Pagina 237 van 622

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 27 jan 2022 08:51
door Kornuit
1094 schreef: 27 jan 2022 08:38 Normaal doe ik het meeste ook zelf maar heb nu een momentsleutel nodig die tot 54Nm gaat, die heb ik helaas niet en ben niet van plan die hiervoor aan te schaffen.
Wat betreft die goedkopere inkoop weet ik niet of ik veel voordeel pak maar hij verkoopt alle onderdelen voor de consumentenadviesprijs. Dat kan nogal wat schelen soms.
Welk onderdeel is dat? BB? 54nm is gewoon met goed wat kracht vast zetten.

Komt bij die hoge waardes echt niet op een paar nm aan.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 27 jan 2022 08:54
door Woefdram
Ik gebruik daarvoor de momentsleutel die ik heb om de winterwieltjes van de auto te wisselen, hoeft niet heel duur te zijn, maar goed, daar alleen al heb ik hem mee terug verdiend. Ik gebruikt hem ook voor de Rotor cranckbout.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 27 jan 2022 10:18
door 1094
NuitKor schreef: 27 jan 2022 08:51
1094 schreef: 27 jan 2022 08:38 Normaal doe ik het meeste ook zelf maar heb nu een momentsleutel nodig die tot 54Nm gaat, die heb ik helaas niet en ben niet van plan die hiervoor aan te schaffen.
Wat betreft die goedkopere inkoop weet ik niet of ik veel voordeel pak maar hij verkoopt alle onderdelen voor de consumentenadviesprijs. Dat kan nogal wat schelen soms.
Welk onderdeel is dat? BB? 54nm is gewoon met goed wat kracht vast zetten.

Komt bij die hoge waardes echt niet op een paar nm aan.
Quarq AXS powermeter, je moet de Crank weer vastzetten met 54 nm.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 27 jan 2022 15:41
door JoostG
Ik kreeg vandaag mijn nieuwe bandjes binnen (Vittoria Terreno 2.1). Ik heb een hufterproof alu setje liggen met een binnenbreedte van 19mm, maar ook nog een chique DT Swiss RC28 db C Spline liggen van 1300 gram met 15mm binnenbreedte. Die laatste gebruik ik nooit (bedoeld als lichte klimwielen, maar met de wegracer trek ik met Campa Bora's de bergen in), dus ik kan ze net zo goed inzetten op de gravelbike.

Op de alu velg meet het bandje 52mm, op de DT Swiss 48mm. Die zag ik nog wel aankomen aangezien de diameter door de aluvelg 4mm groter is. De band op diezelfde aluvelg komt ook een stuk hoger uit (lastiger te meten, maar op het oog nog eens 4mm). En nu kan ik het niet meer verklaren.... Beide banden zijn tubeless gemonteerd en in dit geval tot 3 bar opgepompt. Wie kan/wil dit uitleggen?

Overigens valt het bandje op de DT Swiss net alleen minder ruim, maar ook minder mooi. Gaat de kast weer in voor toekomstige beklimmingen over de weg. :winkthumb:

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 27 jan 2022 16:55
door DDX
Hangt denk ook van wat voor onderdeel het is of een willekeurige fietsenmaker het voor je wilt monteren.
Want er is altijd risico dat er wat mis gaat en wie is er dan schuldig / moet schade betalen ?

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 27 jan 2022 17:03
door Lcsmet
1094 schreef: 27 jan 2022 10:18 .............., je moet de Crank weer vastzetten met 54 nm.
Dat is gewoon heel vast, dat kan je ook zonder momentsleutel.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 27 jan 2022 20:12
door wasbeer2006
Nou dat staat er niet, er staat 48/54, Waarom altijd weer de hoogste waarde :-)
Bij een stalen as kan het zonder momentsleutel, bij een alu as zou ik het met moment sleutel doen en elke 3/4 maanden even opdraaien en weer vast.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 27 jan 2022 21:49
door 1094
Had alleen ergens 54 gelezen vandaar

48 wordt ook latig want heb er alleen 1 die tot 20 gaat

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 28 jan 2022 00:00
door abdr
JoostG schreef: 27 jan 2022 15:41 Ik kreeg vandaag mijn nieuwe bandjes binnen (Vittoria Terreno 2.1)

... alu setje liggen met een binnenbreedte van 19mm ...
.. DT Swiss ... met 15mm binnenbreedte....

Op de alu velg meet het bandje 52mm,
op de DT Swiss 48mm.

Die zag ik nog wel aankomen aangezien de diameter door de aluvelg 4mm groter is.

De band op diezelfde aluvelg komt ook een stuk hoger uit (lastiger te meten, maar op het oog nog eens 4mm). En nu kan ik het niet meer verklaren.... Beide banden zijn tubeless gemonteerd en in dit geval tot 3 bar opgepompt.

Wie kan/wil dit uitleggen?
( Los van dit alles, een 2.1 inch ~ 55mm band op een 15C velg? Ik zou denken dat zo'n dikke band op zo'n smalle velg onder je uit rolt in de bochten )

Ik begrijp niet zo goed wat de vraag is maar ik vermoed dat het gaat om de hoogte van de band die groter wordt.

Volgens mij kan dat omdat het karkas van een fietsband geen draden in de lengterichting bevat, alleen +/- 45º. Dus een band kan in de hoogte groeien maar de omtrek van de doorsnede (letterlijk, als je de band zou doorsnijden) kan niet groter worden.

Op die manier kunnen fietsbanden plat op een trommel geconstrueerd worden.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 28 jan 2022 09:21
door JoostG
Ha, dat zou een goede verklaring zijn.

Ik kon ook een duidelijk verschil in vorm waarnemen tussen 15c combi (meer vierkant) en 19c combi (ronder).

Ik vermoed dat rijden met de 15c velg nog best te doen is (15 jaar geleden deden MTB-ers niet anders), maar deze wielset zit al weer in de wieltas.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 28 jan 2022 12:28
door Oppbogga
Alle diagonaal banden (opbouw met kruislingse koordlagen) worden "plat" gebouwd.
Bij radiale contructies gaat dat niet.
Daarbij wordt het karkas wel "plat" gebouwd en daarna in vorm gebracht "opgeblazen" en de gordellaag en zijkanten aangebracht.
Reden hiervoor is dat bij deze bouwmethode de gordel een vaste maat en -vorm heeft en de bedoeling daarvan is dat deze in omtrek niet "groeit"
Beetje simplistisch voorgesteld...

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 29 jan 2022 12:47
door nielsve
Is er iemand die ervaring heeft met de Ergon tp1 afstelmal? Op aanraden van de bikefitter aangeschaft om de schoenplaatjes precies te vervangen. Het moet simpel zijn en zal ook simpel zijn.

Maar als ik mijn schoen met het oude fietsplaatje in de mal heb gestoken. Is het dan de bedoeling dat ik de stickers op de schoen plak gebaseerd op de verticale en horizontale lijnen, de schoenplaatjes demonteer en de nieuwe erop plaats cfr. de stickers en de lijnen?