Pagina 215 van 237
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 29 aug 2025 09:31
door Mehekachtohapi
marsman schreef: ↑29 aug 2025 09:04
Mijn ervaring ook. Rij nu al bijna 6 jaar hybride. In Nederland is er, zeker de afgelopen 2 jaar, bijna altijd een beschikbare paal. Waar je ook bent. Ga je de grens over, dan is het gewoon knudde zodra je de snelweg afgaat. Deze zomer ook bij Lago Maggiore geweest, Zwitserse kant. In 1 week tijd 1 keer een beschikbare paal gevonden. Dan ben je blij dat je een hybride hebt.
Dan kan je altijd nog even ergens snelladen. Ik heb de laatste twee jaar nooit een probleem gehad in Frankrijk, Italië, Spanje, België, Duitsland. Maar ik ben dan wel in de gelukkige omstandigheid dat ook mijn buitenland kilometers in de lease vallen. Kosten hoef ik me niet druk om te maken als ik op vakantie ben.
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 29 aug 2025 09:34
door marsman
Snap ik. Nadeel van mijn hybride is dat ik gewoon veel moet laden als ik de accu veel wil gebruiken. EV's hebben een langere range. Maar het valt me echt op dat op locatie - in dorpjes en ook steden - laadlocaties echt beperkt zijn in het buitenland.
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 29 aug 2025 09:37
door havana
Herkenbaar. Ik was ook heel benieuwd hoe het zou gaan.
- overnachtingshotel in Reutte waren 6 laders. Ik heb daar kennisgemaakt met het fenomeen 'blokkeerkosten'. Ik had het wel zien staan in de app, maar dacht ach zo'n vaart zal het niet lopen. Rekening: 45 euro voor 17 kwh (ik heb dus ook een hybride). Foutje dat ik niet snel meer zal maken. Wel een volle accu.
- bestemming 1 hotel in de bergen niet zo ver van Bolzano. Was een lader maar die mocht alleen door de eigenaar gebruikt worden, heel raar. Uiteindelijk wel een keertje kunnen laden in Collalbo toen we uit eten gingen.
- bestemming 2 Bolzano in een vrij luxe hotel met een parkeergarage. Vreemd genoeg geen laders, maar wel een 220V stopcontact. Dus aan de thuislader (die ik mee had) opgeladen.
- bestemming 3 Trento. Parking had een laadpaal maar die was kapot, of ik kreeg 'm niet aan de praat. Op 5 min lopen lag er eentje die het wel deed. Dus wederom een volle accu.
- bestemming 4 Como. We hadden daar een Airbnb met een eigen garage, met een 220V stopcontact. Dus paar keer aan de thuislader gehangen. Het is wel Italië, dus het netwerk is vrij zwak dus ik heb 'm voor de zekerheid op 8A gezet. Zelfs met een kleine 17 kwh accu ben je dan wel ff bezig, maar ja als je toch ligt te slapen...
- bestemming 5 camping aan het Lac Serre Ponçon. Daar was geen laadpaal, maar ik kon wel laden op 220V. Durfde 'm niet hoger dan 6A te zetten. Laden duurde op zijn langst 17 uur

, ik had uitgerekend dat de spanning hier slechts iets van 170V geweest moet zijn....
- bestemming 6 overnachtingshotel Grenoble. Hier waren 2 palen die vanaf de balie bediend moesten worden. Dat had ik nog nooit eerder gezien. Werkte uiteindelijk prima en niks af hoeven rekenen...
Ik had 2 druppels mee, eentje van Flux en eentje van Shell. In NL gebruik ik eigenlijk altijd de Flux, maar in het buitenland werkt ie bijna nergens en die van Shell eigenlijk overal.
Uiteindelijk vond ik het best een leuk spelletje, en het fijne van een hybride is dat het mag maar niet hoeft...
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 29 aug 2025 10:23
door leon1
marsman schreef: ↑29 aug 2025 09:34
Snap ik. Nadeel van mijn hybride is dat ik gewoon veel moet laden als ik de accu veel wil gebruiken. EV's hebben een langere range. Maar het valt me echt op dat op locatie - in dorpjes en ook steden - laadlocaties echt beperkt zijn in het buitenland.
In Duitsland verbleven wij in best een redelijk dorpje maar niet 1 laadpaal te vinden. Zelfs niet bij het aparthotel. Op de terugweg in Metz blijven hangen voor twee nachten. Daar is alles prima geregeld. Een trits laders bij het hotel en ook in de parkeergarages in de stad meer dan voldoende aanbod. 1 garage (onder het theather / opera) had zelfs wel iets van 30! laders. Helaas pakte deze mijn laadpas niet (ondanks dat de app ze wel als geschikt vermeld - misschien een storing?). Parkeren in die garage was trouwens wel fijn, hele avond gestaan - 1 euro!
Ik snap het spelletje maar als je het zo uitkient dat je leeg aankomt bij een lader en deze dan niet werkt dan is de lol er snel vanaf.

Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 29 aug 2025 10:29
door Ernie C.
Met de EV is het meestal snellader tijdens de vakantie. Met een range van ruim 400km in de praktijk is dat geen probleem. Af en toe bij een bezoek aan museum of (winkel)centrum even een paar uur aan de normale lader.
We hebben al bijna een jaar geen brandstofauto meer en 0 stress, ook niet op vakantie. Wel af en toe een lader die niet pakt of dusdanig onduidelijk is dat we maar een andere pakken. Ook nooit onder de 10% gekomen van de accu.
Snelladen of tijdens de pauze die je toch neemt op een reisdag of bij de supermarkt, dus onder de streep niet meer tijd kwijt dan met benzine. De rest van het jaar pak je heel veel tijdwinst.
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 29 aug 2025 10:36
door wasbeer2006
Nadeel met een hybrid is dat de meeste niet sneller kunnen laden dan 2 fase / een kw of 7.
Met een EV kan je altijd bij een snellader terrecht. Ik heb alvast even voor komend jaar opgelet en op alle locaties is Oostenrijk een snellader binnen 10km en een trage binnen 1km.
Bij veel supermarkten Ionity snelladers, dus boodschappen doen en 15 minuten later is je accu vol. Het is anders plannen en zal me best een paar keer irriteren. Wat ik wel hoor zorg voor Laadpassen druppels met een creditcard werkt het vaak niet. In Oostenrijk zag ik er iig een behoorlijk aantal mee klooien en collega's ook.
Shell pas hoor ik positieve verhalen over. BP gaat wel goed met een bankpas ook. Bizar dat dit nog zo moeilijk gaat echt onbegrijpelijk.
Waarom niet gewoon pinnen, desnoods contant aan de kassa bij het tankstations echt ik kan me daar echt zo over verbazen, ik vind het werkelijk bizar
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 29 aug 2025 10:44
door leon1
Ja, dat snap ik ook niet. Gewoon met een maestro-pas en door! En natuurlijk de tarieven (voor een laadpas met variabel tarief) op een scherm op de paal aub. Dat mag in NL ook wel verplicht worden trouwens. Want dat is erg ondoorzichtig nu (zacht uitgedrukt).
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 29 aug 2025 10:49
door Ernie C.
En dan moet je bij die minischermpjes op de Tesla-lader nog een vergrootglas gebruiken om het te kunnen lezen.
In Frankrijk, België, Duitsland, Denemarken, Noorwegen en Zweden in ieder geval bijna alles met de Ayvens druppel kunnen doen en verder geen andere geprobeerd. Een andere lader pakken is minder moeite dan declareren van zelf gemaakte laadkosten.
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 29 aug 2025 10:55
door marsman
Ik heb alleen nog maar een Shellpas. Die werkt echt overal. Daar waar het niet werkt, werken andere passen ook niet. Meest bizarre was Baskenland vorig jaar, waar je alleen met een Spaans paspoort toegang kreeg tot de laadpalen

Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 29 aug 2025 11:22
door leon1
Ik gebruik de laadpas van BMW en daar kun je in de regel ook overal mee terecht. Die hadden altijd best goede vaste tarieven. Dat was echt perfect! Maar helaas hebben ze die vaste tarieven losgelaten. Dus als ik nu bij een onbekende paal ga staan laden dan eerst in de app het tarief bekijken. Beetje onhandig maar ja. Ze hebben een deal met Vattenfal. Daar zou ik nu nog best goedkoop kunnen laden. Beetje jammer dat er niet 1 bij mij in de omgeving staat. Scheelt toch al snel 10ct/kWh met de paal die ik nu veel gebruik. Maar, over een maandje woon ik in een andere stad en daar zijn de Vattenfal-palen wel in grotere aantallen aanwezig!
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 29 aug 2025 11:32
door wasbeer2006
Bizar dat iets als dit zo schimmig is, stel er staat geen prijs bij de benzine, dan hebben we morgen kamervragen.
Gelukkig kan ik laden op mijn eigen oprit en bij mijn werk, ik heb alleen met vakanties en ritten langer dan 350 a 450km aan de lader moeten.
En neem altijd je 230v lader mee ja op 16A is het maar 3,5 KW en op 8A maar iets meer dan 1,5A.
Op vakantie staat mijn auto vaak 20 uur per dag stil dus dan zit er toch 30KW in, daar kom ik wel weer een eind mee.
De huisjes op ons laatste park hadden per huisje een 11KW lader, erg netjes! Wel prijzige huisjes, maargoed.
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 29 aug 2025 13:54
door TL@
Ik heb bij mijn BMW geen 230V lader gekregen. Wij gaan in ieder geval met het vliegtuig op vakantie dit jaar (heel lang geleden, normaal altijd met de auto maar daar had ik niet echt zin in met de EV)
Die laadstress heb ik ook niet, ik rijd het ding zonder zorgen naar 1-2%. Als ik nog 100km moet rijden en de auto geeft aan dat er nog 110km in zit, dan is dat goed voor mij. De dames hier (die er beiden mee rijden) zien dat niet zo, daar is de laadstress veel groter. Ze vinden het ook maar gedoe. De paniek is ook echt wanneer er maar 10% meer in de batterij zit.