Mooie vraag, waar altijd discussies over ontstaan. Ik maak er een lang antwoord van.
Fiets is nooit een reclameblaadje geweest. Ik werk al 18 jaar bij het blad, waarvan de laatste 3 als hoofdredacteur. Ik denk dat wij misschien nog het enige magazine zijn dat niet betaald krijgt voor reviews. Ik kan me nog herinneren dat een ex-collega nadat hij bij ons wegging zelf producten in de fietsbranche ging verkopen. Hij was stomverbaasd dat één van onze concullega's zei geen mankracht voor een review te hebben. Hij mocht de review zelf schrijven en dan stuurden ze hem wel een factuur voor het plaatsen. Daar beginnen wij niet aan. Er zijn altijd mensen die beweren dat we wel betaald krijgen voor reviews, als ik vraag om voorbeelden blijft het altijd stil. Kan ook niet anders, want het gebeurt gewoon niet.
Volgende week mag ik weer bij een fabrikant op het matje komen omdat ze niet blij zijn met een review van een van onze redacteuren. Zo hebben we geregeld discussies en willen merken soms ook niet met ons samenwerken. Zo hebben we een aantal jaar geen Specialized testfietsen gekregen, daar werken we nu weer fijn mee samen. Misschien wel te fijn, als ik het podcast topic lees

. Op dit moment willen de verdelers van De Rosa en Wilier niet meewerken, Futurumshop heeft een poosje niet mee willen doen en zo is er altijd wel wat reuring.
Wat we wel (en steeds vaker) doen is ons laten betalen voor extra aandacht. Dan plaatsen we de review sneller door op onze website, noemen hem in de nieuwsbrief en plaatsen extra content op onze social media kanalen. Dat is de vervanger geworden van de papieren advertentie, die steeds minder merken willen. In mijn begintijd hadden we vaak bijna 40 advertenties op 140 pagina's. Nu zijn dat er soms maar 2 op 100 pagina's.
Over die cijfers uit de reviews, die zijn nog steeds meestal tussen de 7.5 en 8.5. Niet zo gek, want er worden geen slechte fietsen meer gemaakt en we nemen de prijs mee in de waardering. Zo komt een betaalbaardere fiets met mindere specs vaak rond hetzelfde eindcijfer als een topfiets met een dikke verkoopprijs. Ik hoop en ga er vanuit dat de meeste lezers ook alle tekst die daarvoor komt lezen en zo een goed idee van de geteste fiets krijgen. Dat eindcijfer moet je denk ik vooral zien als het gevoel dat de redacteur bij de fiets had. Stuurgedrag en bouwkwaliteit zijn lastig in objectieve waardes te gieten.
De meeste van die cijfers zijn dan ook hartstikke subjectief, er valt nu eenmaal niet zoveel meer te meten aan een frame. Vroeger had je nog superslappe frames en wielen, in de staal en alu tijd. Nu zit dat allemaal heel dicht bij elkaar. Meten doen we dan ook niet meer, het voegde te weinig toe in verhouding tot de tijd die het kost om een fiets met geïntegreerde leidingen uit elkaar te halen. Onze redacteuren zijn meer dan ervaren. Ze rijden op tientallen fietsen per jaar en hebben er altijd een paar tegelijk in de schuur staan. Dat maakt dat ze veel beter kunnen vergelijken dan de gemiddelde amateurfietser en dat hun mening echt wel iets toevoegd. Dat is in ieder geval mijn gevoel erbij.
Samengevat: We proberen iedere maand met een leuk, gevarieerd en inspirerend magazine te komen. Met een gezonde mix van race, gravel en mtb. Met reviews, tips, training&voeding, kleding&accessoires, human interest, reizen en evenementen. Onze abonnee's blijven gemiddeld 7 jaar lid. Dat is heel lang. Daarna heb je het denk ik allemaal wel een keer langs zien komen. Neemt overigens niet weg dat we ook abonnees hebben die al meer dan 30 jaar een abonnement hebben (en dat er mensen zijn die het een jaartje proberen en het dan voor gezien houden).