Pagina 4 van 5
Geplaatst: 10 sep 2010 01:39
door jaapieo
Indentificatieplicht is gewoon een kromme manier om "allochtone nederlanders" op identiteit te kunnen controleren... om te zeggen dat enkel zei zich moeten kunnen identificeren kan niet dus stellen ze een algemene regel in.
Welkom in het spelletje genaamd: politiek Den-Haag, zo krom gaat het daar.
Geplaatst: 10 sep 2010 09:47
door sharkman113
Da's ook een hele kromme gedachte waarbij je ervan uitgaat dat iedereen eerlijk is en steeds de waarheid spreekt en de juiste informatie verstrekt. Identificatie is gewoon een hele eenvoudige manier om te kunnen controleren of iemand is wie hij beweerd te zijn (bijv. als deze aangehouden wordt bij een overtreding en ja ook iemand die illegaal in Nederland aanwezig is/werk is in overtreding).
En qua identificatie bij een fietsongeluk: zowel in mijn helm als onder mijn zadel heb ik een data tag (dunne kunststof kope van een id kaart met tel.no.) geplakt. Giro levert ook losse naamstickers bij hun helmen. Is me al eens heel handig van pas gekomen dus gewoon doen.....
Overigens heb ik twee jaar terug een keer een bekeuring gehad (rijden op de hoofdrijbaan) en de agent deed moeilijk toen ik het plaatje in mijn helm liet zien.
Geplaatst: 10 sep 2010 10:22
door olleranip
Ik heb altijd m'n mobiel bij me en een kopie van m'n paspoort. Deze heb ik gelamineerd en op de achterkant in Engels (ik rij nog wel eens in 't buitenland) de telefoonnummers van het thuisfront, persoonlijke gegevens en bloedgroep.
Dit heeft een prettig klein formaat, zodat ik het achter in één van de zakjes van m'n shirt kan meenemen.
Geplaatst: 10 sep 2010 11:24
door oyah
+1, dat zou iedereen moeten doen! Wel hopen op een begripvolle wetshandhaver vanwege de kopie... Altijd kunnen laten weten wie je bent (incl. bloedgroep) en wie te "ICE'en" in je mobiel, tag en/of op schrift. Wat kan je dan nog gebeuren? Oh ja, geen slot, fiets gejat...

Moord en brand!
Geplaatst: 10 sep 2010 13:45
door jibb
Olleranip schreef:Ik heb altijd m'n mobiel bij me en een kopie van m'n paspoort. Deze heb ik gelamineerd en op de achterkant in Engels (ik rij nog wel eens in 't buitenland) de telefoonnummers van het thuisfront, persoonlijke gegevens en bloedgroep.
Zijn telefoonnummers, persoonlijke gegevens en bloedgroep in het engels anders dan in het Nederlands?
06-12345678
Jan de Boer
Bosweg 1
8000 AA Assen
A+
06-12345678
John the Farmer
Forrestroad 1
8000 AA Axes
A+
Sorry...kon het niet laten...

Geplaatst: 10 sep 2010 14:40
door aapje
Sharkman 1 schreef:Da's ook een hele kromme gedachte waarbij je ervan uitgaat dat iedereen eerlijk is en steeds de waarheid spreekt en de juiste informatie verstrekt. Identificatie is gewoon een hele eenvoudige manier om te kunnen controleren of iemand is wie hij beweerd te zijn (bijv. als deze aangehouden wordt bij een overtreding en ja ook iemand die illegaal in Nederland aanwezig is/werk is in overtreding).
Ik vind het fundamenteel onjuist dat je toestemming moet hebben van de overheid om gewoon buiten te zijn. Natuurlijk is het voor de politie praktisch, maar het is voor burgers juist onpraktisch om altijd een ID mee te moeten nemen. De vraag is of de politie er is om het leven van nette burgers makkelijker te maken of andersom.
Als redelijk nette burger kom ik bijna nooit in aanraking met de politie, maar ik wordt wel geacht om buiten continu een ID bij me te hebben voor het geval de gestapo om een ausweis vraagt. In principe ben ik zelfs in overtreding als ik even 50 meter naar de glasbak loop zonder ID. Dat vindt ik gewoon absurd.
PS. Volgens mij is het ook helemaal niet nodig om een ID op het werk bij je te hebben om illegale werknemers op te kunnen sporen, want elke werknemer maakt tegenwoordig een kopie van je ID als je in dienst gaat. De inspectie kan die toch gewoon gebruiken?
Geplaatst: 10 sep 2010 14:41
door josvtec
Voel ik hier een rage opkomen van de heertjes bonnenuitschrijvers..... oh nee, sommige mensen noemen ze politie.
Id vragen als er niets aan de hand is?? Is er oorlog dan, zijn de duitsers terug????
Als je aangifte wilt doen zit het buro op slot, ze zijn zoooooooo druk, ja met onzinnige bonnen uitschrijven.
Maar het zal me niet verbazen als er een nieuwe rage ontstaat bij de pliesie, lekker makkelijk geld incassren.
Geplaatst: 10 sep 2010 14:48
door aapje
Oyah schreef:Altijd kunnen laten weten wie je bent (incl. bloedgroep)
Bloedgroep vermelden is in ontwikkelde landen volstrekt nutteloos, want dat controleren ze altijd voordat ze je bloed toedienen. Wellicht is het nuttig als je naar Azie of Afrika gaat.
Geplaatst: 10 sep 2010 14:55
door rene1
Carel schreef:Enigzins off-topic:
Niet voor legitimatie maar wel voor noodgevallen:
http://www.sosarmband.nl/ speciaal voor op de fietshelm.
Een telefoon nummertje van het thuisfront is echt wel genoeg.
Bloed krijg je niet toegediend nav een briefje in je helm; Als het echt moet dan
O negatief ipv het risico dat het iemand anders helm/bloedgroep is.
O negatief kan je ip met alle bloedgroepen ontvangen.
Zonder te weten wat voor naam het slachtoffer heeft komen ze ook een heel eind hoor.
Alleen bij belangrijke ziektes/allergien kan zo'n sos bandje van levensbelang zijn.
Geplaatst: 10 sep 2010 17:03
door competer
jibb schreef:Olleranip schreef:Ik heb altijd m'n mobiel bij me en een kopie van m'n paspoort. Deze heb ik gelamineerd en op de achterkant in Engels (ik rij nog wel eens in 't buitenland) de telefoonnummers van het thuisfront, persoonlijke gegevens en bloedgroep.
Zijn telefoonnummers, persoonlijke gegevens en bloedgroep in het engels anders dan in het Nederlands?
06-12345678
Jan de Boer
Bosweg 1
8000 AA Assen
A+
06-12345678
John the Farmer
Forrestroad 1
8000 AA Axes
A+
Sorry...kon het niet laten...

Haha, ROFL, LOL

Geplaatst: 10 sep 2010 19:14
door whocares
jos vtec schreef:
Id vragen als er niets aan de hand is??
Dan vraag je aan hen , om zich ook te identificeren .Dat zijn zij immers ook verplicht , meen ik me te herinneren.
Zo weet je meteen wie je voor je hebt om een aanklacht in te dienen < maar ik geloof dat ze hun naam ook altijd moeten vermelden bij het uitschrijven van een PV .
OP Wikipedia.nl :
Wetgeving
Wetgeving in Nederland
* Verlichting (bij dag, als er goed zicht is, niet verplicht - meer verlichting is niet toegestaan; zie ook de pagina Fietsverlichting)
o Vanaf 1 november 2008 mag de fietsverlichting ook op de borst of de rug van de bestuurder worden bevestigd en knipperlicht wordt oogluikend toegelaten.
o koplamp straalt wit of geel licht uit
o achterlicht straalt rood licht uit
* Reflectie (ook overdag - meer reflectie is toegestaan)
o zijreflectie (geel of wit) op beide wielen. Wordt meestal met een reflectiestrook op de banden toegepast.
(vanaf 1 januari 1987 werd de wielreflectie verplicht. De Fietsersbond protesteerde tegen de onmiddellijke invoer van deze maatregel; het betekende dat alle fietsen per direct van cirkelvormige zijreflectoren tussen de spaken moesten worden voorzien. De bond vond de reflectoren te duur en had liever gezien dat het gebleven was bij reflecterende fietsbanden, die toch op den duur zouden worden vervangen. Na een maand waren alle reflectoren uitverkocht terwijl nog de helft van de elf miljoen fietsers zonder zijreflectie reed).
*
o gele reflectoren op voor- en achterkanten van de pedalen
o rode achterreflector
o (in de nabije toekomst: witte voorreflector)
* pedalen voorzien van stroef oppervlak
* goed werkende rem
* bel hoorbaar op 25 meter
* stuur dient goed vast te zitten
* handvatten moeten goed vast zitten
* een tweewielige fiets mag niet breder zijn dan 75 centimeter (voor een driewieler of aanhangwagen is het maximum 150 cm)
Enkele eisen zijn voor fietsen soepeler dan voor motorvoertuigen:
* Overdag: Een motorvoertuig moet altijd met intacte verlichting uitgerust zijn, hoewel de verlichting niet hoeft te branden. Met een fiets mag overdag gereden worden met defecte of afwezige verlichting.
* 's Nachts: Het achterlicht van een fiets hoeft niet te branden als er een aanhangwagen wordt getrokken. De aanhangwagen moet natuurlijk wel verlichting hebben. Bij een motorvoertuig moeten zowel het trekkende voertuig als de aanhangwagen achterlichten hebben.
* Een fiets mag niet meer verlichting maar wel meer reflectoren hebben dan zijn voorgeschreven. Bij een motorvoertuig zijn meer verlichting en meer reflectie niet toegestaan.
Afgeschafte eisen
Voorheen moest een fiets een achterspatbord hebben dat over een lengte van minimaal 30 cm witgeschilderd was. Een racefiets zonder spatbord werd oogluikend toegelaten. Bovendien moest het achterlicht zich op het witte deel van het spatbord bevinden. Thans bevindt het achterlicht zich vaak in de holte tussen bagagedrager en spatbord.
Verkeerswetgeving
In 1905 kreeg Nederland voor het eerst een Motor- en Rijwielwet. Daarbij werd onder andere het houden van wegwedstrijden voor fietsen verboden. De Motor- en Rijwielwet is inmiddels vervangen door de Wegenverkeerswet, welke onder andere de wettelijke basis vormt voor de verkeersregels waaraan fietsers, maar ook het overige wegverkeer, zich aan moeten houden.
Sinds 1 mei 2001 hebben fietsers in Nederland van rechts ook voorrang. In verhouding tot veel andere Europese landen wordt in Nederland veel gefietst. In de infrastructuur wordt hier op allerlei manieren rekening mee gehouden; alleen de voorrangsregeling week af tot 2001. Anders dan in omringende landen was in Nederland de fietser in de wetgeving niet gelijkwaardig aan andere bestuurders. Het harmoniseren van de Europese regelgeving was dan ook een belangrijke reden om de maatregel 'voorrang fietsers van rechts' in te voeren. Daarnaast beoogt de maatregel de gelijkberechtiging van fietsers te bevorderen om zo indirect het fietsgebruik te stimuleren. "Voorrang fietsers van rechts" (VFVR) is een van de maatregelen die in het convenant Duurzaam Veilig worden genoemd, en waarvan wordt verondersteld dat zij een gunstige bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid.
Wetgeving in België
Wettelijke eisen voor een fiets met kleine wieldiameter
Fietsen waarvan de wieldiameter (banden niet inbegrepen) maximaal 50 cm bedraagt, moeten minstens uitgerust zijn met:
* een bel hoorbaar op 20 meter
* twee goed functionerende remmen (één op het voorwiel en één op het achterwiel)
* vooraan een witte en achteraan een rode reflector, indien er minstens één spatbord is.
Enkel als het donker is en als de zichtbaarheid minder dan 200 meter bedraagt, zijn lichten en andere reflectoren verplicht.
Wettelijke eisen voor de racefiets en de terreinfiets
Zowel fietsen met een racestuur en zonder bagagedrager achteraan waarvan de banddikte maximaal 2,5 cm bedraagt (racefietsen) als fietsen met minstens twee versnellingen die vanaf het stuur worden bediend en zonder bagagedrager achteraan waarvan de banden een minimumdoorsnede van 38 mm (bij een wieldiameter van 65 cm) of 32 mm (bij een wieldiameter van 70 cm) hebben (terreinfietsen), moeten minstens uitgerust zijn met:
* een bel hoorbaar op 20 meter
* twee goed functionerende remmen (één op het voorwiel en één op het achterwiel)
* vooraan een witte en achteraan een rode reflector, indien er minstens één spatbord is.
Lichten en andere reflectoren zijn enkel verplicht als het donker is en als de zichtbaarheid minder dan 200 meter bedraagt.
Wettelijke eisen voor de gewone fiets
Een fiets die niet behoort tot een van de bovengenoemde categorieën, moet minstens uitgerust zijn met:
* een bel hoorbaar op 20 meter
* twee goed functionerende remmen (één op het voorwiel en één op het achterwiel)
* twee goed functionerende lichten
o vooraan wit of geel, continu oplichten of knipperen.
o achteraan rood ('s nachts bij helder weer vanaf minstens 100 m zichtbaar) continu oplichten of knipperen.
* reflectoren
o aan weerszijden van de pedalen wit of geel
o op de spaken en/of de banden minstens 2 gele of oranje dubbelzijdige reflectoren per wiel; vast bevestigd aan de spaken en symmetrisch aangebracht en/of een witte reflecterende strook aan weerszijden van elke band.
o vooraan een witte en achteraan een rode reflector
Lichten zijn enkel verplicht als het donker is en als de zichtbaarheid minder dan 200 meter bedraagt.
Geplaatst: 10 sep 2010 20:11
door roro27
who cares schreef:
Dan vraag je aan hen , om zich ook te identificeren .Dat zijn zij immers ook verplicht , meen ik me te herinneren.
Zo weet je meteen wie je voor je hebt om een aanklacht in te dienen < maar ik geloof dat ze hun naam ook altijd moeten vermelden bij het uitschrijven van een PV .
Agenten hoeven geen naam te geven; ze moeten zich alleen identificeren met hun verbalisantennummer (anders komen ze met naam en toenaam in het dossier mocht e.e.a. tot een rechtszaak leiden).
Maar goed oom agent is wel bezig om weer bonnen te scoren. Gisteren nb in mijn eigen straat bijna bekeurd omdat ik zonder licht zou rijden. Was nog 5 minuten tot zonsondergang en na een flinke discussie met een stevige waarschuwing er van af gekomen. Met de melding daarbij dat ik niet al te bijdehand moest zijn (doordat ik als jurist naar de Wegenverkeerswet heb verwezen). Toch nog even om zijn verbalisantennr gevraagd. Toen reden de dame en heer maar door... ze kregen het opeens druk!!
Was wel blij dat ik mij ID bij me had.....
Ik ben van mening dat er meer blauw op straat moet, maar niet op deze gestapo-achtige wijze. Laat ze eens bezig zijn met hun andere prioriteiten (maar dat gaat iets te offtop)