Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

TIPS EN TRICKS

bikingme
Forum-lid

bikingme 24 mar 2011 22:26

Je band kun je ook een beetje mishandelen voor montage (vouwbanden) Voet erin zetten en even goed trekken.

eelcoz

eelcoz 24 mar 2011 22:30

Dit forum staat vol met tips en tricks over het vervangen van binnenbandjes. Sommige velg-band combi's zijn erg vervelend (zoals mijn Easton Vista SL en Conti GP 4000S). Dit weekend heb ik een bandenknecht gekocht (kostte een tientje). Daarmee kan zelfs een kleuter het bandje er in een paar seconden omheen leggen. Ik snap niet dat ik niet eerder zo'n ding gekocht heb, had me namelijk heel wat kapotte vingers/nagels gescheeld.

tosstheboss
Forum-lid

tosstheboss 25 mar 2011 21:17

Ik las in de vorige uitgave van fiets een tip van een man die de binnenkant van zijn buitenband inspuit met cilliconekit ??????? (om lekrijden tegen te gaan)
Kan dit echt als een tip beschouwd worden of zitten er ook nadelen aan vast???
op een waterfiets kom je ook vooruit

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 mar 2011 23:45

Moeten we dit nu echt uit gaan leggen? Vraag eens aan iemand die de oorlog heeft mee gemaakt hoe de fietsbanden van destijds waren. :rolleye:
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ki2000
Forum-lid

ki2000 12 apr 2011 23:34

Een website met heel wat filmpjes over onderhoud en herstellingen van je fiets:
www.bicycletutor.com

troelala
Forum-lid

troelala 28 jun 2011 16:11

eelcoz schreef:Dit forum staat vol met tips en tricks over het vervangen van binnenbandjes. Sommige velg-band combi's zijn erg vervelend (zoals mijn Easton Vista SL en Conti GP 4000S). Dit weekend heb ik een bandenknecht gekocht (kostte een tientje). Daarmee kan zelfs een kleuter het bandje er in een paar seconden omheen leggen. Ik snap niet dat ik niet eerder zo'n ding gekocht heb, had me namelijk heel wat kapotte vingers/nagels gescheeld.
Of je pakt gewoon je waterpomptang! Met de extra grip, sleur ik zelfs de meest vervelende buba's probleemloos over de biba's. Maakt niet uit waar je begint (al zou het kunnen dat je je ventiel lostrekt als je die ook vastpakt).
pijn is zwakte die het lichaam verlaat

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 jun 2011 22:28

En als je kracht zet dan komt het metaal van de waterpongtang wel op de velg en dat gaat volgens mij wel een afdrukje achterlaten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

troelala
Forum-lid

troelala 29 jun 2011 09:17

Als je maar hard genoeg sjort, trek je zo'n velg met je blote handen ook krom. Je moet natuurlijk wel voorzichtig blijven!
pijn is zwakte die het lichaam verlaat

patrick214
Forum-lid

patrick214 19 jul 2011 21:14

Ik smeer bij het wisselen van een nieuwe buitenband de randen van de nieuwe band altijd in met wat vaseline, insmeren en afvegen met een vod

henpaden
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar henpaden 26 aug 2011 09:55

Bus mega goedkope siliconenspray halen bij de Action.
Hier mee kan je effectief kleine vervuilde scharnierende onderdelen schoonspuiten.
Al het ingedrongen zand en vuil spoel je dan met druk uit. Zonder het zaakje te moeten demonteren.
Daar na met doek onderdeel schoonmaken en het juiste smeermiddel toepassen.
Nooit vervuilde onderdelen smeren maar eerst altijd reinigen.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

juulh
Forum-lid

Gebruikersavatar juulh 12 okt 2011 08:16

Cassette mooi schoon? Gebruik eens een lange kwast!
Specialized Tarmac Elite Compact

dixy100
Forum-lid

dixy100 24 okt 2011 18:30

je bent lekker aan t fietsen, zie je een klein steenje of iets dergelijks liggen op het wegdek
en natuurlijk besluit je er niet overheen te rijden, maar wat gebeurt er ? je rijdt er toch overheen.
komt dit bekent voor?
dit gebeurt omdat je ogen gefocust blijven op het object, hierdoor geven je hersens ongemerkt deze informatie ook door naar je armen en handen,
waardoor je toch over dit steentje heen zult rijden.
TIP:brobeer er naast of langs te kijken, hierdoor zal je minder vaak over zo'n steentje heenrijden

Plaats reactie