Pagina 4 van 6

XC Mountainbike project

Geplaatst: 11 nov 2006 11:57
door sjezer
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 11 November 2006


Bij Giant heb je geen E-type nodig en je kan hem er helemaal niet goed op krijgen. Bovendien snap ik niet dat je een E-type derailleur wilt hebben, een gewone voor-derailleur is lichter en veel makkelijker om af te stellen. Ik moest nog al improviseren om hem netjes parallel te krijgen met de kettingbladen: 1 schroef afzagen waarmee de derailleur aan het stuk carbon zit wat om het bracket gaat en onder de schroef waarmee je de derailleur aan je frame draait moest ik een laag ringetjes doen.
De mtb is gisteren na heel wat uur zwoegen eindelijk afgekomen en ik heb er een stukje op het asfalt mee gereden.

Dat is vreemd, normaal is de bevestiging voor een E type gestandariseerd. M.a.w. je moet je boutjes aandraaien en hij zit. Het afzagen en opvullen komt mij niet bekend voor. 2 vrienden van mij hebben ook mtb's met e type's zelf opgebouwd en met een poep en een scheet zaten ze er goed op en schakelden ze perfect.

XC Mountainbike project

Geplaatst: 11 nov 2006 12:04
door spietpiet
Wilde een E-type omdat als de ketting er af loopt deze niet meteen het frame beschadigd en ketting enkel tegen de bracketbevestigingsbeugel komt.
Bij nader inzien toch de gewone down swing gebruiken, voor de liefhebbers heb ik dus nog een gebruikte XT E-type FD-M760 voorderr. liggen, zal deze in het te koop gedeelte plaatsen.

Mooi dat je fiets klaar is.
Foto's ?

XC Mountainbike project

Geplaatst: 12 nov 2006 16:28
door amclassic-fan
Foto's zet ik misschien vanavond nog online, ik moet ze nog ff van het fototoestel afhalen, resizen en uploaden.
De fiets net wel gewogen voor zover het te doen is zonder mooie hang weegschaal. We kwamen steeds op 10,1 kg uit, dat gewicht zou goed kunnen kloppen qua onderdelen. Dit is het gewicht met een trainingswielset erin en niet de lichste banden. Namelijk XC 717 met XT naven en zware spaken, voorband is een NN 2.1 en achterband een 2.1 Conti explorer pro. Ik heb bijv ook wel Conti Twister protection's liggen als ik die monteer zit ik dus al onder de 10 kg, maar ik monteer geen banden voor de weegschaal.
In het voorjaar misschien nog een setje wedstrijdwielen kopen, dan ben ik zo nog een halve kg kwijt. Daar monteer ik ook een dura ace cassete op ipv ultegra, weer 70 a 80 gram kwijt . Op die wielset ga ik denk ik ook dan met tubeless kit rijden vanwege de lagere rolweerstand.
Misschien nog een oplossing vinden voor de achterrem kabel die ik volledig door moest laten lopen, maar dat zal niet eerder worden dan de kerstvakantie. De nokjes die je op het frame schroeft zijn namelijk bedoeld voor een niet onderbroken buitenkabel, bij de achter-derailleur geeft het geen problemen om hem te onderbreken omdat de krachten niet zo groot zijn in vergelijking met de achterrem. Maar van aluminium blokjes kan in een uur of wat zwoegen wel mooie nokjes maken die wel stijf en sterk genoeg zijn.

XC Mountainbike project

Geplaatst: 29 dec 2006 19:39
door amclassic-fan
Heeft een beetje te lang geduurd, maar dan nu toch:




De geweldige Q-factor al met een 109,5 mm trapas, misschien dat ik er later nog eens een 108 mm inzet, want dat past ook nog net:

Door de kabel van de lock-out moeten jullie maar even heen kijken, die was toen nog niet ingekort en niet handig gemonteerd:

XC Mountainbike project

Geplaatst: 29 dec 2006 21:31
door spietpiet
Strakke fiets geworden.


Ben je tevreden met je keuze voor deze vork ?
Van de week bij m'n fietsmaatje een R-Seven Super Clickout gemonteerd en die was goed te spreken over deze vork.

Kun je het goed vernemen tijdens het fietsen dat je fiets een kilo of 2 lichter is dan de gemiddelde HT ?

Ik zou de derailleur binnen kabel achter iets inkorten en de
binnen remkabel voor iets ombuigen zodat hij achter de nok van de veer van de rem hevel blijft hangen.

XC Mountainbike project

Geplaatst: 30 dec 2006 10:59
door nick
Mooie fiets, dat kader is echt schitterend.Ben jij eigenlijk belofte of junior? In da laatste geval zal ik je misschien wel eens tegenkomen in de benelux wedstrijden.
grtz

XC Mountainbike project

Geplaatst: 30 dec 2006 11:45
door intersantos
ngelooflijk mooi. Niet alledaagse keuze in afmontage, maar daardoor extra bijzonder. Gefeliciteerd!

XC Mountainbike project

Geplaatst: 30 dec 2006 12:28
door cascarsi
zeer zeer mooie fiets
veel plezier er mee

XC Mountainbike project

Geplaatst: 07 jan 2007 23:31
door amclassic-fan
Vandaag een echte serieuze proefrit gemaakt. Ruim 3 uur in het terrein geweest en nog 1 uurtje op de weg. De kwintelooien in Veenendaal lag er best slecht bij, eigenlijk is mtb'en verboden in een groot gedeelte sinds een paar jaar. Het gevolg is dat er heel veel paden aan het verdwijnen zijn, de paden veranderen langzaam aan in gras. Dat gras is natuurlijk spekglad als het zo nat is als vanochtend. Al met al heerlijk gefietst op de Utrechtse heuvelrug.
Nog een foto'tje van m'n mobiel na een lekker leem stukje (ja ondanks dat het nauwlijks op en neer ging reed ik met 29-27 ):

XC Mountainbike project

Geplaatst: 07 jan 2007 23:44
door Livio Livius
@Amclassic-fan: ben je ook nog over de Amerongseberg + Zuylensteinsebos geweest? Woon zelf 2km van Kwintelooijen.

XC Mountainbike project

Geplaatst: 08 jan 2007 15:15
door sivle
Staan de bar-ends niet erg ver naar voren? Zelfs als je op de pedalen staat staan ze denk ik nog redelijk ver naar voren, of...?