Pagina 3 van 5

Re: Moet ik leven met die tik?

Geplaatst: 16 aug 2012 12:19
door sigur-ros
Ik wilde gisteren ook naar mijn bracket kijken maar naar dat ik de rechtercrank had losgedraaid wilde de linkerkant er niet uit. Eerst maar even goed op zoek hoe ik dat netjes deinstalleer

Re: Moet ik leven met die tik?

Geplaatst: 16 aug 2012 12:21
door NoChain
Als je fiets kraakt mag je vooral niets uitsluiten. Ik heb eens een fiets gehad die leek te kraken aan de trapas, na veel andere zaken ingevet te hebben uiteindelijk zelfs de cups van het balhoofd uit het kader gehaald, ingevet en het was in orde

Re: Moet ik leven met die tik?

Geplaatst: 16 aug 2012 12:28
door jansen01
NoChain schreef:Als je fiets kraakt mag je vooral niets uitsluiten.
+1 les 1: kraakjes komen van onderdelen waar je ze niet van verwacht. Allereerst is het van belang om simpele zaken uit te sluiten: kettingbladboutjes, rammelende ventielen en snelspanners. Vervolgens zadelpen et cetera..

Als ik wat meer tijd heb ga ik eens de moeite nemen om een 'HOWTO' te schrijven hoe piepjes en kraakjes te elimineren. Uiteraard met aanvullingen van forumleden, zie dit onderwerp te vaal voorbijkomen;)

Re: Moet ik leven met die tik?

Geplaatst: 16 aug 2012 15:21
door sigur-ros
Dit heb ik dus allemaal gedaan... ik weet zo langzamer hand niet meer wat ik over kunnen slaan. behalve het bracket uit elkaar halen. Ik heb nieuwe bladboutjes besteld misschien dat dat helpt. Het rare vind ik dat er geen regelmaat in zit en volume verschil

Re: Moet ik leven met die tik?

Geplaatst: 16 aug 2012 15:53
door martijncervelo
Misschien toch uit gaan van het worstcase scenario dat er ergens iets niet in orde is met het frame waar je op rijd. Een scheurtje waar dan ook kan natuurlijk ook nog niet zo groot zijn dat het de lak doet scheuren. Het is natuurlijk nooit leuk om deze optie mee te nemen in je gedachten proces, maar toch.

Ik heb ook bij mijn nieuwe fiets last gehad van een tik. Na weet ik hoeveel keren afstappen onder het fietsen en dingen vastdraaien, was ik niet in staat het probleem op te lossen. Totdat ik bij de laatste keer afstappen die ochtend ook even naar de snelspanner van mijn achterwiel keek, die zat gewoon los?! En die bleef ook los komen, hoe strak ik hem ook vast drukt. Zelfs met montage pasta en droog monteren van de snelspanner loste ik het probleem niet op. Ik werd er knettergek van. Uiteindelijk Mavic snelspanners gemonteerd en toen was het over. Ik maakte daarvoor gebruik van KCNC snelspanners. In mijn nieuwe wielen zitten ook KCNC snelspanners alleen staat daar Zipp op. Precies hetzelfde probleem toen ik met die wielen met Zipp snelspanners ging rijden. Met de Mavic snelspanners was het weer opgelost. Kennelijk is mijn frame en die snelspanners geen goed combinatie.

Re: Moet ik leven met die tik?

Geplaatst: 16 aug 2012 16:05
door racedoc
Ik heb ook 2 weken naar een kraakje gezocht.

Werkelijk alles wat in het forum voorbij is gekomen al eens bekeken en onder handen genomen. Ik had goede hoop toen ik achter een andere snelspanner had gemonteerd, dit bleek het echter ook niet te zijn.

Uiteindelijk hoorde ik tijdens het schoonmaken als mijn stuur een kant op viel een soortgelijk geluid zoals het gekraak. Bleek uiteindelijk de endcap van mijn achterremkabel (Jagwire) te zijn, die kraakte in het voorste nokje op mijn bovenbuis (van mijn Tarmac SL3, 2011).

Geloof me, het was een serieuze kraak die steeds frequenter aanwezig was, om gek van te worden!

Uiteindelijk toch een beetje mijn eigen schuld: ik wilde de buitenkabels vrij kort houden, zo ook de buitenkabel van de achterrem. Na deze vervangen te hebben en uiteraard een wat grotere lengte genomen was het gekraak verdwenen.

Re: Moet ik leven met die tik?

Geplaatst: 18 aug 2012 21:12
door bikeslave
Vervang nu maar gewoon je bracket lagers. voor ca 20€ heb je een zekerheid. Na 1000 km waren mijn (Shimano) lagers ook al naar de klote. Draad tegendraads intapen met gastape (geluiddemping). Doe ik al jaren

Re: Moet ik leven met die tik?

Geplaatst: 19 aug 2012 20:08
door ric
In de fiets van mijn vrouw zit ook een vervelende tik.
Bij haar zit de tik er alleen in als je kracht zet op de pedalen. Is dat bij jullie ook zo?
Alles al eens nagelopen en bracket lagers nu met gastape gemonteerd. Dit leek mij een goede tip. Helaas geen succes.
Ga de bracket lagers vervangen. (zouden in principe nog goed moeten zijn, ca 1500km)
Zal de afloop laten weten.

Re: Moet ik leven met die tik?

Geplaatst: 22 aug 2012 20:57
door ric
Heb het BB in huis. Zal hem morgen monteren.
Misschien off-topic ... In de manual staat dat er een spacer en ring gemonteerd moet worden bij een triple crankstel.
Bij mij zit alleen de spacer gemonteerd. Ik denk dat de ring er ook niet tussen past (ander gaat de linker crack niet helemaal over de as)
Zou dit nog kunnen uitmaken?

Afbeelding

Re: Moet ik leven met die tik?

Geplaatst: 22 aug 2012 21:25
door danny1407
Bij een tik bij kracht zetten op de pedalen ook eens een blik werpen op de hoogte van de voorderrie.
Bij een wat minder stijf bracket en bladen kan het buitenblad de derailleur aantikken als deze aan de lage kant staat wanneer er kracht gezet wordt....

Re: Moet ik leven met die tik?

Geplaatst: 22 aug 2012 22:20
door martijncervelo
ric schreef:Heb het BB in huis. Zal hem morgen monteren.
Misschien off-topic ... In de manual staat dat er een spacer en ring gemonteerd moet worden bij een triple crankstel.
Bij mij zit alleen de spacer gemonteerd. Ik denk dat de ring er ook niet tussen past (ander gaat de linker crack niet helemaal over de as)
Zou dit nog kunnen uitmaken?

Afbeelding
Heb je een triple? Ik zie in het kader een verhaal staan over een triple chainwheel, lijkt me dat er iets wel/niet gemonteerd dient te worden in het geval van een triple. Zou best zo kunnen zijn dat datgene wat je in huis hebt het goede is.

Re: Moet ik leven met die tik?

Geplaatst: 22 aug 2012 22:24
door ric
martijncervelo schreef:
ric schreef:Heb het BB in huis. Zal hem morgen monteren.
Misschien off-topic ... In de manual staat dat er een spacer en ring gemonteerd moet worden bij een triple crankstel.
Bij mij zit alleen de spacer gemonteerd. Ik denk dat de ring er ook niet tussen past (ander gaat de linker crack niet helemaal over de as)
Zou dit nog kunnen uitmaken?

Afbeelding
Heb je een triple? Ik zie in het kader een verhaal staan over een triple chainwheel, lijkt me dat er iets wel/niet gemonteerd dient te worden in het geval van een triple. Zou best zo kunnen zijn dat datgene wat je in huis hebt het goede is.
Wellicht niet helemaal duidelijk geweest.
Heb inderdaad een triple. En volgens de omschrijving moet er een spacer en een ring gemonteerd worden (deze worden meegeleverd bij de crankset).
Bij mij is alleen de spacer aanwezig ...