Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

pedalen: speedplay, keo, shimano

dirkjan
Forum-lid

dirkjan 14 apr 2011 15:53

Ah op die manier. Spd-sl (en die ervaring heb ik ook met keo) gaan toch gewoon met de zware kant naar benden hangen. Op zijn kop hangen ze bij mij iig nooit.

nielzie
Forum-lid

nielzie 14 apr 2011 18:15

Ik heb het toch ook al regelmatig meegemaakt dat de spd-sl's omgekeerd hangen wanneer ik snel de straat wou oversteken. Daarom lijkt me het langs beide kanten kunnen inklikken echt wel een van de grootste voordelen van speedplays. Ga het binnenkort ook een keer proberen.
Kuota Kharma

wmc
Forum-lid

wmc 14 apr 2011 18:47

Beide kanten inklikken kan ook met SPD pedalen, of is dit vloeken in de kerk op een racefiets forum?

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 14 apr 2011 19:05

nog enkele niet-opgesomde voordelen van Speedplay pedalen.
- ze zijn licht;
- ze blijven nergens aan hangen als je je fiets ergens moet tussen manoevreren of tegen andere fietsen zetten (bij toertochten, of in het schuurtje, of in huis, of)
- ze zien er gelikt uit;
- je hebt geen enkele moeite met uitklikken, en je zit er stevig in;

nadelen:
- mijn huidige plaatjes hangen al 4 jaar onder mijn schoenen. Als het al tijd is voor nieuwe plaatjes, moet ik nog eens zien of ik de kruisinkepingen van de schroefjes niet helemaal heb platgetrapt!

complicaties (zijn zowel onder voor- als nadeel te rangschikken):
- de zithouding verandert. Door de hele lage stack height moet je zadel een paar mm tot een cm omlaag, en om dezelfde hoek in de heup te houden, ook je zadel naar achter (aantal cm onlaag vermenigvuldigt met de sinus van de hoek die de zitbuis met de verticaal maakt).
Tegelijk moet dan ook stuur misschien lager om zelfde zit te houden, en stuurpen iets korter. (allemaal terplekke bedacht, corrigeer me indien ik een denkfout maak).
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

sensa
Forum-lid

sensa 14 apr 2011 19:19

WMC schreef:Beide kanten inklikken kan ook met SPD pedalen, of is dit vloeken in de kerk op een racefiets forum?

sssttt.... ;-)

ld001
Forum-lid

Gebruikersavatar ld001 15 apr 2011 01:11

In aanvulling op de Zwarten nog wat nadelen van de Speedplays:
- monteren met al die schroefjes veel gedoe
- als ze niet helemaal goed monteert en je wil minimale speling kun je onverwachts uitklikken
- helmaal vast kun je ze niet zetten (ook de Zero niet)
- ze vragen nogal wat onderhoud
- en het belangrijkste: nieuw zijn ze stabiel maar na een tijdje gaan ze kantelen met mogelijke knieproblemen tot gevolg (ik neem aan dat Cancellara elke week een nieuw setje laat monteren....)

joers
Forum-lid

joers 15 apr 2011 02:02

WMC schreef:Beide kanten inklikken kan ook met SPD pedalen, of is dit vloeken in de kerk op een racefiets forum?

Haha op een ATB kan dat ja ;) Oepsssssst
Al zijn er bij ons bij de TWC echt best veel mensen die met een normaal SPD-setje rijden....en dus geen SPD-SL
Still the same....maar dan 60 kilo lichter! And it feels great!! / rides a Stevens Aspin Ultegra

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 15 apr 2011 10:45

Op de racefiets heb ik ook een paar keer met spd gereden omdat ik dat goed ken, maar na drie keer spd-sl erop. Ik vind het op de racer toch wel wat fijner.

Als je spd gaat rijden neem dat wel een stijve schoen anders heb je te weinig steun aan de zijkant.

De weightwiennies op de MTB, halen vaak een kant weg wan het spd pedaal waardopor ie lichter word. Totaal kansloos in het terrein als je het mij vraagt, maar ze doen het.

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 15 apr 2011 12:02

LD001 schreef:In aanvulling op de Zwarten nog wat nadelen van de Speedplays:
- monteren met al die schroefjes veel gedoe
- als ze niet helemaal goed monteert en je wil minimale speling kun je onverwachts uitklikken
- helmaal vast kun je ze niet zetten (ook de Zero niet)
- ze vragen nogal wat onderhoud
- en het belangrijkste: nieuw zijn ze stabiel maar na een tijdje gaan ze kantelen met mogelijke knieproblemen tot gevolg (ik neem aan dat Cancellara elke week een nieuw setje laat monteren....)

+1
Als je elke keer (maandelijks) zoals Cancellara, nieuwe krijgt dan zijn het zeker super pedalen maar voor mensen die wedstrijden en van stoempen houden tijdens het toeren dan zijn minder geschikt ivm slijtage. Ze hebben mij te veel geld gekost.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

stockie
Forum-lid

stockie 15 apr 2011 12:30

body schreef:Ik ben juist overgestapt van Speedplay naar Keo carbon ivm met de slijtage. Bij veel gebruik en zeker intens gebruik gaan Speedplay’s snel kantelen met als gevolg knie klachten.

havana schreef:Speedplay is niet op te lopen en schreeuwend duur (plaatjes moet je vaak vervangen). Ik snap de hype rondom Speedplay niet zo.

Het slijten van de plaatjes van Speedplay is op 1 manier heeeel makkelijk op te lossen: het metalen beschermplaatje dat ze aanbieden 0,2mm dikte die je plaatjes tot in de eeuwigheid doen meegaan (of toch totdat de veer niet meer strak genoeg is voor je gevoel, en dat duurt echt wel lang).

Zonder deze beschermplaatjes sleten mijn pedalen en plaatjes ook snel, maar nu rijd ik al meer dan een halfjaar met deze, en er is nog niks van slijtage, speling of kantelen te merken!
Stockie

joers
Forum-lid

joers 15 apr 2011 12:57

Time is voor mij afgevallen...en Speedplay ook.
Shimano 105 of Look Keo....die keus wil ik maken. maar wat is de juiste? :)
Still the same....maar dan 60 kilo lichter! And it feels great!! / rides a Stevens Aspin Ultegra

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 15 apr 2011 12:59

Mocht ik een platform aanraden wat voor 90% van de mensen zeer goed werkt, zou ik Time of Shimano kiezen. (ik begrijp hoegenaamd niet waarom Time zou moeten afvallen, enkel en alleen wegens problemen met I-clic? Er is nog zoiets als Time RXS).
Op mijn mooiweerfiets zit Speedplay.
Op mijn slechtweerfiets shimano SPD.
Binnenkort ga ik Campa eens testen en zien wat het geeft.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Plaats reactie