Pagina 263 van 267

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 08 sep 2025 18:49
door Ramon73
wasbeer2006 schreef: 07 sep 2025 17:11 Ze kunnen wel wat hebben. Als je remblokken zijn gaan roken en je schijven nu niet blauw zijn, dan waren de blokken niet goed.
Zat er waarschijnlijk teveel troep op, ook al stook ik ze roodgloeiend roken gaan ze niet
Er zat ook een laagje op de schijven dat er met remmenreiniger niet eraf kreeg. Pas met schuren werd de schijf weer echt schoon.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 19 sep 2025 19:17
door Goudhaantje
Sinds maart dit jaar heb ik een nieuwe fiets met schijfremmen. SRAM eTap AXS. Ik dacht echt dat schijfremmen mijn fietservaring flink zou verbeteren en zeker in de bergen. Ok, het remt op zich wel prettig en goed. Maar eigenlijk kon ik ook prima overweg met mijn velgremmen icm carbonvelgen, ook in de bergen. Kort gezegd, ik ben eigenlijk helemaal niet zo enthousiast en ik irriteer mij regelmatig mateloos aan mijn remmen.
  • Al dat extra materiaal wat je nodig hebt zoals een punttangetje, remklauwspreider en schijfmaat.
  • Gedoe om te weten hoever je remblokken zijn versleten. Bij een velgrem kan je dit gewoon op het oog doen. Bij schijfremmen moet je de remblokken eruit halen wat al (een beetje) een gedoe is en opmeten met een schuifmaat en de remblokken weer terugplaatsen, wat ook weer (een beetje) een gedoe is. Je moet ook nog eens opletten dat je ze niet andersom terugplaatst, want dat leidt tot enorm gierende remmen (eigen ervaring). 
  • Die kleine schroefjes en dan ook nog dat borgklipje. 
  • Het vervangen is al helemaal een gedoe, want dan heb je ook weer een extra tool nodig om de zuigers terug te duwen.
  • Het inremmen (waar de meningen over verschillen).
  • En waarom zitten de remblokken los in een metalen houder, waarom kan dat niet uit een stuk gemaakt worden? De boel zit zo gammel in elkaar wat het plaatsen niet makkelijker maakt.
  • Het uitlijnen van de remmen is ook een gedoe met schroeven los en vastdraaien en dan vaak nog een paar keer nodig.
  • Mijn remmen lopen soms aan na krachtig remmen. Ik moet dan nog een (paar) keer remmen om dit weer op te lossen.
  • Bij veel remmen in een steile en/of bochtige afdaling gaan mijn remmen behoorlijk gieren. Ik vermoed dat ze dan wat oververhit raken. Geeft niet echt veel vertrouwen tijdens zo'n afdaling.
Als ik dan ook nog alle problemen en mogelijke (gedoe) oplossingen lees in dit topic, dan is het toch eigenlijk een waardeloos product? Of ben ik nou zo kritisch?

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 19 sep 2025 19:23
door DDX
Klopt allemaal wel ja wat je zegt, en bij sram moet je soms ook nog eens bleedpoort openzetten op shifter en dan met tooltje zuigers terugduwen.
Moet zeggen dan shimano allemaal wat makkelijker gaat, daar eigenlijk nog nooit tooltje nodig gehad om zuigers terug te duwen.

Velgremmen kunnen ook flink krijsen trouwens in de bergen.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 19 sep 2025 21:12
door pino
Ik kom met alle soorten remmen beneden, maar weiger met trommelremmen, rollerbrakes of velgremmen op carbon een heuvel af te gaan.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 19 sep 2025 21:19
door bakboord1
Een wiel uit je fiets halen is nog nooit zo makkelijk geweest.
Met velgremmen moest je altijd je band een beetje leeg laten lopen.
En zo zijn er ook nog wel meerdere andere voordelen.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 19 sep 2025 22:09
door DDX
Band leeg laten lopen ?
Nog nooit gedaan, je kan de remklauw vaak openzetten als het echt krap is.
En erin zetten is bij velgrem vaak nog wat makkelijker omdat snelspanner hem meteen goed zet.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 19 sep 2025 22:16
door Goudhaantje
Idd nog nooit moeite gehad om mijn wiel eruit te halen met velgremmen. En ik ben overal in de bergen naar beneden gekomen met velgremmen en carbonvelgen. Vele Gran Fondo's gereden met die combinatie. Zelfs in Zwitserland afgedaald met 13-14%. Maar omdat ik daar toch wat vrees kreeg voor oververhitte carbonvelgen ben ik overgestapt naar schijfremmen. Maar tot nu toe ben ik dus totaal niet overtuigd en vrees ook slachtoffer te zijn geworden van marketing.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 19 sep 2025 22:23
door Goudhaantje
bakboord1 schreef: 19 sep 2025 21:19 [...]
En zo zijn er ook nog wel meerdere andere voordelen.
Ik ben benieuwd naar de meerdere andere voordelen.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 19 sep 2025 22:51
door werkpaard
Velgen slijten niet.
Remvermogen groter.
Je kunt je wiel niet scheef in het frame zetten.
Blokken slijten veel minder snel.
Nooit kabels vervangen.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 19 sep 2025 23:29
door 0475
werkpaard schreef: 19 sep 2025 22:51 Je kunt je wiel niet scheef in het frame zetten.
Is een voordeel toe te schrijven aan de steekas.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 20 sep 2025 07:41
door scottpch64
Met ouder worden zijn alle veranderingen/verbeteringen vaak een last ipv een lust, ik denk dat je daar meer last van hebt... 8-)
Misschien weer terug naar stalen fiets met velgremmen?
Succes!

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 20 sep 2025 07:52
door Thierry le Brun
Zo te horen/lezen dus vooral een sram probleem. Met Shimano nul problemen. Wissel regelmatig van wielen, twee tellen rem bijstellen( indien nodig ) en weer door. Blokjes vervangen? 1x per jaar?? En rij toch ook gewoon 15-20.000 km per jaar waar onder dit jaar 4 echte bergweken. Cross/gravelfiets moet het hier voornamelijk op de zanderige Veluwe doen. Echte smerige natte bagger omstandigheden laat ik echter wel rechts liggen, of dan pak ik de winter fiets die nog wel velgremmen heeft. En ja, dan slijten de oude blokjes wel wat sneller. Genoemde tooltjes en schuifmaat heb ik nog nooit gebruikt (of aangeschaft)