En al advies van de bike- fitter?Jeronimo73 schreef: ↑01 jul 2025 21:58Die staat wel bovenaan het lijstje, nog even wachten op feedback van de bikefitter
Tijd voor iets anders! Supersix / Tarmac SL8 / Aurum Magma
-
Jeronimo73
- Forum-lid
Nee nog niet, zal komende week eens informeren. Had al aangegeven niet zo’n haast te hebben ivm vakantienijkie schreef: ↑05 jul 2025 16:31En al advies van de bike- fitter?Jeronimo73 schreef: ↑01 jul 2025 21:58Die staat wel bovenaan het lijstje, nog even wachten op feedback van de bikefitter
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
De 56 Aurum heeft de reach van een SL8, supersix, foil en noem nog 10 populaire racers in maat 58.
Je rijd dus als verglijk een 58 met een stack van een 56. Dat is extreem agressief.
Gezien je ook al ouder bent en hopelijk wordt zou ik voor een wat comfortabeler geo gaan in 58.
Dan nog kan je een drop creëren van 13cm zonder spacers tot een 11cm met 2cm spacers en gewoon een 11cm stuurpen. Uitgaande van een zadelhoogte van 80 a 81cm net hoe je meet.
Dat rijd gewoon veel beter.
Met onze lengte kom je nooit tot wei ig drop, hoeft ook niet, je verhoudingen zijn ook anders.
Een 56 van een Sl8 kan je overwegen maar ik zou gewoon eens gaan rijden op een goed afgestelde 58. Ik denk dat je heel snel een keuze maakt.
Nu ben ik zeker geen Speci fan, ik zal het altijd proberen te mijden, maar van jouw shortlist is het wel gewoon de beste fiets.
Ik zou nog een keer naar de BMC kijken
. Nu is BMC qua geo ook vaak net wat agressiever, niet veel maar vaak wel iets.
Je rijd dus als verglijk een 58 met een stack van een 56. Dat is extreem agressief.
Gezien je ook al ouder bent en hopelijk wordt zou ik voor een wat comfortabeler geo gaan in 58.
Dan nog kan je een drop creëren van 13cm zonder spacers tot een 11cm met 2cm spacers en gewoon een 11cm stuurpen. Uitgaande van een zadelhoogte van 80 a 81cm net hoe je meet.
Dat rijd gewoon veel beter.
Met onze lengte kom je nooit tot wei ig drop, hoeft ook niet, je verhoudingen zijn ook anders.
Een 56 van een Sl8 kan je overwegen maar ik zou gewoon eens gaan rijden op een goed afgestelde 58. Ik denk dat je heel snel een keuze maakt.
Nu ben ik zeker geen Speci fan, ik zal het altijd proberen te mijden, maar van jouw shortlist is het wel gewoon de beste fiets.
Ik zou nog een keer naar de BMC kijken
-
Jeronimo73
- Forum-lid
Als ik kijk naar de geometrie van verschillende fietsen in maat 56 lijken de verschillen toch niet zo groot? (met uitzondering van de SuperSix die een relaxtere geometrie heeft)
56:
Aurum Magma Reach 393 Stack 570
Specialized Tarmac Reach 395 Stack 565
BMC SLR 01: Reach 392 Stack 565
Cannondale Supersix Reach 389 Stack 575
Ik ga eerst eens rustig wachten op resultaat van uitwerken fietsen op de shortlist door de bikefitter.
56:
Ik ga eerst eens rustig wachten op resultaat van uitwerken fietsen op de shortlist door de bikefitter.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Dat klopt ook wel er zit niet veel tussen.
En de geo van de supersix is mogelijk geheel gelijk aan de Sl8, want 1 cm omhoog is ook een paar mm minder reach.
Daarom ga meten in een winkel op papier kom je er niet uit.
Ik blijf een 56 echter aan de kleine kant vinden, het kan hoor, maar ga eens op een 58 rijden.
Je zit er een beetje tussenin.
En de geo van de supersix is mogelijk geheel gelijk aan de Sl8, want 1 cm omhoog is ook een paar mm minder reach.
Daarom ga meten in een winkel op papier kom je er niet uit.
Ik blijf een 56 echter aan de kleine kant vinden, het kan hoor, maar ga eens op een 58 rijden.
Je zit er een beetje tussenin.
-
Jeronimo73
- Forum-lid
Het advies van de bike fitter is nog niet binnen maar weet inmiddels wel dat mijn interpretatie van de getallen niet klopte, de drop wordt 12cm, dus 2cm dieper dan ik nu zit. Minder groot verschil en niet zo’n extreme waarde als het leek te zijn.
Ik vind het toch vreemd dat de getallen niet duidelijk zijn. Het gaat toch om harde getallen en niet om "interpretatie"? Ik blijf bedenkingen houden bij veel bike-fits.Jeronimo73 schreef: ↑07 jul 2025 16:54 Het advies van de bike fitter is nog niet binnen maar weet inmiddels wel dat mijn interpretatie van de getallen niet klopte, de drop wordt 12cm, dus 2cm dieper dan ik nu zit. Minder groot verschil en niet zo’n extreme waarde als het leek te zijn.
Een BMC Roadmachine in 56 zou heel goed passen reach 38,8 stack 59,5.Jeronimo73 schreef: ↑06 jul 2025 11:41 Als ik kijk naar de geometrie van verschillende fietsen in maat 56 lijken de verschillen toch niet zo groot? (met uitzondering van de SuperSix die een relaxtere geometrie heeft)
56:
https://link.marktplaats.nl/m2280639170 ... ios_tablet
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
-
Jeronimo73
- Forum-lid
Heb even gekeken naar de road-machine, die gaat denk ik niet passen ivm de stack?
Mijn zadel hoogte is 763mm (verticaal vanaf BB), de drop moet 120mm zijn volgens meting, dan komt bovenkant stuur op 643mm.
Met een stack van 595mm hou je dan maar 48mm over voor de stuurpen en dat gaat niet passen.
Mijn zadel hoogte is 763mm (verticaal vanaf BB), de drop moet 120mm zijn volgens meting, dan komt bovenkant stuur op 643mm.
Met een stack van 595mm hou je dan maar 48mm over voor de stuurpen en dat gaat niet passen.
Nu gaat het al 4 pagina's over stack, reach en de rest van een geometrie-tabel met cijfers....
Je hebt toch ongeveer wel een idee hoe groot een fiets is? Dan maak je toch een proefrit en dan kom je er toch wel achter wat lekker aanvoelt?
Je hebt toch ongeveer wel een idee hoe groot een fiets is? Dan maak je toch een proefrit en dan kom je er toch wel achter wat lekker aanvoelt?
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
-
Jeronimo73
- Forum-lid
Heb me voorheen nooit zo verdiept in de details van de maatvoering, eerdere fietsen heb ik gekocht op eenvoudige cyclefit meting of op advies van de fietsen zaak zonder goed te kijken hoe ik op de fiets zit. Wil het nu anders aanpakken maar misschien maak ik het wel te moeilijk.
Zou zeker graag een proefrit maken op fiets met afstelling die goed overeenkomt met de Bikefitting resultaten zonder rare aanpassingen.
Je schrijft , Ter info: mijn lengte is 184 met bbl 90,5 dan kan je nooit op 76,3cm zitten. Dit is best laag, kan mij niet voorstellen dat dit fijn voor je knieën is.Jeronimo73 schreef: ↑09 jul 2025 08:23 Heb even gekeken naar de road-machine, die gaat denk ik niet passen ivm de stack?
Ik ben 1.86 met bbl 91cm en zit op 81.5cm.
Een drop is geen meetwaarde.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.