheid mis ik evenvoudigweg de kracht en het uithoudingsvermogen. De Elfstedenfietstocht of Zwijndrecht-Zwijndrecht durf ik wel zonder meer te gaan rijden...dat is "alleen maar" duurvermogen en afstand. Zw-zw heb ik trouwens al gedaan.
...als je ritjes van 3 tot 4 uur goed verteert kan je ook een tocht met 2 of 3 bergen aan
Dat ligt er wel aan wat jij verstaat onder bergen. Ik versta onder bergen van die hoge stijle dingen met sneeuw erboven op, alpen, cols...en monts...enzo.

Een uur in D2/D3 rijden kan ik niet, 3 a 4 uur fietsen wel. Is niet goed genoeg. Wat je je denk ik niet zo heel goed realiseert (kan je ook niet weten) is dat ik niet redelijk wat gedaan heb de afgelopen jaren...ik fiets pas een jaartje en een paar maanden. En die eerste paar maanden mag je eigenlijk niet meetellen want toen lag ik voornamelijk over het asfalt omdat ik nog aan klikpedalen moest wennen.:)

Als een wilde aan het trainen ben ik niet, gewoon conditie op pijl houden met regelmatig een fietstocht en wat bij sporten met schaatsen of sportschool. Maar ik zal toch echt wat aan mijn kracht moeten doen want met alleen een paar extra sportgelletjes gaat het hem niet worden. En als ik tere wielrennerzieltjes traumatiseer door dat als toerfietser trainen te noemen wil ik het ook wel oefenen noemen hoor.;)

Re: Klimtraining.

Geplaatst: 11 jan 2014 19:04
door loos
@TumTumTum. Je het heel goed; je heel wat kilometers gemaakt afgelopen jaar, en je conditie zal ook erorm toegenomen zijn. Je bent hooguit een beetje ongeduldig.

Veel in D1 blijven trainen in de winter. De opbouw is een piramide. D1 is de basis, hoe breder de basis, hoe meer je er bovenop kunt bouween en hoe hoger je komt. Wat niet wegneemt dat niet af een toe een sprintje mag trekken of een brug op mag knallen om het leuk te houden.

Re: Klimtraining.

Geplaatst: 11 jan 2014 19:50
door kees0251
@Tum Tum Tum:
Ik zie in je post nogal wat misverstanden t.a.v. sommige gehanteerde begrippen, ik ga proberen een paar dingen wat helderder te maken.
1-Kracht.
Veel relatieve beginners denken na een stukje hardrijden en.of een heuveltje waar ze stilvallen, shit ik heb geen kracht meer, ik kom kracht te kort.
Vaud, men rijdt boven het omslagpunt, er wordt anaeroob (zonder zuurstof) vermogen geleverd en dat kan maar zeer beperkt, een minuut of 2, daarna ga je verzuren en de spieren doen het niet meer.
Met krachtgebrek heeft het niets te maken, wielertoeristen komen nooit kracht tekort , tenzij na maanden in bed ofzo.
Je vraagt meer vermogen dan je hebt.
2-Duurvermogen.
Dit is het arbeidsvermogen (in PK, Watt ) dat gedurende langere tijd (meer dan die 2 minuten dus) geleverd kan worden, ook wel aeroob vermogen genoemd , er wordt geen zuurstofschuld opgebouwd, de balans is in evenwicht.
De hartfrequentie bij dat vermogen noemen we het omslagpunt.
Duurvermogen is dus niet: hoe lang kan ik fietsen zonder dodelijk moe te worden ofzo.
Het laatste heeft meer te maken met hoe het lichaam met de energievoorziening omgaat tijdens een langdurige inspanning, hoe meer daarop getraind wordt, hoe beter en efficienter de energievoorziening wordt en hoe langer je een relatief hoog vermogen kan blijven leveren.
Duurvermogen kan en moet je opbouwen via de hierboven al genoemde pyramide van duurtraining + intervaltraining.
De top op de pyramide (de laatste 10%) wordt gezet door zeer intensieve training via wedstrijden.
Ook zonder die laatste 10% kom je bergen op zonder problemen.
Onder bergen versta ik dan de hoogste die er zijn, waar wij ouderen en eenvoudige krabbelaars 1 tot wel 2 uur over doen.....

Re: Klimtraining.

Geplaatst: 11 jan 2014 20:28
door Kilowatt
Ik probeer in de winter gewoon zoveel mogelijk te fietsen voor zover het weer het toe laat.
Dat is nagenoeg allemaal D1, de basis.
Het heeft geen zin imho om een strak schema te hanteren incl. D2/D3 trainingen als je zo onregelmatig fietst.

Dus in de winter veel D1, in maart/april de intensiteit (duur en snelheid) weer opvoeren.