Een opmerkelijk fiets in de historie van de wielersport blijf ik de fiets vinden van Francesco Moser.
In de loop van 1983 werd bekend dat Moser zich aan het voorbereiden was om het werelduurrecord van Merckx aan te vallen.
Een team aan wetenschappers die zich werkelijk overal mee bemoeide. De baan werd ingesmeerd met speciale parketlak er werden hoge reclame borden geplaats om de wind te temperen.
Speciale trainingsschema’s en voeding.
Veel van die dingen zie je niet maar wat we wel allemaal zagen was de opmerkelijke fiets.
Omdat ik vooraf er van overtuigd was dat het Moser ging lukken heb ik dik 100 artikelen verzameld gedurende de aanloop naar het record.
Kenners en specialisten vielen bijna over elkaar om maar als eerste te mogen zeggen dat dit niks ging worden.
ZEKER NIET MET ZO’N FIETS.
Merckx noemde de wielen zelfs soepborden!
Moser trok zich er niks van aan en raasde begin 1984 naar een – voor die tijd – onwaarschijnlijk gemiddelde van 50,808km.
Hij was voor een test de baan opgegaan om te kijken hoe het ging. Er waren officials omdat Moser evt records op 5, 10 en 20 km wilde laten vastleggen.
Na 20 km was Checco echter nog fris en maakte het uur vol.
Precies op het moment dat er 100en tifosi in Italie in het vliegtuig stapte. De echte recordpoging was immers pas een paar dagen later gepland.
Moser – wie hem wel eens ontmoet heeft zal het beamen – stelt z’n fans niet graag teleur en een paar dagen later stapt hij weer op de fiets.
Nu zonder lange trainingsbroek en helemaal in record configuratie.
Toen de stopwatch werd stilgezet stond er 51.151 op de klokken.
Dezelfde middag heeft Merckx opdracht gegeven om aan dichte wielen te komen. Dat hij ook een lobby heeft gestart om het record van Moser ongedaan te krijg is wat minder sportief. Uiteindelijk is het gelukt en zijn alle moderne records "geschrapt"
Moser wist de vorm van begin 1984 vast te houden en kort na z’n recordpoging won hij op sensationele wijze Milaan-San Remo, door in de afdaling van de Poggio aan de haal te gaan. Moser was in die jaren een van de beste dalers, maar de demonstratie die hij toen gaf kende z'n gelijke niet.
Later dat jaar won hij voor het eerste de Giro met 4 etappeoverwinningen. De tijdritfietsen die hij daar gebruikte waren afgeleid van de machine die hij bij zijn records in Mexico heeft gebruikt.
De fiets heeft significant invloed gehad op de ontwikkeling van de racefiets. Met name de dichte wielen.
Later verbeterde Moser nog het uurrecord op laaglandbanen (Milaan) en op een indoorbaan (Stuttgart)
Voor het indoorrecord gebruikte Moser een fiets met een extreem groot achterwiel.
Net als z’n recordvoorganger Merckx is Moser een eigen fietsmerk begonnen, maar Moser haalt vooral voldoening uit het wijnbedrijf wat hij met de familie runt.
Uiteraard zijn er heel wat flessen uitgebracht met etiketten met Moser op de fiets.
Van de record-wijn heb ik toen ik bij hem was maar een hele doos meegenomen. Leuk om te schenken als er wielervriendjes op bezoek zijn.
Wel openen met een Campa cavatappi
Moser – inmiddels de 60 voorbij – zit zelf nog regelmatig op de fiets en neemt onder ander ieder jaar deel aan L’Eroica waar een graag geziene gast is.