Tja, die budgetten worden dan ook meestal niet uitgegeven door de rijder zelf, maar door het bedrijf in de vorm van leasing. Kijk om je heen op de snelweg, je ziet die wagens toch gewoon rondrijden (en dan niet als zeldzaamheid). i4, i5, iX3, Model Y, A6 etron, Mercedes EQE etc etc... Dus blijkbaar is dat betaalbaar (voor een bedrijf). Ik ben het helemaal eens dat zo'n budgetten voor een particuliere wagen voor bijna iedereen onhaalbaar zijn.uninvitedguest schreef: ↑08 dec 2025 10:31 Als ik dit topic zo doorlees, worden “we” hier op het forum steeds meer een elite club.
Als ik zie wat voor auto’s als acceptabel worden genoemd, als ik lees welke auto’s binnen het leasebudget vallen, als ik lees dat een auto van +70k als “ betaalbaar” worden beschreven, dan komt het op mij over dat een aantal forummers los staan van de realiteit.
Het grote auto-topic

- daniel1975
- Forum-lid HC
Ook qua lease moet je voor dat soort bedragen wel een serieuze baan hebben hoor.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Elite.... Daar kom ik met dyslexie en een MBO helaas niet voor in aanmerkinguninvitedguest schreef: ↑08 dec 2025 10:31 Als ik dit topic zo doorlees, worden “we” hier op het forum steeds meer een elite club.
Als ik zie wat voor auto’s als acceptabel worden genoemd, als ik lees welke auto’s binnen het leasebudget vallen, als ik lees dat een auto van +70k als “ betaalbaar” worden beschreven, dan komt het op mij over dat een aantal forummers los staan van de realiteit.
Ik besef me zeker dat een auto van 70K niet normaal is of betaalbaar, dat leg ik mijn kinderen regelmatig uit, dat dit niet normaal is. Maarja als het kan waarom niet. Tot mijn 20ste had ik nagenoeg niks, we hadden thuis niet eens een auto.
- daniel1975
- Forum-lid HC
D-segment is natuurlijk al lang geen middenklasse meer. Vroeger waren dat de Mondeo, Passat, Talisman, 508, Vectra, etc. Destijds de standaard vertegenwoordigers autos zeg maar. Die tijd is al een paar jaar geweest helaas.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
Sommigen hebben het beter voor elkaar dan andere en dat is helemaal goed.
Mijn eisen zijn simpel: er moeten 2 fietsen in kunnen, een daktent er op en 130 op een redelijk vlakke autoroute kunnen rijden. En daar voldoet mijn auto aan. Zo'n oude Espace 3 of Mutipla zouden handiger zijn, maar zijn op een leeftijd gekomen die de nodige onderhoudsrisico's met zich meebrengen.
Voor velen is autorijden een hobby en een hobby mag geld kosten.
Waarschijnlijk heb ik in de ogen van anderen wel een onbeschofte hoeveelheid fietsen. Dat is mijn hobby.
Niet zijken maar reiden !
Voor zover ik weet kunnen leaserijders zelf kiezen voor welke goedkoopste of duurste "eigen bijdrage leaseauto c.q. bijtelling" men van dat budget een leaseauto kiest, dus . . . . . niet de werkgever bepaalt maar de leaserijder zelf.raven14 schreef: ↑08 dec 2025 10:52Tja, die budgetten worden dan ook meestal niet uitgegeven door de rijder zelf, maar door het bedrijf in de vorm van leasing. Kijk om je heen op de snelweg, je ziet die wagens toch gewoon rondrijden (en dan niet als zeldzaamheid). i4, i5, iX3, Model Y, A6 etron, Mercedes EQE etc etc... Dus blijkbaar is dat betaalbaar (voor een bedrijf). Ik ben het helemaal eens dat zo'n budgetten voor een particuliere wagen voor bijna iedereen onhaalbaar zijn.uninvitedguest schreef: ↑08 dec 2025 10:31 Als ik dit topic zo doorlees, worden “we” hier op het forum steeds meer een elite club.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Deels, ik heb een maximum bedrag, daar mag ik dan 150 overheen dat betaal ik bruto zelf, wat ik eronder zit krijg ik bruto bij het salaris.
Dus het is inderdaad deels een keuze en er zijn echt genoeg prima gezins auto's te vinden tussen de 35 en 45K, natuurlijk veel geld, maar die rijd je dus voor rond de 300 tot 450 euro per maand, daar ga je zeker als je een gezin hebt en er ook mee op vakantie gaat prive nooit goedkoper mee uitkomen.
Vergeet niet dat je bv tolkosten en als je geen brandstof of stroom buitenland hebt ook nog eens kunt aftrekken als prive gemaakte autokosten voor een zakelijke auto.
Goh "vroeger" D segment inderdaad een Avensis gehad, was toch ook al 37K in 2008. In 2012 een 508 die was toen wel voordeling 32K en maar 20% bijtelling. Die reed je dan voor 250 euro per maand. Daarna een Passat, die was al wel duur vond ik toen 48k.
De meeste merken hebben dat niet meer die hebben een C segment SUV voor de prijs van het D segment. (bv de Tiguan, Golf van binnen, prijs passat)
Dus het is inderdaad deels een keuze en er zijn echt genoeg prima gezins auto's te vinden tussen de 35 en 45K, natuurlijk veel geld, maar die rijd je dus voor rond de 300 tot 450 euro per maand, daar ga je zeker als je een gezin hebt en er ook mee op vakantie gaat prive nooit goedkoper mee uitkomen.
Vergeet niet dat je bv tolkosten en als je geen brandstof of stroom buitenland hebt ook nog eens kunt aftrekken als prive gemaakte autokosten voor een zakelijke auto.
Goh "vroeger" D segment inderdaad een Avensis gehad, was toch ook al 37K in 2008. In 2012 een 508 die was toen wel voordeling 32K en maar 20% bijtelling. Die reed je dan voor 250 euro per maand. Daarna een Passat, die was al wel duur vond ik toen 48k.
De meeste merken hebben dat niet meer die hebben een C segment SUV voor de prijs van het D segment. (bv de Tiguan, Golf van binnen, prijs passat)
Ik heb een Velar gehad (nog die met de ronde schakelknop), 120.000 probleemloze kilometers mee gereden. Nooit van de 4-jarige garantie gebruik moeten maken. Een van mijn fijnste wagens ooit.daniel1975 schreef: ↑08 dec 2025 10:31
Overigens heeft iedereen in mijn (voornamelijk zakelijke) omgeving veel problemen met Range Rover (n=4). Terugkerende software problemen (Evoque), versnellingsbak kapot met 50k km (Velar), allerhande dingen (2x Sport).
Mijn maatje had een RR Sport van de vorige generatie, die heeft wel wat elektrische problemen gehad. Waaronder die keer dat zijn bestuurderszetel zonder enige aanleiding vooruit en achteruit begon te schuiven

-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Velar, dat is wel een van de mooiste SUV, als ik er dan toch een zou moeten rijden........