Re: Wielerseizoen 2016
Geplaatst: 28 mar 2016 20:46
De reacties n.a.v. overlijden van Antoine Demoitié zijn losgebarsten. Jammer genoeg moet er eerst een dodelijk slachtoffer vallen ... Toch hieronder even het juiste verhaal van het spijtige ongeval.
Uit het Belgische Het Nieuwsblad :
Tom Van Damme: "Er zijn te veel motoren in de koers"
Tom Van Damme, voorzitter van de Belgische Wielerbond, reageerde vanmiddag uitgebreid in De wereld Vandaag op Radio 1. "Dit nieuws komt voor iedereen als een shock, het is verschrikkelijk. Onze gedachten gaan in de eerste plaats uit naar de familie en de ploeg. Ik begrijp de oproep van de renners tot meer veiligheid zeer goed. Langs de andere kant was deze koerscommissaris op de motor er om de renners te beschermen. Ik wil benadrukken dat het een tragisch ongeval is. De bestuurder van de motor had al bijna 30 jaar ervaring en was één van de meest betrouwbare voorzichtige bestuurders van het peloton. Hij had geen uitwijkmogelijkheid, is naar links gegaan en is mee onderuit gegaan in de valpartij. We mogen niet alles op één hoop smijten. "
Er is dus geen vergelijking mogelijk met wat bijvoorbeeld Stig Broeckx vorige maand overkwam in Kuurne-Brussel-Kuurne. De Lotto-Soudalrenner werd omvergereden door een voorbijstekende en onvoorzichtige motorrijder. Peter Sagan deelde hetzelfde lot in de Vuelta 2015. Zulke ongevallen kunnen volgens Van Damme wel vermeden worden. "Ik denk dat er te veel motoren rijden en dat we daar met de UCI al volop mee bezig. Dit kan niet meer, dat is duidelijk. Er moeten minder motoren komen in de koers. We gaan bijvoorbeeld naar een systeem met poulewerking voor de fotografen op de motor moeten gaan. Het kan niet dat er twaalf meerijden in wedstrijden op zulke smalle baantjes. Daar moet absoluut iets aan gedaan worden."
Volgens Van Damme zijn de motorrijders goed geïnformeerd over hun taken en plichten. "We hebben eind februari al een erg constructieve vergadering gehad met alle motorrijders waar alle regels nog eens zeer duidelijk werden uitgelegd. Iedereen wist wat zijn taken of plichten zijn. We moeten erop staan dat die richtlijnen duidelijk uitgevoerd worden. Dat gebeurt nu al wel meestal. De meeste actoren werken met vaste en betrouwbare piloten. We moeten nu motor per motor nagaan wie echt nodig is en of hij op de juiste plaats zit. Dat is een proces dat trouwens al aan de gang is. Maar het is belangrijk dat we maatregelen nemen, dat moet bij wijze van spreken morgenavond al aangepast kunnen worden."
Uit het Belgische Het Nieuwsblad :
Tom Van Damme: "Er zijn te veel motoren in de koers"
Tom Van Damme, voorzitter van de Belgische Wielerbond, reageerde vanmiddag uitgebreid in De wereld Vandaag op Radio 1. "Dit nieuws komt voor iedereen als een shock, het is verschrikkelijk. Onze gedachten gaan in de eerste plaats uit naar de familie en de ploeg. Ik begrijp de oproep van de renners tot meer veiligheid zeer goed. Langs de andere kant was deze koerscommissaris op de motor er om de renners te beschermen. Ik wil benadrukken dat het een tragisch ongeval is. De bestuurder van de motor had al bijna 30 jaar ervaring en was één van de meest betrouwbare voorzichtige bestuurders van het peloton. Hij had geen uitwijkmogelijkheid, is naar links gegaan en is mee onderuit gegaan in de valpartij. We mogen niet alles op één hoop smijten. "
Er is dus geen vergelijking mogelijk met wat bijvoorbeeld Stig Broeckx vorige maand overkwam in Kuurne-Brussel-Kuurne. De Lotto-Soudalrenner werd omvergereden door een voorbijstekende en onvoorzichtige motorrijder. Peter Sagan deelde hetzelfde lot in de Vuelta 2015. Zulke ongevallen kunnen volgens Van Damme wel vermeden worden. "Ik denk dat er te veel motoren rijden en dat we daar met de UCI al volop mee bezig. Dit kan niet meer, dat is duidelijk. Er moeten minder motoren komen in de koers. We gaan bijvoorbeeld naar een systeem met poulewerking voor de fotografen op de motor moeten gaan. Het kan niet dat er twaalf meerijden in wedstrijden op zulke smalle baantjes. Daar moet absoluut iets aan gedaan worden."
Volgens Van Damme zijn de motorrijders goed geïnformeerd over hun taken en plichten. "We hebben eind februari al een erg constructieve vergadering gehad met alle motorrijders waar alle regels nog eens zeer duidelijk werden uitgelegd. Iedereen wist wat zijn taken of plichten zijn. We moeten erop staan dat die richtlijnen duidelijk uitgevoerd worden. Dat gebeurt nu al wel meestal. De meeste actoren werken met vaste en betrouwbare piloten. We moeten nu motor per motor nagaan wie echt nodig is en of hij op de juiste plaats zit. Dat is een proces dat trouwens al aan de gang is. Maar het is belangrijk dat we maatregelen nemen, dat moet bij wijze van spreken morgenavond al aangepast kunnen worden."