Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

basissnelheid verhogen

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 30 apr 2013 22:24

Jawel. Maar ik ben bang dat zelfs dat al te hoog gegrepen is. Voorbeeld uit de praktijk:
Ik ga mee met een trainingsrondje met wat men de "langzame groep" noemt. Rit van tussen de 90 a 100 km. Ik zie op de teller dat we hele einden tussen de 28-30 en nog hoger fietsen, ik trap me helemaal lens. Nou, dat was toch een mooi gemiddelde, denk ik dan, blijkt het nog geen 25 te zijn.
Misschien staat iemand zijn kilometerteller niet goed afgesteld ofzo, of worden de lekke banden plak c.q. appeltaart schrans tijden er niet afgehaald...eind van het verhaal, een gemiddelde van 27 over zo'n afstand haal ik dus kennelijk niet. Ook niet in een groep. En als dat dan de langzame groep moet voorstellen zie ik het somber in.

Ik heb één keer een solo uitspatting gehad van een gemiddelde van 29,5 over ongeveer 40 km, maar dat is voor mij wel heel uitzonderlijk en geen idee wie me stiekum s'nachts aan een bietensap infuus heeft gelegd ofzo. :)
Veni. Vidi. Fietsie.

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 30 apr 2013 22:35

Bij het zoeken van een passende groep is het belangrijk welke aanduiding ze voor de snelheid gebruiken. Kruissnelheid (zeg maar actuele snelheid op de teller) of gemiddelde snelheid. Scheelt snel zo'n 2 á 4 km/u. Daarnaast zit er zo'n 3 tot 5 km verschil tussen solo of groep rijden.
En nog een handige tip... zorg dat je in een groep voorin rijdt. Als je achterin zit moet je steeds erg veel goed maken bij bochten, kruisingen e.d. (harmonica-effect). Voorin (zeg maar 2e tot 5e) is dat effect veel minder, en rijdt je veel makkelijker. En je kunt de koprijder manen tot "een tandje minder"... Ook niet verkeerd ;)

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 30 apr 2013 22:42

Ja dat van voorin rijden wist ik al...meestal rijd ik 2e. Aan de andere kant, de groep waar ik mee rijd is zo klein dat je als 5e al achterin zit.:) Ik heb nog nooit met een zo'n echt heel grote groep gereden.
Maar de groepen, ook die schaatsgroep, waar ik het over heb, hebben het toch echt over gemiddeldes. Eerlijk gezegd ben jij de eerste voor mij die het ooit over kruissnelheid heeft gehad.

Leuk trouwens dat je ook een stripfiguur als avatar hebt.
Veni. Vidi. Fietsie.

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 30 apr 2013 22:51

TumTumTum schreef:Leuk trouwens dat je ook een stripfiguur als avatar hebt.
We moeten onszelf niet te serieus nemen hè ;)

Toch verbaast het me dat het in zo'n druk bevolkte regio niet lukt om een passend groepje te vinden. Maar ja, daar heb jij nu niks aan

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 30 apr 2013 22:58

Niet voor beginners kennelijk. Ik heb gelukkig wel een fietsmaatje gevonden met een sucky conditie ( :) ) maar die kan ook niet zo vaak fietsen als ie zou willen.

Tja, ik ben bang dat ik qua mogelijkheden en ambitie er net een beetje tussen inval. Met de jonge snelle mensen kan ik tot mijn verdriet niet meer mee. Maar voor gezapige koerstoeristen rondjes van 30 kilometer in Raboshirtje en een zadeltas van 5 kilo en een gemiddelde van 22 (ofzo) voel ik me echt nog te jong.

En nee, ik neem mezelf helemaaaal niet serieus.:) Mijn avatar is een deel van een groter plaatje, namelijk Guust Flater die achteruit gezakt in zijn burostoel op zijn kantoor allerlei epische sportmomenten bij elkaar zit te dromen, oa dus dat ie even een eindsprintje wint van een wielerwedstrijd. Dromen kan altijd he.
Veni. Vidi. Fietsie.

Helen
Forum-lid

Helen 30 apr 2013 23:19

TumTumTum schreef:Neuh, dat dacht ik ook al niet. Daarom begrijp ik de post totaal niet. Ik hoop dat Helen dit nog meeleest, ben benieuwd wat zij hier van vindt. Jammer dat je helemaal in Amsterdam (of omgeving) woont, want ik was graag af en toe met je gaan trappen.
Ja hoor, ik lees nog mee maar had vanavond al mijn aandacht bij de NOS die uitzond wat ik vandaag heb gemist omdat ik zo nodig moest fietsen :-).
hanz1963 schreef:Bij het zoeken van een passende groep is het belangrijk welke aanduiding ze voor de snelheid gebruiken. Kruissnelheid (zeg maar actuele snelheid op de teller) of gemiddelde snelheid. Scheelt snel zo'n 2 á 4 km/u. Daarnaast zit er zo'n 3 tot 5 km verschil tussen solo of groep rijden.
En nog een handige tip... zorg dat je in een groep voorin rijdt. Als je achterin zit moet je steeds erg veel goed maken bij bochten, kruisingen e.d. (harmonica-effect). Voorin (zeg maar 2e tot 5e) is dat effect veel minder, en rijdt je veel makkelijker. En je kunt de koprijder manen tot "een tandje minder"... Ook niet verkeerd ;)
Ook dat ken ik, afgelopen najaar wezen kijken bij een van de toerfietsclubs aan "mijn kant" van Amsterdam. Dat was echter het andere uiterste. Drie niveaus werd mij verteld: de langzame groep rijdt de halve afstand met gepaste snelheid, dan een 25/u groep en een 30/u groep. Of ik 25 gemiddeld kon fietsen? Jam, dat lukt nog wel. Aan het eind van de rit lag de snelheid op 20 gemiddeld, omdat regelmatig werd gestopt omdat het te snel ging (nl. 25/u). Daar zo op afgeknapt dat ik eigenlijk niet meer verder heb gezocht. Ik hoef niet per se 30/u te rijden maar 20 is wel wat aan de lage kant....

Met de mannen met wie ik tot nu toe heb gereden ken het harmonica-effect maar al te goed.En dan maakt het echt niet uit waar ik rijd in de groep / het groepje vam ca. 5 personen, zodra zich een bocht of obstakel aandient lig ik steevast 5 meter achter. En na 10 keer aanzetten om erbij te komen heb ik het wel gezien...

Vandaag zoveel mogelijk bochten bewust met iets meer snelheid gereden en mijzelf ingebeeld dat ik mijn bescheiden gewicht ook heb verplaatst, en ik verbeeld mij dat het wel wat beter liep.

Komende zondag met Classico Boretti de volgende kans, 160 km met enkele mannen. De andere dames uit onze Tour for Life teams rijden de 110.

Ik weet wel dat het op zich meevalt als ik tochten van 130+ kan rijden en hopelijk in september de TFL ga rijden, maar toch zou ik het prettig vinden om met wat meer zelfvertrouwen in een groep te rijden en de bochten door te komen - want daar ligt wel de oorzaak van mijn "achterstand".

pffff wat een verhaal, maar zo denk ik erover.

fietsforumlid
Forum-lid

fietsforumlid 30 apr 2013 23:36

daniel1975 schreef:Dit soort gemiddeldes zijn voor ee beginner niet te doen. Het voordeel van een grote groep doe je weer volledig teniet door de tempowisselingen, chaos in het peloton etc. Zeker voor dames is het enorm lastig om in te stappen, ook als ze al een redelijk goede basis hebben.
Dit is dus niet iets waar je iets mee kunt, niks laagdrempeligs aan :-).
Ik heb inderdaad te vluchtig (en alleen de openingspost) gelezen waardoor mijn 'advies' in de context van dit forumdraadje misplaatst is.
Overigens, het laagdrempelig waar ik over sprak stond in relatie tot 'trainingskoers' en was niet bedoeld als laagdrempelige training in algemene zin, want dat is het natuurlijk niet. Wel leuk voor de goed getrainde 'toerfietser' die eens wat snelheid wil ervaren en opdoen. maar dat doet hier verder niet ter zake.

Helen, veel succes met de komende tochten, het zal vast iedere keer beter gaan, en uiteraard de TFL!

Helen
Forum-lid

Helen 30 apr 2013 23:45

@fietsforumlid: duidelijk, zoals je het toelicht begrijp ik de relatief gezien laagdrempeligheid, maar voor mij een aantal bruggen te ver (en denk niet dat ik die in mijn huidige fietscarriere over kom). Vooralsnog blijf ik gewoon doorfietsen en bij groepjes aanhaken als ik daar de tegenwoordigheid van geest voor heb ;-) en dan zal het idd wel lukken.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 01 mei 2013 08:06

@ttt: er zijn toch wel meerdere toerclubs in de regio? Elk dorp/stad heeft wel iets in de randstad volgens mij. Kom altijd meer dan genoeg verschillende toerclubs tegen. Alleen is het idd de vraag of je er bij past. Geen idee hoe oud je bent, maar er is toch nog wel iets anders dan de bekende groepen die aso-wielrennertje spelen of de al eerder genoemde Rabo-shirts-met-stuurtassen? ;-)
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 01 mei 2013 16:43

@ Fietsforumlid AHa, dank voor de toelichting, nu wordt duidelijk wat je bedoelde.

@ daniel1975 Ja hoor, mijn eigen stad heeft een prachtige wielerclub, Ahoi, maar ik krijg niet de indruk dat die veel doen met en voor beginners als ik zo de website eens bekijk. Ja ze hebben zelfs een damesteam. Leuk, maar op de foto zie ik vervolgens alleen maar meisjes van 15-18 staan...
Ik ben 48, nou ook weer niet stok maar het wordt wel wat sneu om met middelbare scholieren mee te fietsen. Gelukkig kan je bij sommige toerclubs, zoals De Mol in Dordrecht een paar keer mee fietsen, om te kijken of het je wat lijkt, qua sfeer (ook belangrijk) en of je het aan kan. Het is nou ook weer niet zo dat ik in een rolstoel zit, maar het niveau tussen mij en mensen die veel jonger zijn of al 20, 30 jaar fietsen, wedstrijden hebben gereden of jaarlijks de Mont Ventoux vermorzelen is gewoon te groot.

@ Helen Stoer hoor, die 160 km tocht, laat weten hoe het ging. Vooral ook met de bochten.:) Ik heb gisteren zo'n 105 km gefietst...en reed ik me daar ineens met 32 door een kombocht. Had zoiets van "wat doe ik nou!? en Yes!" Kortom, ik ben dus ook onhandig (lees: schijterig) in bochten. :oops:
Zelf durf ik 160 nog niet aan, 120 lukt nog wel denk ik. Dus als mijn leven er van af hangt zal 130-140 ook wel kunnen...maar 160 is denk nog even een brug te ver.
Als ik bijvoorbeeld hoor dat anderen van mijn beginnerscursusje gewoon Zwijndrecht-Zwijndrecht (220km) gaan fietsen ben ik best wel jaloers. Maar misschien zijn zij wel gewoon belachelijk overmoedig. Misschien dat ik over een of twee jaar dat soort afstanden met twee vingers in mijn neus fiets en lach om deze post, we zien wel.
Veni. Vidi. Fietsie.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 01 mei 2013 17:56

Gewoon De Mol proberen dan. En verder is fietsen, net als elke ander sport, opbouwen. Gedurende het seizoen gaat dat steeds beter.
Aanhaken bij Toertochten werkt vaak ook goed; komt altijd wel een spontaan gevormd pelotonnetje langs wat jouw niveau is. Dat zijn dan je vrienden-voor-een-dag ;-).
Hoe lang fiets je al?
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 01 mei 2013 22:38

Pas sinds augustus. Dus misschien gewoon een beetje te ongeduldig.:)
Veni. Vidi. Fietsie.

Plaats reactie