Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour de France 2025 - Dameseditie

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 08 aug 2025 10:21

Dubbeldekker schreef: 07 aug 2025 21:29 ...........

Kom op zeg Lugosi! Wanneer was het ook alweer in de geschiedenis dat genetische predispositie geprobeerd werd uit te bannen ten faveure van een -vermeend- genetisch perfect ras?!
En dat inclusief ethisch zeer verwerpelijke experimenten?

Die hele campagne leunt op het idee van een superieure mix van genen ten overstaan van de stakkers met minder ‘goede’ genen. Al met al dus een héél dubieus pad.
Zie in dat verband ook de X campagne van Wilders. Je zult zelf heel goed weten welke propaganda in het verleden dezelfde methodiek gebruikten. Denk aan 1939 Duitsland…
................
Maar daar heeft die campagne niks mee te maken.
Waarom verzinnen mensen dat erbij.
Er zijn mensen met goede genen, en er zijn mensen met minder goede genen
Zij die goede genen hebben die fietsen als Pogi, zien eruit als Sydney, spelen viool als Hahn, enz....
Zij die minder goede genen hebben, die dromen daarvan, op fietsforums, modellenforum, muziekforums, etc....
De woordspeling met Jeans is gewoon erg goed gevonden.

Van al wat je beschrijft heeft dit niks met deze campagne te maken, alleen fantaseer dat erbij omdat het past in hoe je de wereld ziet en ordent in je denken. Dat is omgekeerd redeneren, dat is een basale denkfout en erg onwetenschappelijk. Je kan dat uitwerken via apostriori en apriori denken via Kant enz....

Ik ken de campagne van Wilders niet en vind het ook niet zinvol van een kledingcampagne van een model te vergelijken met die van een politiucs.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 08 aug 2025 10:24

Ernie C. schreef: 07 aug 2025 21:43
lugosi schreef: 07 aug 2025 20:52
Ernie C. schreef: 07 aug 2025 18:30 Topsport gaat via sponsoring ook alleen maar om verkopen.
Er is ook topsport waar nauwelijks een cent in te verdienen valt hoor, dat argument gaat niet op.
Er zijn ook modellen die voor een waardebon van een paar euro in een folder van de lokale kledingwinkel staan en ook daar zijn erbij die op ongezonde wijze met hun uiterlijk bezig zijn.
Dat klopt, maar het was jij die de economische invalshoek gebruikte als een verklaring, niet ik.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 08 aug 2025 10:26

Ernie C. schreef: 07 aug 2025 21:49

De eigenaar van AEO is joods...

Ik denk dat het een lichtelijk ongelukkige campagne is die nu door beide extremen totaal wordt uitgemolken.
Et alors? Gaan we nu mensen beoordelen op hun nationaliteit of hun kleur, om te zien of iets wenselijk is of niet?

Ik vind de campagne helemaal niet ongelukkig, ze is grappig, intelligent en behaalt meer dan haar doestelling dat de aandacht die ze krijgt.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 08 aug 2025 10:29

Dubbeldekker schreef: 07 aug 2025 22:05
En dat maakt het daarom minder ethisch verwerpelijk?

Is Joods zijn een excuus voor dit soort dubieuze campagnes ?

En breder; is Joods zijn in de huidige situatie tussen Israël en Gaza überhaupt wel iets om je op voor te laten staan?!
De retoriek die je hier gebruikt is dezelfde als; Walen/Zwarten zijn lui, Roemenen zijn dieven, Hollanders zijn gierig etc....
Dat Jood zijn voor jou samenvalt met wat er gebeurt (onafhankelijk van wat je daarvan vindt) in Israel is in conflict met de werkelijkheid en veralgemenend.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 08 aug 2025 10:43

Ontopic dan; Vollering komt nogmaals terug op de gewichtskwestie waarbij ze nogmaals stelt dat ze gelukkiger is zonder verder gewicht te verliezen.

https://www.hln.be/wielrennen/jonge-mei ... ~adcceb5a/

haar argumenten:
- jonge meisjes kijken naar ons, en ze vindt haarzelf een voorbeeld voor jonge meisjes
- ze hecht meer belang aan mentale stabiliteit en goed voelen
- gezondheid is het allerbelangrijkste

Imo zijn er wat problemen met haar argumenten.
In de eerste plaats is het een erg individuele kwestie (wat ze ook zelf toegeeft in het artikel), maar ze stelt zichzelf dan wel duidelijk als het beste voorbeeld.
Haar tweede punt lijkt te suggeren dat Pauline dat niet doet, terwijl het redelijk duidelijk is dat Pauline over haar heer carriere veel meer mentale stabiliteit getoond heeft dan Demi.
Ook haar derde punt is suggereren dat wat Pauline doet/deed dat niet is. Dat is op zijn minst een aanname en ook een beetje een zwaktebod in het kader van het op haar maag liggende resultaat.

Nu kan Demi vanuit haar persoonlijk inzicht een strategie volgen die het best bij haar past, geen probleem mee, maar dan moet je ook de consequenties kunnen aanvaarden dat dit een invloed heeft op je prestaties. En gezien ze in de media er maar blijft over doorgaan lijkt het me dat ze toch moeite daarmee heeft.

Of zij een voorbeeld is voor jonge meisjes dat weet ik nog zo niet. Ik denk dat jonge meisjes nog wel iets kunnen leren van mensen die iets gedermineerder en volhardender hun doel nastreven. Ik zou zeggen, kijk eens de docu met Nina Derwael (Het Huis), dan zie je hoe hard een topsporter kan/moet zijn. En als je dat mentaal niet trekt (wat zeker geen schande is) dan streef je misschien iets na wat niet haalbaar is.

bever
Forum-lid

bever 08 aug 2025 11:17

Ernie C. schreef: 08 aug 2025 07:56 Nee, over de Tour de France Femmes 2025, maar die is voorbij dus wellicht gewoon even niks meer posten hier.
30 mensen die nog even komen melden dat het on topic moet maakt het ook niet beter.
Nou misschien werkt peer pressure juist wel. Ik ben het ook een beetje zat dat steeds dezelfde kinderen niet over hun eigen ego kunnen heen stappen en hele topics laten ontsporen. We kunnen met zijn allen naar een moderator wijzen of hier zelf een verantwoordelijkheid in nemen. In de echte maatschappij verwachten we ook dat mensen elkaar durven aan te spreken of te corrigeren, waarom hier dan niet ?

Klein_Verzet
Forum-lid

Klein_Verzet 08 aug 2025 12:36

Wat @lugosi er allemaal van maakt zal me worst wezen (ik ben vegetariër), én deze wijze woorden van Vollering sluiten voor mij en hopelijk voor velen dit Tour 2025 verhaal af:
Vollering: “Gewicht verliezen is niet dé oplossing. Performance gaat over veel meer dingen dan dat. Het gaat om kracht, balans, goed eten en goed in je vel zitten. Daarom: elk lichaam is anders en heeft een andere benadering nodig. Daarom moet je de juiste keuzes voor je gezondheid maken.”
https://www.wielerflits.nl/nieuws/demi- ... -de-gaten/

Klein_Verzet
Forum-lid

Klein_Verzet 08 aug 2025 12:38

Afbeelding

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 08 aug 2025 12:42

Voor een keertje ben ik het eens met Klein_Verzet (of eigenlijk met Demi Vollering) ;-)
(de eerste post hierboven, de relevantie van de obese roodkapje ontgaat me een beetje)
Lugosi is er vooral op los aan het interpreteren lijkt het.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 08 aug 2025 12:43

:lol:
Ik ben het er ook helemaal mee eens.
Adversity is the Catalyst of Change

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 08 aug 2025 19:24

lugosi schreef: 08 aug 2025 10:29

En breder; is Joods zijn in de huidige situatie tussen Israël en Gaza überhaupt wel iets om je op voor te laten staan?!
De retoriek die je hier gebruikt is dezelfde als; Walen/Zwarten zijn lui, Roemenen zijn dieven, Hollanders zijn gierig etc....
Dat Jood zijn voor jou samenvalt met wat er gebeurt (onafhankelijk van wat je daarvan vindt) in Israel is in conflict met de werkelijkheid en veralgemenend.
Het spijt me zeer Lugosi, ik kan jouw intellectuele bijdragen op dit forum meestal zeer goed hebben!!

Maar hier sla je wat mij betreft de plank echt mis.

Ik ga er niet dieper op in want veel mensen ergeren zich nu al aan het vermeende offtopic gehalte in dit topic. Maar we kunnen misschien via privé berichten verder discussiëren over dit onderwerp (?)

Verder zal ik me op vraag van een aantal mensen hier niet verder mengen in het -wat mij betreft- zeer relevante onderwerp van discussie.
Laat het maar lekker oppervlakkig doorgaan…
Adversity is the Catalyst of Change

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 08 aug 2025 19:28

Dubbeldekker schreef: 08 aug 2025 19:24
lugosi schreef: 08 aug 2025 10:29

. . . . .
Verder zal ik me op vraag van een aantal mensen hier niet verder mengen in het -wat mij betreft- zeer relevante onderwerp van discussie.
Laat het maar lekker oppervlakkig doorgaan…
Voor een keer een heel verstandige opmerking. 😉
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gesloten