Pagina 223 van 237
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 10 sep 2025 12:59
door kxlight
Ach ja claim- en compensatiecultuur. Dat wordt alleen maar meer.
De massaclaimstichtingen varen er wel bij.
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 10 sep 2025 13:02
door leon1
Ik kan alleen voor mijzelf spreken, die DS3 kan op de teststand / testprotocol dan wel zuinig zijn geweest in de praktijk was dat wel iets anders (en haal je die mooie verbruikscijfers dus gewoonweg niet). Op de grote weg was mijn 318d zuiniger dan de DS3. En dat terwijl die laatste dus een 'spaardiesel' moet zijn. Maar goed, ik heb weinig zin om mee te doen en al mijn gegevens maar weer 'op straat' te gooien. Maar ik heb wel even gekeken in de database en mijn DS3 van toen komt wel in aanmerking.
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 10 sep 2025 13:04
door leon1
Het gemiddeld verbruik bedraagt volgens de fabrikant 3,6 l/100km (1 op 27,8).
Dit kun je dus wel op je buik schrijven dit verbruik. Daar ben ik niet eens dichtbij in de buurt geweest (ik denk hooguit 1 op 22). Dus daar kun je wel iets van zeggen. En dat terwijl ik met al mijn andere auto's het opgegeven verbruik altijd wel aardig kan / kon benaderen.
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 10 sep 2025 14:29
door daniel1975
Als ik opgegeven WLTP gebruik als referentie moet gaan nemen kan ik nog wel een paar claims gaan starten.....
Maar de sjoemelsoftware maakte je auto juist iets zuiniger en pittiger! Het systeem paste de motor aan als het een testprotocol herkende en ging oa meer ureum inspuiten om de NOx te neutraliseren. Op dat moment liep de motor minder zuinig, maar tevens minder NOx. En dáár werd op gemeten.
Ik vind het echt van de zotte dat er nu zulke bedragen geclaimd gaan worden. Alsof al die mensen zo begaan zijn met de NOx uitstoot van hun auto....
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 10 sep 2025 14:37
door marsman
Deze serie auto's hebben een lagere restwaarde. Vanuit dat oogpunt is een vergoeding wel op zijn plek.
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 10 sep 2025 14:57
door kxlight
Alle diesels hebben inmiddels een lagere restwaarde.
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 10 sep 2025 15:07
door Dubbeldekker
Niet in elk land hoor.
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 10 sep 2025 15:10
door kxlight
klopt in marokko zijn de TDI'-tjes niet aan te slepen
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 10 sep 2025 15:44
door wasbeer2006
mao schreef: ↑08 sep 2025 20:51
Ja ho ho, zo makkelijk gaat dat niet hè…
Voor basis kennis gaan we geen complimenten geven als mannen onder elkaar.
Nu moet ik wat meer laten, snap ik

Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 10 sep 2025 15:52
door wasbeer2006
daniel1975 schreef: ↑10 sep 2025 14:29
Als ik opgegeven WLTP gebruik als referentie moet gaan nemen kan ik nog wel een paar claims gaan starten.....
Maar de sjoemelsoftware maakte je auto juist iets zuiniger en pittiger! Het systeem paste de motor aan als het een testprotocol herkende en ging oa meer ureum inspuiten om de NOx te neutraliseren. Op dat moment liep de motor minder zuinig, maar tevens minder NOx. En dáár werd op gemeten.
Ik vind het echt van de zotte dat er nu zulke bedragen geclaimd gaan worden. Alsof al die mensen zo begaan zijn met de NOx uitstoot van hun auto....
Lukte het jouw in dat protocol te rijden? Mij is het nooit gelukt.
Uiteindelijk zit het verbruik voor het grootste deel in je rechtervoet. We kunnen wat vinden van 100 maximum, maar voor het verbruik doet het veel! Ik vind 100 ook traag.
Maar vrijdag rijd ik een rit van 80 om 13u, lekker rustig cruise op 105. 4.8/100km. terugweg in de avond 130 a 140 en soms iets harder 7.4/100km een stuk leuker. maar het is natuurlijk wel een gigantische verschil van meer dan 50%. Goed om met mijn V60 4.8 te halen moet het weer meezitten etc.
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 10 sep 2025 16:25
door Dubbeldekker
Die Volvo’s blinken nou niet echt uit in zuinigheid heb ik gemerkt. Ik heb zo te lezen een soortgelijke rijstijl als jij hierboven beschrijft en ook bij mij valt het verschil tussen doorkachelen of rustig aan doen erg op.
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 10 sep 2025 16:57
door 53x11
wasbeer2006 schreef: ↑10 sep 2025 15:52
(...)
Uiteindelijk zit het verbruik voor het grootste deel in je rechtervoet. We kunnen wat vinden van 100 maximum, maar voor het verbruik doet het veel! Ik vind 100 ook traag.
Maar vrijdag rijd ik een rit van 80 om 13u, lekker rustig cruise op 105. 4.8/100km. terugweg in de avond 130 a 140 en soms iets harder 7.4/100km een stuk leuker. maar het is natuurlijk wel een gigantische verschil van meer dan 50%. Goed om met mijn V60 4.8 te halen moet het weer meezitten etc.
Tsja, aan de wetten van de fysica valt nou eenmaal lastig te ontkomen. (Weerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid, energieverbruik over een vaste afstand daarom ook)
Ik boemel nog wel eens in één ruk richting Sauerland vanaf huis. Meestal vroeg weg, dus rustig, dus hele grote stukken op de cruise control. Tot aan de Duitse grens valt het energieverbruik ondanks niet al te zuinige auto uit 2009 best mee, na de grens gaat de cruise van 100 naar 150, en dan zie ik de "distance-to-empty" razendsnel terug lopen ((150/100)^2 = 2.25x zoveel brandstof kwijt aan luchtweerstand, dus ook ik ontkom niet aan Newton's wetten helaas)