Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

ervaringen tacx of elite

charite
Forum-lid

charite 19 okt 2009 17:48

[/quote]
Je bedoelt dat buiten fietsen leuker is of dat het ding eigenlijk niet geschikt is goed te trainen?
[/quote]

Buiten fietsen is altijd leuker en persoonlijk vind ik het (kracht) trainen op een Tacx nou niet erg best lukken. Voorbeeldje van gisteravond.

Inrijden op souplesse gaat uitstekend, lekker licht ronddraaien, zo'n 20 minuten.
Daarna, calibreren en hup starten maar, oplopend van 60 a 70 Watt naar een zo hoog mogelijk Wattage in stappen van twee minuten bij 80 a 90 RPM.

Als eerste, je zweet je kapot en moet alles openzetten (ramen en deuren) om nog wat zuurstof en koele lucht naar binnen te krijgen, je mist hier duidelijk de rijwind.

Als tweede, bij zo'n 220 Watt begon de (Taxc) band te piepen en te kreunen, tandje lichter schakelen om op souplesse minder te slippen.
Dit lukt tot ongeveer 320 Watt en dan houd het op, de band kreunt het uit,slipt alleen nog maar en het RPM daalt aanzienlijk naar zo'n 40 Rpm. Alles erboven slipt de band door. Kort door de bocht mijn bevindingen.

Trainen op souplesse gaat perfect, lekker ronddraaien (90 RPM) en zonder slip problemen bij 80 a 90 (Taxc) Watt. Na 1,5 uur gestopt en had wel zware benen toen ik de trap opliep naar de douche. Ergo, je kan er op trainen, het is leuk om te doen (VR) met al die geinige parcoursen, maar ik krijg het niet voor elkaar om er echt(te) krachttraining op uit te voeren.

Ik ga maar eens op het Tacx forum kijken, misschien hebben ze daar een oplossing voor het slippen.

Groet,

Peter

ajhoff
Forum-lid

ajhoff 19 okt 2009 18:03

@Charite: Dank je voor de verduidelijking !

eelcoz

eelcoz 19 okt 2009 18:03

Ik heb sinds kort zo'n ding van de Lidl (mag je dat een tacx noemen?) te leen van iemand, maar het valt me behoorlijk tegen om daar lekker op te trainen. Op de 1 of andere manier is het loodzwaar (na een half uur had ik het echt wel gehad, terwijl ik op de laagste weerstand, met een lichte versnelling reed). Daarnaast zweet ik me een ongeluk (wat natuurlijk wel logisch is) en dat ding maakt ongelooflijk veel herrie. Tot slot vraag ik me ook ernstig af of m'n achterwiel er erg blij mee is.

In het weekend kan ik wel gewoon buiten fietsen in de winter, maar doordeweeks ben ik te laat thuis om nog bij licht te fietsen, en om nou in het donker te gaan fietsen. Ik zal het vanavond nog eens proberen op de Tacx.

charite
Forum-lid

charite 19 okt 2009 18:20

Je fiets en achterwiel mag er geen hinder van ondervinden, dus stuk gaat hij er (normaal gesproken ) niet van.

Oja, het is pas een Tacx als er Tacx opstaat ;)

groet,

Peter

mister_arby
Forum-lid

mister_arby 19 okt 2009 18:37

charite schreef:Je fiets en achterwiel mag er geen hinder van ondervinden, dus stuk gaat hij er (normaal gesproken ) niet van.

Oja, het is pas een Tacx als er Tacx opstaat ;)

groet,

Peter

Tacx is al een beetje zo'n woord aan het worden als bijv. Tom Tom. Het is een merk maar velen gebruiken het als naam van het product.

Plaats reactie