Pagina 3 van 11
Geplaatst: 13 dec 2007 12:25
door havana
Zo'n schema is wel leuk, maar het belangrijkste is gewoon voldoende kilometers maken en inderdaad wat toertochten als voorbereiding. Als ik hero was zou ik een triple steken met een 27 als kleinste krans achter (ik ga even uit van Shimano aangezien je Trek rijdt). Daarmee moet 't lukken. 10 uur lijkt me een reëel doel gezien je voorbereiding.
Geplaatst: 13 dec 2007 13:03
door hero
Exactly my thoughts. Nog even terugkomend op wat je eerder schreef over trainen op klimmen in NL. Ik ben absoluut geen deskundige maar als ik een lange duurtraining doe dan rij ik vnl. in D1. Als ik een alpencol op fiets zit ik constant tegen mijn omslagpunt aan. Toch denk jij dat je dmv een duurtraining een lange klim als de Galibier kunt trainen? Ik weet wel dat je van een lange duurtraining efficienter gaat fietsen en (hopelijk) wat vet kwijt raakt maar ik zie toch een erg groot verschil (nogmaals ben geen deskundige).
Geplaatst: 13 dec 2007 13:07
door havana
Lees de materie maar eens op
www.zitvlees.nl. Daar staat het allemaal heel helder en kort uitgelegd.
Geplaatst: 13 dec 2007 17:02
door 21st-century
Hoi Hero,
Ik wil minimaal toch 6 a 7000 km rijden voor 5 juli maar hoogstwaarschijnlijk nog wel meer als ik geen tegenslagen tegenkom natuurlijk. Komt neer op 250 a 300 km (echte trainings kilometers) per week dus geen woon werk verkeer en dergelijke. Voor sommigen kan woon/werk ook als training worden gezien maar bij mij is de afstand daar te klein voor (10 km)
Op het moment train ik 4 a 5 keer in de week op de tacx, gemiddeld zo`n 250 km.
1 keer in de week rij ik een wat langere duurtraining van 3 uur maar in februari/maart ga ik weer buiten rijden en dan gaan de lange duurtrainigen toch een stuk makkelijker dan op de tacx. Na 3 uur krijg je toch wel last van je achterste zeker als je langdurig aan 100 rpm rijdt. Buiten heb ik vrijwel nooit last van mijn zitvlak.
Ik heb altijd al trainingschema`s gemaakt voor mezelf en heb nu een schema gemaakt op basis van het schema dat op
www.zitvlees.nl staat. Lijkt verder eigenlijk sterk op mijn eigen schema`s maar ik heb toch nog veel gehad aan de informatie op bovenstaande website.
Vrij veel in D1 rijden dus de eerste weken/maanden en daarbij natuurlijk wat krachttraining. Daarna flink wat variatie aanbrengen door middel van interval, kracht en niet te vergeten rust of herstel. De intensiteit en de duur gaan ook omhoog naarmate het schema vordert. Ook ga ik regelmatig trainen in Limburg, af en toe in de ardennen en natuurlijk rij ik diverse toerritten zoals o.a de Amstel gold, Limburgsmooiste en Steven Rooks.
In ieder geval ook veel succes met de voorbereiding op de marmotte 2008. Aan je naam zal het zeker niet liggen "Hero" een held ben je al zo te zien

Misschien tot ziens bij de marmotte.
groeten 21st-century.
Geplaatst: 13 dec 2007 18:19
door hero
Als je zoveel kms gaat maken zal de Marmotte je waarschijnlijk prima vergaan. Ik woon 35km bij mijn werk vandaan en overweeg vanaf januari 1-2 per week met de fiets te gaan. Daarnaast elk weekend een lange duurtraining (rond Amsterdam) of toertocht (de door jou genoemde). Ik zit ook wel eens op de Tacx maar meestal niet langer dan een dik uur, dan is de lol er af. Dan kleed ik me liever warm en ga ik naar buiten. Op
www.zitvlees.nl staat inderdaad veel nuttige info. Dank voor je reactie en succes met de trainingen!
Hero (tja, door mijn ouders gegeven)
Geplaatst: 13 dec 2007 19:13
door 21st-century
hero schreef:Als je zoveel kms gaat maken zal de Marmotte je waarschijnlijk prima vergaan.
De kans is waarschijnlijk groter idd dat het iets makkelijker gaat als je erg veel kilometers in de benen hebt, daarentegen kun je op de bewuste dag een enorme off day hebben en de ene wielertoerist is de andere niet natuurlijk. Er zijn mensen die met relatief weinig trainingkilometers een zeer strakke tijd neer zetten. Ik heb zeker niet de illusie dat het me makkelijk af zal gaan het is en blijft gewoon een loodzware tocht. De eerste keer zal doseren en vanaf het begin licht rijden de beste optie zijn om de alp nog fatsoenlijk op te komen, daarbij rij ik met een 53/39 en 13/29 cassette dus ik zal de trainingkilometers hard nodig hebben.
Geplaatst: 14 dec 2007 09:35
door oegehiddema
Seger schreef:Ik heb echter begrepen dat je er vroeg bij moet zijn met inschrijven omdat het anders al vol zit.
Nee, de Marmotte zit nooit vol, want er zit geen limiet aan het aantal inschrijvers.
Geplaatst: 14 dec 2007 10:21
door scepticus
Maar toch is het slim om vroeg in te schrijven, anders sta je helemaal achteraan

Geplaatst: 14 dec 2007 11:09
door henkv
Is dat zo? Hoe gaat dat dan, wordt je per vak op nummer afgeroepen? Hoeveel vakken zijn er eigenlijk? Hoe kun je kwalificeren om meer vooraan te staan?
Geplaatst: 14 dec 2007 11:14
door pinarello
Prestaties overleggen of vroeg inschrijven is het motto! Er zijn gewoon startvakken. Zie ook het draadje van Marmotte 2007.
Geplaatst: 14 dec 2007 11:33
door amclassic-fan
HenkV schreef:Is dat zo? Hoe gaat dat dan, wordt je per vak op nummer afgeroepen? Hoeveel vakken zijn er eigenlijk? Hoe kun je kwalificeren om meer vooraan te staan?
Afgelopen jaar was het zo:
0-400 is het 1e startvak, daar kan in inkomen als je eerder goud gereden heb of op tijd uitslagen voorlegt (niet vrijdagavond voor de start zoals wij deden). Meteen daarachter stond 400-2500, een paar minuten voor de start werden de hekken er tussen uit gehaald en kon die groep aansluiten. Daarna is er een behoorlijk gat tussen de volgende startgroep. Dan weer een gat en dan de laatste groep.
Als je hard wilt rijden ben je gewoon het best af in de 1e groep, naar de Glandon toe kan je dan gewoon in het peleton hangen en als je hard genoeg klimt dan heb je geen last van malloten die niet kunnen dalen, zodat je zelf als een kamikaze piloot naar beneden kunt rijden (alleen is de weg niet afgezet).
Ik had een nummer in het startvak van 400-2500 netzo als Girlinred, maar door als 1e om iets over 6 uur in het startvak te gaan staan stonden we op de 1e rij. 20 minuten later was de straat achter ons zover we konden zien gevuld met fietsers. Gelukkig was de bar naast het startvak al open, dus kon iedereen nog eventjes naar het toilet.

Als je niet helemaal vooraan staat mis je zeker de 1e groepen op de glandon omdat de groep van 400 al richting de glandon breekt (daar zitten ook oudjes tussen die aan 9 en half uur genoeg hebben voor goud).
Geplaatst: 14 dec 2007 11:43
door henkv
ooh, dus goud is al genoeg, je hoeft dus niet 'n top 3 plaats... Dat mag dan geen probleem zijn. Maar moet je ze die info dan emailen? 1é cyclos beginnen pas weer in april, wachten tot dan met inschrijven of doen de plakken van dit jaar ook mee? Of mag je dat later nasturen?