Re: Vermogen vs gewicht vs prestatie
Geplaatst: 18 jan 2012 01:27
Op de website De Kale Berg, staat een pagina: "Hoe snel kan ik de ventoux op" ( http://www.dekaleberg.nl/welk-verzet/ho ... ventoux-op" onclick="window.open(this.href);return false; ) op deze website staat een link naar een excel spreadsheet welke (volgens de auteur) je gemiddeld maximaal vermogen berekend aan de hand van een aantal parameters waaronder snelheid en gewicht. Als ik op deze spreadsheet alle parameters gelijk hou en het vermogen bereken bij een snelheid van 35 km/u dan moet ik bij een gewicht van 60 kg blijkbaar 248 watt trappen en bij 90 kg 334 watt! Dat is nogal een verschil, ik betwijfel dan ook of dat klopt. Dat het benodigd vermogen meer is door een groter frontaal oppervlak is duidelijk ( de luchtweerstand stijgt rechtevenredig met het frontaal oppervalk, het benodigd vermogen stijgt dus nagenoeg evenredig met het frontaal oppervlak) maar dat je bij 50% meer gewicht 34% meer frontaal oppervlak krijgt lijkt me niet realistisch.
Dus als je gewicht 20% hoger is dan stijgt je frontaal oppervlak met een factor * 20%. Als we er dan van uit gaan dat 90% van het benodigd vermogen moet worden behaald uit de lucht weerstand dan stijgt het benodigd vermogen met 20% * 0.9 * "factor". Volgens de auteur op de website de kale berg is de factor 0.7 ik denk dat hij geen rekening heeft gehouden met de gebogen zithouding van een renner waardoor de factor (veel?) lager uitkomt.
Let op dit is allemaal bij constante snelheid want als je accelereren meeneemt (is eigenlijk natuurkundig het zelfde als klimmen) dan wordt de invloed van het gewicht beduidend groter.
Daarnaast wordt het aandeel luchtweerstand in je totaal benodigd vermogen groter naarmate je snelheid hoger is, dus is ook het nadelig effect van een hoger lichaamsgewicht sterker bij hogere snelheden.
Dus als je gewicht 20% hoger is dan stijgt je frontaal oppervlak met een factor * 20%. Als we er dan van uit gaan dat 90% van het benodigd vermogen moet worden behaald uit de lucht weerstand dan stijgt het benodigd vermogen met 20% * 0.9 * "factor". Volgens de auteur op de website de kale berg is de factor 0.7 ik denk dat hij geen rekening heeft gehouden met de gebogen zithouding van een renner waardoor de factor (veel?) lager uitkomt.
Let op dit is allemaal bij constante snelheid want als je accelereren meeneemt (is eigenlijk natuurkundig het zelfde als klimmen) dan wordt de invloed van het gewicht beduidend groter.
Daarnaast wordt het aandeel luchtweerstand in je totaal benodigd vermogen groter naarmate je snelheid hoger is, dus is ook het nadelig effect van een hoger lichaamsgewicht sterker bij hogere snelheden.