Moet ik leven met die tik?
Klopt. Bij mij dus ook.theov schreef:Bij mij in ieder geval wel.yoda schreef:Volgens mij is het idd 1 onderdeel, meen ik me te herinnerenracedoc schreef:Zit die ring niet al in de spacer? Dus als 1 assy geleverd?
Bracket vervangen. Morgen kan mijn vrouw een testrit maken om te kijken of die tik verdwenen is.
Canyon Aeroad / Canyon Grizl / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)
Ik heb het 2 jaar geleden gehad, een tik in de fiets telkens op hetzelfde moment van trappen. Misschien toeval maar het was ook een Wilier.
Paar keer mee naar de FM geweest en telkens even daarna weer aanwezig.uiteindelijk de fiets gedemonteerd en opgestuurd naar Veltec(importeur)
Daar bleek dat de verbinding van carbon achtervork naar alu zitbuis los gegaan was.
Waarschijnlijk doordat er 2 materialen gebruikt waren en er toch wat frictie op was gekomen is het los gegaan.
Kijk, daar was ik zelf niet op gekomen. 4 weken na het opsturen stond er een nieuw frame klaar bij de FM.
Superservice van zowel FM als van Veltec!!
Paar keer mee naar de FM geweest en telkens even daarna weer aanwezig.uiteindelijk de fiets gedemonteerd en opgestuurd naar Veltec(importeur)
Daar bleek dat de verbinding van carbon achtervork naar alu zitbuis los gegaan was.
Waarschijnlijk doordat er 2 materialen gebruikt waren en er toch wat frictie op was gekomen is het los gegaan.
Kijk, daar was ik zelf niet op gekomen. 4 weken na het opsturen stond er een nieuw frame klaar bij de FM.
Superservice van zowel FM als van Veltec!!
vandaag is morgen alweer gisteren.
Mijn lagers worden morgen vervangen van mijn SL-K crankset de FSA lagers schijnen slecht te zijn en hopelijk is dat de oplossing
Argon 18 Gallium
Cannondale superX 105
Trek Speed Concept 2.5
Cannondale supersix i2 2012
Cannondale superX 105
Trek Speed Concept 2.5
Cannondale supersix i2 2012
Lange tijd geleden dat ik dit topic heb geopend, mooi om te zien dat er zoveel reacties zijn gekomen. Jammer dat er meer mensen zijn met een dergelijk probleem. Ik ben ondertussen op vakantie geweest en ik kon een tijdje niet bij mijn account maar ik zal even vertellen wat ik allemaal gedaan heb.
Nog voor de vakantie heb ik mijn zadelpen ingevet omdat mij dit werd aangeraden. Toen heb ik gelijk een fietstocht gemaakt. Net toen ik ging geloven dat de tik wegwas kwam hij dus weer terug, dit was pas na acht kilometer fietsen. Toen ging ik 3,5 week op vakantie. Na thuiskomst heb ik ook nog andere pedalen gemonteerd op de fiets. Normaal fiets ik met race-pedalen maar ik heb ook pedalen liggen voor de mtb dus zo gezegd, zo gedaan. Helaas geen verschil dus toen maar weer naar de fietsenmaker gebracht.
Normaal is mijn FM heel snel en ik hoorde de eerste paar dagen niks dus ik had goede hoop dat hij wat nieuwe onderdelen moest bestellen en er daadwerkelijk iets veranderd zou worden. Afgelopen zaterdag heb ik de fiets opgehaald maar er is eigenlijk niks aan gedaan. De FM zegt dat het probleem komt doordat de snelspanner achter te los vast zat en dat daardoor een tik ontstaat die doorklinkt tot de crank. Dit is volgens hem de oorzaak. Tevens kon het volgens hem nog aan de ketting liggen?! Dus elke keer als de tik komt moet ik de snelspanner achter opnieuw stevig vastzetten. Hij vond het overigens wel vreemd dat de snelspanner losser dan normaal zat te meer omdat ik er zelf nog nooit aan heb gezeten. Ze hebben de fiets ook met drie man getest maar niks gehoord, maar zoals gezegd ontstaat de tik soms pas na een aantal km en ik snap dat zij er zelf niet lang op gaan fietsen. Als de tik weer terug zou komen wou hij eventueel de lagers nog wel vervangen. Ik vind het mooi dat hij dit aanbood maar vervolgens zei hij wel gelijk erbij dat hij denkt dat dat ook weinig zal uithalen. Verder was het hem ook wel bekend dat er veel problemen zijn met FSA, toen kreeg ik nog een aanbieding om voor 250 euro een Ultegra crankset erop te laten monteren. Hier moest ik natuurlijk even over nadenken, eerst ga ik dat van die snelspanner maar in de gaten houden. Ik verwacht de tik eerlijk gezegd snel weer terug.
Ik moest dit verhaal even laten bezinken maar ik vind het toch raar dat hij de oorzaak legt bij een te losse snelspanner terwijl hij zelf ook erkent dat er veel problemen zijn met mijn type FSA crank (Gossamer). En wat kan dan nog eventueel het vervangen van de lagers uithalen als hij daar sowieso niet echt de oorzaak wil leggen?
Nog voor de vakantie heb ik mijn zadelpen ingevet omdat mij dit werd aangeraden. Toen heb ik gelijk een fietstocht gemaakt. Net toen ik ging geloven dat de tik wegwas kwam hij dus weer terug, dit was pas na acht kilometer fietsen. Toen ging ik 3,5 week op vakantie. Na thuiskomst heb ik ook nog andere pedalen gemonteerd op de fiets. Normaal fiets ik met race-pedalen maar ik heb ook pedalen liggen voor de mtb dus zo gezegd, zo gedaan. Helaas geen verschil dus toen maar weer naar de fietsenmaker gebracht.
Normaal is mijn FM heel snel en ik hoorde de eerste paar dagen niks dus ik had goede hoop dat hij wat nieuwe onderdelen moest bestellen en er daadwerkelijk iets veranderd zou worden. Afgelopen zaterdag heb ik de fiets opgehaald maar er is eigenlijk niks aan gedaan. De FM zegt dat het probleem komt doordat de snelspanner achter te los vast zat en dat daardoor een tik ontstaat die doorklinkt tot de crank. Dit is volgens hem de oorzaak. Tevens kon het volgens hem nog aan de ketting liggen?! Dus elke keer als de tik komt moet ik de snelspanner achter opnieuw stevig vastzetten. Hij vond het overigens wel vreemd dat de snelspanner losser dan normaal zat te meer omdat ik er zelf nog nooit aan heb gezeten. Ze hebben de fiets ook met drie man getest maar niks gehoord, maar zoals gezegd ontstaat de tik soms pas na een aantal km en ik snap dat zij er zelf niet lang op gaan fietsen. Als de tik weer terug zou komen wou hij eventueel de lagers nog wel vervangen. Ik vind het mooi dat hij dit aanbood maar vervolgens zei hij wel gelijk erbij dat hij denkt dat dat ook weinig zal uithalen. Verder was het hem ook wel bekend dat er veel problemen zijn met FSA, toen kreeg ik nog een aanbieding om voor 250 euro een Ultegra crankset erop te laten monteren. Hier moest ik natuurlijk even over nadenken, eerst ga ik dat van die snelspanner maar in de gaten houden. Ik verwacht de tik eerlijk gezegd snel weer terug.
Ik moest dit verhaal even laten bezinken maar ik vind het toch raar dat hij de oorzaak legt bij een te losse snelspanner terwijl hij zelf ook erkent dat er veel problemen zijn met mijn type FSA crank (Gossamer). En wat kan dan nog eventueel het vervangen van de lagers uithalen als hij daar sowieso niet echt de oorzaak wil leggen?
-
martijncervelo
- Forum-lid
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 20 jul 2012 17:00
- Locatie: Den helder
Ik heb hetzelfde mogen ervaren. Een tik die in de buurt van de crank bleek te zitten. Na veelvuldig afstappen en alles aandraaien wat er aan te draaien viel had ik de oorzaak nog niet gevonden. De laatste keer dat ik afstapte controleerde ik, zomaar, de snelspanner van het achterwiel en die bleek los te zitten. Elke keer dat ik een tik hoorde bleek het die verdomde snelspanner te zijn. Kennelijk werkte dat ding zich elke paar km genoeg los om herrie in de fiets te veroorzaken.
Nu gebruik ik Mavic snelspanners en is het probleem over.
Nu gebruik ik Mavic snelspanners en is het probleem over.
Cervélo S3 & Cannondale F29 Team replica.
Nou deel 38 de crank is door de fietsenmaker er afgehaald nieuwe lagers er in en een nieuwe veer. Tik is er uit maar wanneer ik nu ga lopen op de pedalen kraak het enorm. geen tik meer maar het kraakt aan alle kanten vooral in linkercrank (niet aandrijfzijde)
Morgen maar weer terug naar de FM....
Morgen maar weer terug naar de FM....
Argon 18 Gallium
Cannondale superX 105
Trek Speed Concept 2.5
Cannondale supersix i2 2012
Cannondale superX 105
Trek Speed Concept 2.5
Cannondale supersix i2 2012
Hier is het nu hopelijk opgelost.
Snelspannerverhaal vond ik dubieus en gelukkig bleek dat het probleem ook niet te zijn want na 3 km en de snelspanner een aantal maal loshalen en vastzetten bleef de tik gewoon aanwezig. Toen weer naar de FM en daar trof ik de baas, hem ook een opname van de tik laten horen en gelukkig hoorde hij na zelf testen de tik ook. Heeft gelijk de boel uit elkaar gedraaid en geconstateerd dat er toch iets kapot was in de trapas en dat is nu dus vervangen met een geheel nieuwe trapas. Ik ben blij.
Snelspannerverhaal vond ik dubieus en gelukkig bleek dat het probleem ook niet te zijn want na 3 km en de snelspanner een aantal maal loshalen en vastzetten bleef de tik gewoon aanwezig. Toen weer naar de FM en daar trof ik de baas, hem ook een opname van de tik laten horen en gelukkig hoorde hij na zelf testen de tik ook. Heeft gelijk de boel uit elkaar gedraaid en geconstateerd dat er toch iets kapot was in de trapas en dat is nu dus vervangen met een geheel nieuwe trapas. Ik ben blij.
Gelukkig ...dan maar.....Foeckler schreef:Hier is het nu hopelijk opgelost.
Snelspannerverhaal vond ik dubieus en gelukkig bleek dat het probleem ook niet te zijn want na 3 km en de snelspanner een aantal maal loshalen en vastzetten bleef de tik gewoon aanwezig. Toen weer naar de FM en daar trof ik de baas, hem ook een opname van de tik laten horen en gelukkig hoorde hij na zelf testen de tik ook. Heeft gelijk de boel uit elkaar gedraaid en geconstateerd dat er toch iets kapot was in de trapas en dat is nu dus vervangen met een geheel nieuwe trapas. Ik ben blij.
Straks weer lekker fietsen zonder tik...
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein