Pagina 4 van 4

Geplaatst: 18 jan 2010 17:57
door reinr
Beste Hcsmit,
ben het eens met je ervaringen mbt deore: volgens mij zijn die remmen niet berekend op normaal zware omstandigheden van het mtb'n. jammer dat je geen klasse beter wilde proberen want dat maakt echt iets uit.

Zeker doen

Geplaatst: 22 jan 2010 18:04
door dannydenhaag
Koop gewoon een fatsoenlijk setje schijfremmen en je wil niet anders meer. Veel betere controle tijdens het remmen, hoger remvermogen, geen slijtage van je velg, veel mooier.

Ik rijd nu met de XT schijfremmen. Aanlopen doen ze zelden (goed afstellen) en ook in de modder werken ze als de beste. Monteer de iets hardere blokken van shimano en je kan voorlopig vooruit.

Geplaatst: 23 jan 2010 15:30
door tweety
Ja mee eens!
Ik was er eerst ook niet van weg maar zou nu niet anders willen. Ik rij ook met XT schijf en heb ze in het hele jaar nog geen 1 x afgesteld. Dat ze eventjes aanlopen in de bagger is logisch, maar dat doen v-brakes ook. Als je even door een plas heen rijdt hoor je wat geknisper, maar dat is na een paar meter ook voorbij. De remkracht is vele malen beter en het excuus dat je ze in NL niet nodig hebt kun je van tafel vegen, want ook hier heb je afdalingen die stijler zijn dat jezelf aandurft.. Je hebt altijd dezelfde remdruk, veel meer gevoel bij het remmen en ook de slijtage is geen probleem, tenzij je 5x per week in de bagger fietst...

Ik zeg: schijfremmen!

Geplaatst: 23 jan 2010 16:25
door wasbeer2006
Ik zeg winter in NL = HS33

Zomer + bergen = schijfremmen

Geplaatst: 23 jan 2010 19:04
door lucnoa
wasbeer2006 schreef:Ik zeg winter in NL = HS33

Zomer + bergen = schijfremmen


Veel meer moet er eigenlijk niet meer over gezegd worden ,wat wasbeer hier zegt is gewoon de korte waarheid .
HS33 of V breaks voor in de winter en zelfs voor in de zomer in Nederland . En goede schijfremmen voor in de zomer in het gebergte . Ik heb ze alle twee dus voor mij is het simpel . Maar wat is nu het beste als je echt moet kiezen tussen de twee ? Ik zou dan toch voor goede schijfremmen gaan omdat deze simpelweg beter remmen en je ook op het vlakke later in de remmen kan gaan . Maar als je in de winter je blokjes zal moeten vervangen zullen de nieuwe ook vlug versleten zijn en dan wordt het ook een kostelijke zaak . TIP : Koop u een fiets met goede schijfremmen en neem er dergelijk twee paar remblokjes bij . Fiets met deze blokjes in de zomer in goede weeromstandigheden een tweehonderd kilometer en vervang ze dan door een ander paar . Hou die ingereden blokjes bij tot in de winter en als de andere dan versleten zijn kun je die andere terug monteren . Op deze manier kunnen die blokjes wel wat winterse omstandigheden verdragen .

Geplaatst: 23 jan 2010 20:03
door tiest
Doe mij in de winter ook maar gewoon een setje xt disc's. Of remmen jullie in de winter ineens minder dat je die remdruk/kracht niet nodig hebt? :S. ALs je de boel echt goed inremt dan kun je zo met max 2 setjes een seizoen rijden.

Geplaatst: 23 jan 2010 20:09
door daniel1975
Niet helemaal Tiest.
Afgelopen zomer nieuwe remblokken erop gezet voor ik naar de Verdon ging. Goed ingeremd en daar de hele week onder zeer droge omstandigheden gereden met hier en daar erg lange technische afdalingen (veel remmen dus). Die blokken waren dus echt wel door en door warm gestookt. Toch was ik ze in 1 tochtje op de Posbankroute vlak na een forse regenbui voor 90% kwijt.... En dat terwijl ik bewust al blokken maximaal van de schijf had gedraaid (Elixir CR). In het verleden op de Heuvelrug ook al eens binnen 2 ritten mijn blokken opgegeten.
Soms is het gewoon echt niet te houden.

Geplaatst: 23 jan 2010 20:13
door pim3
Inderdaad, ik heb nu van medio september tot en met vorige week met één set blokjes gedaan. Ik gebruik m'n fiets behoorlijk intensief, en ik schuw de modder niet ;). Naar mijn mening zijn V's of HS33's gewoon achterhaald, op enkele uitzonderingen na.

Inremmen doe ik op de tacx door slepend te remmen en af en toe goed door te knijpen. Als het gaat stinken naar schroeiende remvoering dan weet ik dat m'n blokjes goed zijn. Natuurlijk zonder de rol erop, anders is je achterband wel erg snel kaal.