[quote="Arno Janssen"]Leuk om te lezen waar jullie mee bezig zijn! Een paar pointers die misschien kunnen helpen:
In de winterperiode kun je prima vooruit met je Tacx. Bedenk wel dat vanwege de tijdsduur bepaalde aspecten beter/minder goed te trainen zijn. Een uurtje (of iets meer) duurtraining zal niet zo heel effectief zijn, kijk maar eens naar het begrip 'duur' wat in deze duurtraining (of D1) gesloten zit. Beter naar buiten hiervoor om met minimaal een paar uur een goede D1-training af te werken. Te koud/nat/geen zin? Prima, wachten tot het voorjaar hoeft geen probleem te zijn afhankelijk van je doelen.
Tacx is wel weer goed geschikt om te trainen op kracht en interval. Hiermee kun je juist in de winter progressie maken die je in het seizoen goed helpt. Maak dit in de winter nog niet té zwaar; beter om uitgerust de winter uit te komen en nog 'rek' te hebben qua trainbaarheid voor in het seizoen.
Let tijdens trainingen, vooral D1-trainingen zijn hiervoor geschikt, ook eens op je trapfrequentie. Als je deze boven de 100 of nog beter 110 houdt helpt dit je ook voor wanneer je de echte snelheid en souplesse nodig hebt. Ook dit is te trainen, als je er goed op let.
En: gemiddelde bij een D1-training is geen doel. Dit is niet voor niks een training dus dan lijkt mij een gemiddelde niet meer dan een indicator. Samen met je hartslag geeft die de kwaliteit van je training aan. Beter om, zoals jullie al schetsen, in je zone te blijven, uiteindelijk heb je hier meer aan en op de lange termijn zul je zien dat je zeker verder komt! Macht en daarmee snelheid komt door juist te trainen en ook met de km's die je in je benen hebt. Succes![/quote]
Hallo,Arno,
Vanmiddag ook rondje gedaan van 2.34 uur, geprobeerd in D1, dus zoals ik gelezen heb, met een zo laag mogelijke hartslag in verhouding tot je inspanning.
Dat heb ik toch goed?? Gewoon wel zo'n 30/35 km/u rijden zonder dat je kapot ga en gewoon nog zou kunnen praten( maar ik reed alleen).
Helaas kreeg ik wel die vette regenbui op m'n hoofd, maar daar ga je niet dood van. Doe dit rondje vaker en merk wel dat ik er steeds minder moeite mee heb. En sneller ook weer uitgerust ben.
Alleen krijg ik nog niet echt veel van de tijd af. Dus de snelheid (wind tegen; tussen de 27 en 33; wind mee, tussen de 34 en 46), valt nog tegen, de gemiddelde snelheid bedoel ik.
Okay, door een wegomlegging moest ik even zoeken, dat scheelt ook.
Maar gem.snelheid in D1 is geen doel zei jij.
Al zou ik 't wel erg leuk vinden als ik juist die gem.snelheid zou kunnen verbeteren.
Maar op
www.wielersportinfo.nl en ook op deze site lees ik dat in D1 training snelheid niet belangrijk is, wel trapfrequentie.
Ditzelfde zegt Frank Senders van Tacx, die heeft wat mailtjes naar me gestuurd, leer er een hoop van.
Dat gaat me redelijk goed af, draai tussen de 85 en de 110, soms 115 omw./minuut. Afhankelijk van de windrichting en kracht.
Helaas deed m'n hartslagmeter erg raar; ik kreeg continu het getal 28/29 op 't display, waar normaal m'n hartslag staat.
Ik had dus geen moer aan die info, want ik wou dus juist m'n hartslag zien.
ik ben 45, dus m'n maximale ligt rond de 175>180 en daarvan moet ik dus 80% nemen, dus rond de 142>144, toch??
Of maak ik nu een verkeerde berekening??
In ieder geval kon ik m'n hartslag niet zien,gelukkig wel m'n trapfrequentie/snelheid/tijd.
Ik reed dus op "gevoel" .
Het is een Polar CS200CAD, morgen nog even checken, anders bel ik de importeur (Almere) op, ze geven goede service, dat heb ik al meegemaakt.
Ja, heb ook een Tacx, maar inderdaad, het valt niet mee om daar 2,5 uur op te zitten, 1 uur, tot 1 uur 15 gaat nog, maar meer wordt saai .
TV voor m'n neus met film van 2,5 uur...
dankje voor de info,Arno,
groeten,
cubebikes