Pagina 4 van 5

Geplaatst: 25 mei 2008 15:28
door specializzed
op de website van astana staan enkele foto's van de rit van gisteren. Contador rijdt toch met een compact mijn inzien.

Afbeelding

Geplaatst: 25 mei 2008 23:10
door trek69
Ben ik dan de enige hier die met een standaard 50-34 blad voor en 12-26 achter overal mee weg komt? Lees alleen maar over allerlei onderdelen verwisselen terwijl ik er op het vlakke en in de bergen prima mee fiets en ook hoor ik niets meer of minder als de ketting schuin loopt. Lijkt me dan toch een kwestie van de juiste afstelling!

Geplaatst: 25 mei 2008 23:23
door specializzed
Trek69 schreef:Ben ik dan de enige hier die met een standaard 50-34 blad voor en 12-26 achter overal mee weg komt? Lees alleen maar over allerlei onderdelen verwisselen terwijl ik er op het vlakke en in de bergen prima mee fiets en ook hoor ik niets meer of minder als de ketting schuin loopt. Lijkt me dan toch een kwestie van de juiste afstelling!


Sram sprak over 34-53. Ik dacht dat het verschil maximum 16 tanden mocht zijn.

Geplaatst: 26 mei 2008 14:04
door havana
Trek69 schreef:Ben ik dan de enige hier die met een standaard 50-34 blad voor en 12-26 achter overal mee weg komt? Lees alleen maar over allerlei onderdelen verwisselen terwijl ik er op het vlakke en in de bergen prima mee fiets en ook hoor ik niets meer of minder als de ketting schuin loopt. Lijkt me dan toch een kwestie van de juiste afstelling!


Hangt volledig van je niveau en trapfrequentie af. De ene renner is de andere niet, voor mij werkt 50/34 in de polder gewoon niet, tussen de 29 en de 33 km/uur mis je gewoon verzetten. Dat wil niet zeggen dat het voor jou niet werkt.

@ litespeed:

De 13 haal ik ertussen uit inderdaad.

@ amclassic-fan

Ik rijd altijd 100 à 105 tpm dus aan de trapfrequentie zal het wel niet liggen. In snelle afdalingen zoals de Valporola en de Gardena kun je gewoon voordeel hebben van die 11, feit. In de Marmotte is de Galibiër zo'n afdaling.

Geplaatst: 26 mei 2008 16:28
door hans
Bij de 10 speed shimano groepen is de Q-factor van compacts, double en triple's gelijk!

Overigens hebben de 10 speed double's van shimano een hogere Q-factor dan de 9 speed double's van vroeger (maar daar heb ik nooit nooit iemand over horen klagen).

Geplaatst: 26 mei 2008 16:47
door scepticus
Hans schreef:Bij de 10 speed shimano groepen is de Q-factor van compacts, double en triple's gelijk!


De FC-5603 is gewoon 9 mm breder dan de FC-5600 hoor, en de FC-7803 is 6 mm breder dan de FC-7800.
Overigens hebben de 10 speed double's van shimano een hogere Q-factor dan de 9 speed double's van vroeger
De FC-6600 is (bij de pedaaldraad) maar 0,5 mm breder dan de FC-6500 + 109,5mm BB 6500. Over die halve mm zul je inderdaad weinig mensen horen ;)
Trek69 schreef:Ben ik dan de enige hier die met een standaard 50-34 blad voor en 12-26 achter overal mee weg komt?
Ik zou van de 19 naar de 17 een te grote sprong vinden.

Geplaatst: 26 mei 2008 17:11
door hans
my mistake...

Geplaatst: 26 mei 2008 18:27
door ericpeters
Ik hoor net op de VRT van de Giro renners zelf dat ze vrijwel allemaal zelfs 34/29 gebruiken in de tijdrit.

Geplaatst: 27 mei 2008 00:52
door oyah
Q-factor?
Op Campagnolo cranks staat het soms zelfs,
wit op zwart:
[img=http://img148.imageshack.us/img148/4486/1455ci1.jpg]
Handig!

Geplaatst: 27 mei 2008 01:16
door tochnics
als je een dubbel niet meer trekt nadat je al n bergverzet achterop hebt dan neem je gewoon een triple

Geplaatst: 27 mei 2008 01:31
door amclassic-fan
Let een beetje op je Nederlands aub, dat leest voor iedereen wel zo fijn.

Geplaatst: 27 mei 2008 01:46
door mao
havana schreef:
Hangt volledig van je niveau en trapfrequentie af. De ene renner is de andere niet, voor mij werkt 50/34 in de polder gewoon niet, tussen de 29 en de 33 km/uur mis je gewoon verzetten. Dat wil niet zeggen dat het voor jou niet werkt.

Ik kan dit ook beamen, het ligt natuurlijk geheel aan je trapfrequentie en snelheid.
Als je polder snelheid tussen de 29 a 32 (wind tegen) en 33 a 37 ( wind mee ) is heb je aan de 34 niets, deze is pas te gebruiken bij < 29 km. er van uitgaande dat je trapfrequentie rond de 100 is.
Het is eenvoudig op te lossen door een binnen blad van 40 of 42 ( welk ik gebruik) te monteren , ga je eens in de bergen of Limburg ff je 34 terug zetten is 5 minuten werk.