Pagina 4 van 4

Re: Nut van aero wielset

Geplaatst: 15 aug 2012 12:32
door mattiman
Wel grappig die discussies hier. Er zijn kennelijk fietsers die op mega dure aero fietsen rondrijden puur voor de looks. En ik maar denken dat het idee van racefietsen was om hard te fietsen. Blijkt het gewoon één grote modeshow te zijn. Rare jongens die fietsers ;) :o

In elk geval: je gaat er harder van rijden, dat staat vast. Het scheelt immers luchtweerstand. Hoeveel is afhankelijk van onder andere snelheid. Hoeveel waarde iemand daar vervolgens aan hecht is een volgende vraag. Wat zal het zijn? 10-20 Watt? Misschien op zichzelf niet veel, maar als je 5 tot 10 van die kleine dingen weet te vinden en alles bij elkaar optelt, dan gaat je tijdritje toch echt een stuk sneller.

Re: Nut van aero wielset

Geplaatst: 15 aug 2012 12:40
door japiecarbon
Nou, ik kan je wel vertellen dat 99% van de mensen hun fietsniet koopt omdat hij zo snel zou zijn. Maar gewoon omdat hij/zei hem mooi vind. En dan zijn die marketing praatjes natuurlijk mooi meegenomen.

En ik ben er zelf ook 1, want ik rij ook op een aero fiets met aero wielen.

Re: Nut van aero wielset

Geplaatst: 15 aug 2012 12:48
door nijkie
Wat heb ik een mazzel,mijn vrouw vindt hoge wielen mooi en ik naaldhakken...ze heeft ook mijn fiets uitgezocht en onze dochter mijn lingerie voor op de fiets,tenslotte maak ze ook mijn fiets schoon als ik terug kom van een rit in de regen.

Koop wat je mooi vindt en fantaseer de rest erbij...

Re: Nut van aero wielset

Geplaatst: 15 aug 2012 12:55
door daniel1975
nijkie schreef: mijn lingerie voor op de fiets,..
Ik heb nu een heeeeeeel mooi plaatje van jou met jarretelletje op de fiets in gedachten :mrgreen:

Re: Nut van aero wielset

Geplaatst: 15 aug 2012 13:03
door tilion
Er kopen toch ook heel veel mensen wielen die zo licht mogelijk zijn ipv aero wielen. Maar volgens het artikel van journalist Henk Leenaers dat hij in 2006 maakte voor het blad Fiets zou je wel meer voordeel hebben van aero wielen.
http://www.handgespaakt.nl/styled-7/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Nut van aero wielset

Geplaatst: 15 aug 2012 13:04
door mattiman
De vraag van B80 was of het echt wat uitmaakt. In het grinta magazine stond een artikel. Hier nog wat artikelen
http://members.chello.nl/k.haan11/Tijdrijden.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bikeradar.com/gear/article/h ... ero-19273/" onclick="window.open(this.href);return false;

en ik vond ergens nog
One study published in the German Tour magazine Jan 2007

They put Uwe Peschel on a normal bike:

Needed Watts for Speed = 45 km/h :

Stevens San Remo bike with normal handlebar 465 Watts needed to go 45 km/h
Same bike Hands down the drops: 406 watts needed
Same bikeEaston Aeroforce bar: 369 Watts
Same bike Triathlon position (5.5 cm lower bar, saddle forwards): 360 Watts
Same bike Triathlon position (5.5 cm lower bar, saddle forwards) and
carbon Tri spoke wheels front and rear: 345 Watt

Cervelo + Tri spoke front 328 Watts
Cervelo + Tri spoke front + disk rear wheel : 320
Cervelo + Tri spoke front + disk rear wheel +Giro helmet: 317
Cervelo + Tri spoke front + disk rear wheel +Giro helmet + speed suit: 307
Cervelo + Tri spoke front + disk rear wheel +Giro helmet + speed suit +
saddle 3 cm further back: 293 Watts
Al met al zijn het toch aardige verschillen. Houding is van grootste invloed, maar fiets, wielen, helm en dat soort dingen maken ook uit.

Re: Nut van aero wielset

Geplaatst: 15 aug 2012 14:39
door japiecarbon
Idd, een snelle fiets met hele snelle wielen, en dan een stapel spacers onder je stuurpen en een lekker wapperend shirt.

De beste oplossingen zijn ook nog eens de goedkoopste! In de beugels rijden bijvoorbeeld!

Re: Nut van aero wielset

Geplaatst: 15 aug 2012 15:10
door thestudent
Ja, maar dat soort reacties tellen dus niet. Want met aero wielen in de beugels is natuurlijk nog aerodynamischer dan alleen in de beugels. Maar inderdaad aero wielen en een positie die nagenoeg rechtop is is totaal belachelijk.

Re: Nut van aero wielset

Geplaatst: 15 aug 2012 15:42
door CoenT86
Leuk om te lezen!
ik ben blij dat ik weer lage wielen in m'n 'aero' fiets heb! de looks waren geweldig, het feit dat ik als smurf bij elke windvlaag in de berm belandde iets minder!
het moest al windstil zijn wilde ik 'rustig' kunnen fietsen, windkracht 3 of harder was ik meer m'n armspieren aan het trainen met gevaar voor eigen leven (incl. die van het peloton)

Re: Nut van aero wielset

Geplaatst: 15 aug 2012 18:05
door ciske
ik heb een van de snelste wielsets : Xentis MarkI TT ( 58 hoog 4 spaken carbon 1660gr ) even aero als zipp 808 (80cm !! )maar minder windgevoelig.
maar in de praktijk zijn ze super , maar bij hevige (zij)wind of windstoten probeer je best niet je bidon te nemen , of je beland in de kant.
persoonlijk denk ik dat het ideaal is : een wielset van 1500-1600gr vooraan 38mm en achter 58mm , allround , ziet er ook goed uit , licht om te klimmen en aero op het platte .

http://www.facebook.com/photo.php?fbid= ... =3&theater" onclick="window.open(this.href);return false;