Pagina 3 van 3

Re: 25mm banden ook voordeel in criteriums?

Geplaatst: 25 feb 2014 09:02
door cipollini 2
epotheker schreef:Dan moet je echt de Arenberg eens proberen
Bollen Arenbergs even goed ?
Mij lijken ze, theoretisch dan, eerder geschikt voor de Vlaamse Ardennen ed, en zullen rolweerstand moeten inleveren.
Of heb ik het mis ?
Indien zo lijken ze mij eerste keus daar de carbons in 25 mm (voor mijn bontrager aeolussen) niet bestaat.

Re: 25mm banden ook voordeel in criteriums?

Geplaatst: 25 feb 2014 13:26
door scepticus
Ik denk niet dat bredere velgen (en/of banden) per se meer rolweerstand geven, eerder het tegendeel.

De grootte van het contactoppervlak tussen band en weg wordt bepaald door de bandenspanning en het gewicht van de rijder+fiets.
En bij gelijke bandenspanning hoeft een brede band, of een band op een bredere velg, juist minder te vervormen om dat contact met de weg te hebben.

Dus bij gelijke bandenspanning heeft een bredere band juist minder rolweerstand (als de overige eigenschappen gelijk zijn)

Re: 25mm banden ook voordeel in criteriums?

Geplaatst: 26 feb 2014 08:09
door de zwarten
Wat bedoel je met gelijke bandenspanning? kracht per oppervlakte toch (kwestie van dezelfde definities te hanteren)?
Dat wil dan zeggen dat je een bredere band aan lagere druk kan rijden.
Op zich volg ik dit wel.

Even voor een gemiddelde 80kg + 10kg fiets geval wil ik even mijn hoogstpersoonlijke ranking meegeven:
Ideaal is dan 25mm band + brede velg + soepel karkas + 6-6.5 bar.
Iets daaronder zit dan 23mm band + brede velg + soepel karkas + 6-6.5 bar
Minder ideaal (maar ik-rij-ermee-dus-het-moet-nog-wel-goed-zijn) is 23mm band + normale velg + soepel karkas + 6.5-7bar.
Echt niet zo ideaal (maar een modieuze favoriet van forummers) is 25mm band + brede velg + conti-achtige band + 6.5-7 bar
Nog veel minder ideaal en toch vaak genoemd bij vragen over bredere banden is 25mm of 23mm met smalle velg, maar vooral niet-zo-soepele band + nog een keer teveel druk.

afijn, you get my point. ;-)

Re: 25mm banden ook voordeel in criteriums?

Geplaatst: 03 mar 2014 11:08
door scepticus
de zwarten schreef:Wat bedoel je met gelijke bandenspanning? kracht per oppervlakte toch (kwestie van dezelfde definities te hanteren)?
jep
Dat wil dan zeggen dat je een bredere band aan lagere druk kan rijden.
Uiteraard. Bredere band met zelfde druk = even groot contactoppervlak maar band hoeft daarvoor minder te vervormen = minder rolweerstand.

Maar als je de druk wat laat zakken zal het contactoppervlak groter worden maar kan de rolweerstand nog steeds kleiner (of even groot zijn)

Re: 25mm banden ook voordeel in criteriums?

Geplaatst: 09 mar 2014 09:41
door Kornuit
Jongens, bedankt voor alle reacties! Hier heb ik zeker wat aan.

Ik wil de Veloflex Master 25mm gaan proberen. Nu heb ik hier gelezen dat die het beste bollen met latex biba's. Maar latex wil ook wel eens wat lastig monteren en is een stuk duurder dan een ultralight butyl.

Heeft latex kwa rij eigenschappen nou nog voordelen tov ultralight butyl er vanuit gaan dat ze even zwaar zijn?

Alvast bedankt

Re: 25mm banden ook voordeel in criteriums?

Geplaatst: 09 mar 2014 10:12
door kees0251
Hier is het onderwerp rolweerstand vrij uitgebreid behandeld:
http://www.axeo.be/fiets-banden.html

Re: 25mm banden ook voordeel in criteriums?

Geplaatst: 10 mar 2014 16:40
door NoChain
Dit weekend voor het eerst met de veloflex corsa's gereden. Qua rolweerstand doen ze wat van hen verwacht word, beter bollen dan de bontrager's of conti's van deze wereld. Even goed als de tubes? Dat toch niet, al is het alweer anderhalf jaar geleden dat ik daar nog mee reed.

Als je van een 25mm komt die effectief 25.7 is en je gaat naar een 25 die effectief maar 22.7 is dan merk je dat toch wel aan het comfort. Ik rij met reden met een Domane om de vlaamse putten te trotseren en dan is een echte 25 toch aangenamer. Volgende rit eens proberen om ze net iets platter te zetten.

Voorlopig mixed feelings dus :)

Re: 25mm banden ook voordeel in criteriums?

Geplaatst: 11 mar 2014 21:31
door alpdhuez53:15
Voor de aardigheid moet je ook eens met een schuifmaat de bandenbreedte meten als je banden gemonteerd en op druk zijn. Conti 4000s 23 mm, waar half NL mee rijdt, zijn op een Fulcrum/Campa velg 24,5 mm. Als je van hetzelfde type 25 mm erop gooit dan ga je al richting de 28 mm. Voor de Schwalbe Ultremo's geldt dat ook. Michelin's en Vredestein hebben wel gewoon de goede maat.