Pagina 3 van 4

Re: sloping frames verdwijnen

Geplaatst: 15 okt 2013 20:58
door apexrider
Ik ben het wel eens met GoldenRatio. Een spacer toren (>3cm) betekent imo dat de geometrie van het frame niet geschikt is of een te kleine maat. Daarbij komt dat het ook gevaarlijk kan zijn en een negatieve invloed heeft op het stuurgedrag.

Ik verbaas me er ook over dat veel mensen vinden dat, wanneer je een dure racefiets hebt, ook hard moet kunnen fietsen. Ik zie het verband niet.

Re: sloping frames verdwijnen

Geplaatst: 15 okt 2013 21:26
door Martin Swinkels
apexrider schreef: Daarbij komt dat het ook gevaarlijk kan zijn
.

Gevaarlijk?
Wat kan er gebeuren dan?

Re: sloping frames verdwijnen

Geplaatst: 15 okt 2013 21:33
door GoldenRatio
Martin Swinkels schreef:

Wat ik clownesk vind is een wielrenner met een hele dure fiets en geschoren benen die niet kan fietsen. Die fiets ik weleens voorbij op m'n Sora bak met spacertorentje en dat voelt extra lekker dan :mrgreen:
-Dus als iemand de vorige dag 250 km heeft gefietst en jij komt hem vandaag tegen terwijl die nog een beetje uitfietst voel jij je superieur omdat je hem voorbij fietst?

-Als iemand gewoon fietst als hobby zijnde en daar het geld voor over heeft, en hij heeft door medicijnen, ziekte of andere beperkingen een dikke buik, pafferig gezicht of iets dergelijks en jij fietst hem voorbij dan voel jij je superieur?

-Als iemand minder fietst dan jij of liever gezegd als jij DENKT dat iemand minder fietst dan jij dan voel jij je daardoor een hele vent en beter dan die ander??

Jouw werkelijkheid is werkelijk niet mijn werkelijkheid. :|

Misschien wordt het tijd dat je eens op een meer volkomen manier de wereld in probeert te kijken. ;)

Re: sloping frames verdwijnen

Geplaatst: 15 okt 2013 21:44
door apexrider
Martin Swinkels schreef:
apexrider schreef: Daarbij komt dat het ook gevaarlijk kan zijn
.

Gevaarlijk?
Wat kan er gebeuren dan?
Wanner je bv 5cm aan spacers (hefboom) hebt in combinatie met een carbon vorkpijp, dan zou ik daar niet zou ik daar niet graag een hobbelige afdaling mee in gaan. Er zijn fabrikanten die een maximum aan spacers hanteren bij hun vorken.

Re: sloping frames verdwijnen

Geplaatst: 16 okt 2013 01:26
door papsnoetn01
GoldenRatio schreef:
De gemiddelde consument heeft nu al een probleem met veelal een te laag balhoofd en zo zie je veelvuldig road frames veel spacertorens en omgekeerde stems als truukjes om hoogte te winnen. Een Aero road frame is alleen mooi met weinig tot geen spacers. Anders ziet het er clownesk uit. Voor het juiste uiterlijk (maar ook handling) moet de ratio goed zijn.Weet dus waar je aan begint.

;)
Een soort van Golden Ratio dus? :)

Re: sloping frames verdwijnen

Geplaatst: 16 okt 2013 07:01
door Martin Swinkels
Goedemorgen

Ontspan! De smiley was toegevoegd om een beetje humor aan te geven. (Ik rijd zelden iemand voorbij!!)

Gelukkig valt het gevaar van de spacers mee.
Maar het is mij nog steeds een raadsel waarom dat als clownesk moet worden gekwalificeerd.

Diezelfde zwetende, revaliderende (maar gesoigneerde), dikke man die ik voorbij fiets is MET spacertoren een clown ineens?

Re: sloping frames verdwijnen

Geplaatst: 16 okt 2013 10:55
door TumTumTum
Ik ben geen zwetende revaliderende man met een spacertoren maar gewoon een klein vrouwtje dat niet hard kan fietsen. Als ik het zou kunnen betalen reed ik op een custom made Van Nicholas met vette hoge carbonvelgen. Gewoon omdat ik dat MOOI!! vind.
Maar dan mag je me wel keihard langs steken hoor. :)

Re: sloping frames verdwijnen

Geplaatst: 16 okt 2013 11:58
door JasperGR
TumTumTum schreef:Ik ben geen zwetende revaliderende man met een spacertoren maar gewoon een klein vrouwtje dat niet hard kan fietsen. Als ik het zou kunnen betalen reed ik op een custom made Van Nicholas met vette hoge carbonvelgen. Gewoon omdat ik dat MOOI!! vind.
Maar dan mag je me wel keihard langs steken hoor. :)
Totaal mee eens, koop wat je mooi vindt en wat fijn fiets.

Re: sloping frames verdwijnen

Geplaatst: 16 okt 2013 13:49
door GoldenRatio
Martin Swinkels schreef:Goedemorgen

Ontspan! De smiley was toegevoegd om een beetje humor aan te geven. (Ik rijd zelden iemand voorbij!!)

Gelukkig valt het gevaar van de spacers mee.
Maar het is mij nog steeds een raadsel waarom dat als clownesk moet worden gekwalificeerd.

Diezelfde zwetende, revaliderende (maar gesoigneerde), dikke man die ik voorbij fiets is MET spacertoren een clown ineens?

-Ik gebruikte het woord clownesk in relatie tot de FIETS.
Waarom maak jij daar berijder van?

-Ik gebruikt het woord clownesk in een tekst waar ik het heb over "de gemiddelde consument".
Waarom hang jij dat dan vervolgens geheel en alleen aan de doelgroep ziek, zwak en misselijk?

Je legt 2x een relatie die ik geheel niet zo heb gecommuniceerd noch bedoeld.
Geen wonder dat je niet begrijpt wat er clownesk is.


Misschien begrijp je niet dat je racefietsen kun indelen naar gebruik/handling/doel etc
Als je in het midden een neutrale racefiets zet met een neutrale geometrie dan ga je naar de ene kant richting comfort fietsen en de andere kant van het midden richting meer racy zit and handling. De aeroroad bikes behoren tot de meer racy. Tegengesteld dus van de comfortfietsen.

Een fiets die in de markt is gezet als een Aero-fiets waarop de berijder Aero (dus dieper)hoort te zitten en dan vervolgens een setup heeft van een comfortfiets waarop de rijder in een meer ontspannen rechterop houding zit, mist zijn doel compleet. Daarom de term clownesk.

Truuks uithalen om de fiets zogenaamd passend te krijgen zoals te veel spacers, ultra korte stem, stem in de hemel wijzend, zadel onevenredig ver naar voren of naar achter, stuur in een vreemde stand. Deze dingen al of niet in combinatie hebben natuurlijk wel degelijk negatieve invloed op de handling van de fiets en balans van de rijder. Ook kunnen er bepaalde krachten op materialen/onderdelen ontststaan waarop die materialen/onderdelen niet berekend zijn, waardoor scheuren of (spontane)breuk kan ontstaan. Dit kan eventueel gevaarlijke situaties opleveren.

Het is dus niet alleen voor de looks maar juist ook voor de handling en veiligheid van belang.



Note:
Goedemorgen gebruik je alleen bij live communicatie. Bij indirecte communicatie(forum, mail, brief, etc) waarbij het schrijfmoment en leesmoment kwa dagdeel geheel kunnen afwijken komt het nogal vreemd over.

Re: sloping frames verdwijnen

Geplaatst: 16 okt 2013 14:07
door edwin01
GoldenRatio schreef:
Martin Swinkels schreef:Goedemorgen

Ontspan! De smiley was toegevoegd om een beetje humor aan te geven. (Ik rijd zelden iemand voorbij!!)

Gelukkig valt het gevaar van de spacers mee.
Maar het is mij nog steeds een raadsel waarom dat als clownesk moet worden gekwalificeerd.

Diezelfde zwetende, revaliderende (maar gesoigneerde), dikke man die ik voorbij fiets is MET spacertoren een clown ineens?

-Ik gebruikte het woord clownesk in relatie tot de FIETS.
Waarom maak jij daar berijder van?

-Ik gebruikt het woord clownesk in een tekst waar ik het heb over "de gemiddelde consument".
Waarom hang jij dat dan vervolgens geheel en alleen aan de doelgroep ziek, zwak en misselijk?

Je legt 2x een relatie die ik geheel niet zo heb gecommuniceerd noch bedoeld.
Geen wonder dat je niet begrijpt wat er clownesk is.


Misschien begrijp je niet dat je racefietsen kun indelen naar gebruik/handling/doel etc
Als je in het midden een neutrale racefiets zet met een neutrale geometrie dan ga je naar de ene kant richting comfort fietsen en de andere kant van het midden richting meer racy zit and handling. De aeroroad bikes behoren tot de meer racy. Tegengesteld dus van de comfortfietsen.

Een fiets die in de markt is gezet als een Aero-fiets waarop de berijder Aero (dus dieper)hoort te zitten en dan vervolgens een setup heeft van een comfortfiets waarop de rijder in een meer ontspannen rechterop houding zit, mist zijn doel compleet. Daarom de term clownesk.

Truuks uithalen om de fiets zogenaamd passend te krijgen zoals te veel spacers, ultra korte stem, stem in de hemel wijzend, zadel onevenredig ver naar voren of naar achter, stuur in een vreemde stand. Deze dingen al of niet in combinatie hebben natuurlijk wel degelijk negatieve invloed op de handling van de fiets en balans van de rijder. Ook kunnen er bepaalde krachten op materialen/onderdelen ontststaan waarop die materialen/onderdelen niet berekend zijn, waardoor scheuren of (spontane)breuk kan ontstaan. Dit kan eventueel gevaarlijke situaties opleveren.

Het is dus niet alleen voor de looks maar juist ook voor de handling en veiligheid van belang.



Note:
Goedemorgen gebruik je alleen bij live communicatie. Bij indirecte communicatie(forum, mail, brief, etc) waarbij het schrijfmoment en leesmoment kwa dagdeel geheel kunnen afwijken komt het nogal vreemd over.
Teveel koffie gehad of juist te weinig...? :shock:

Re: sloping frames verdwijnen

Geplaatst: 16 okt 2013 15:07
door jackbrown
Los van de vraag over diens koffie inname snijden de argumenten van GR over de fiets (geometrie, aerodynamica, afstelling e.d.) m.i. wel degelijk hout. Maar los daarvan, en om terug te komen op de OP, het valt idd wel op dat veel aero road frames een horizontale ipv sloping bovenbuis lijken te hebben. En dat geldt helemaal voor de TT frames.

Overigens, van de twee genoemde Giants - de Envie en de Propel - lijken mij zo op de webfoto's te zien geen van beide een echt horizontale bovenbuis te hebben. De beide bovenbuizen hellen volgens mij een beetje af, die van de Envie iets meer dan die van de Propel.

Re: sloping frames verdwijnen

Geplaatst: 17 okt 2013 21:53
door zohardmogelijk
Ik vindt ook een verschrikkellijk gezicht die slooping frames.