Het originele bericht op de website van de zweedse onderzoekers:
https://www.vti.se/en/news/crash-testin ... es-at-vti/
Met in de inleiding:
"The objective was to study head impact related to the influence of bicycle seating height, seating position and distribution of weight in given and controlled single bicycle crash scenarios. "
Het ging dus niet over mannen of vrouwenfietsen. Maar over verschillende zitposities. Alleen (en dat is in het buitenland meer zo dan in Nederland denk ik), is een "dicht frame" vaker een "commuter" fiets. Dus automatisch die voorwaardse houding. Zie ook de foto met de crashdummy. Ook is zadelhoogte vaak hoger bij mannen dan bij vrouwen (logisch, mannen zijn gemiddeld groter).
In de resultaten benoemen de onderzoekers dat het verschil tussen de fietshoudingen (fietsen), dan ook nog eens met name optreed bij hogere snelheden. Testsnelheden 15 en 25 km/u.
De 4 type fiets(houding)en:
"• An open frame bicycle with an upright seating position, often referred to as a lady’s bicycle.
• A closed frame bicycle with a more prone seating position. Can be referred to as a man’s bicycle or a more race-like bicycle model, with a seating position leaning forward over the handle bars. Can also be referred to as a commuter bicycle.
• A recumbent bicycle, with a more or less lying down seating position.
• A rather standardized closed frame bicycle with an additional electric support engine enclosed in the front wheel hub and a battery positioned in the lower cross member of the frame. Can be referred to as a pedelec with a seating position mainly upright, resembling to the first open frame bicycle."