Pagina 3 van 20

Geplaatst: 23 jan 2010 10:48
door gbjhillman
chris schreef:Hand schoon krijgen kan ook met een beetje zeeppoeder voor het wassen van kleding.


Koop bij de bouwmarkt of aldi een doos latex chirugenhandschoenen voor als je moet sleutelen of schoonmaken.
Na afloop gooi je deze weg en je heb schone handen

Geplaatst: 29 mar 2010 19:35
door falcon
Leg mijn buitenband altijd met kunststof bandenlichters terug op de velg.
Wel met beleid. Gaat makkelijk en nog nooit een lekke binnenband gehad als gevolg van deze handeling. Snap het probleem en de verhalen over lekke biba echt niet.

Geplaatst: 30 mar 2010 10:38
door kilometervreter
superrose schreef:Ik begin aan de overkant van het ventiel, want het laatste stukje, bij het ventiel blijft ie op zijn plek en dan weet ik zeker dat mijn band er niet gedraaid of raar in zit.


tja....

Bij het ventiel is de kans groot dat de binnenband klem komt te zitten tussen de velg en de buitenband met alg gevolg weer een lekke band.

Geplaatst: 16 apr 2010 13:30
door fiets123
Ik doe altijd dikke handschoenen aan bij het omleggen van de buitenband als het moeilijk gaat. Scheelt een hoop blaren!

Geplaatst: 21 apr 2010 16:56
door bdk9001
Als je remkracht terug lijkt te lopen is het een goed idee om je velgen en blokjes schoon te maken. Gewoon een beetje spiritus op een doekje en vegen maar, kost misschien in totaal 5 minuten

Geplaatst: 01 mei 2010 21:24
door marconi
kilometervreter schreef:- bij een nieuwe binnenband begin ik bij het ventiel
- schoenen en sokken uit, spaken tusen de tenen en de band omhoog trekken
- als het laatste stukje nog niet gaat gewoon kunstof bandenlichters gebruiken
LET OP dat je ze niet verkeerd om houd (was juist is kom je vanzelf wel achter)

Ook ik begin bij het ventiel om te voorkomen dat het dikke deel van de biba rondom het ventiel klem komt te zitten. Ik druk daarom het ventiel een stukje naar binnen. Dan de band verder erom leggen en als het moeilijk gaat dan zet ik het wiel met het ventiel naar boven gericht en rek de buba op door die naar beneden te wrijven richting vloer om zo ietsje meer lengte te verkrijgen. Dat gaat gemakkelijker dan die buba naar boven trekken en het wiel met je tenen vasthouden! Ik las ook ergens dat je ook een beetje afwasmiddel of vloeibare zeep aan de velgrand kan smeren waardoor het laatste stukje van de buba er gemakkelijk overheen glijdt. Geen vet gebruiken ! Zeep kan je er met wat water zo afspoelen.

Geplaatst: 07 jul 2010 00:06
door alwarrior
Mijn truuk is om te zorgen dat het stuk van de band wat al op de velg ligt, precies midden in de velg ligt. De velg is daar nl iets lager en dus is de cirkel kleiner en dus is er meer band "over" om over de velgrand te halen. Regelmatig even het stuk wat er al op ligt naar het midden duwen werkt bij mij goed

Geplaatst: 20 jul 2010 18:43
door hendriku
Knip een oude spaak doormidden en buig van beide uiteinden ongeveer een centimeter naar binnen. Is handig om de losse uiteinden van je ketting bij elkaar te houden als je deze wil monteren.

Geplaatst: 22 jul 2010 16:03
door kleijn
Buitenband eropleggen

ALs je je buitenband er niet op krijgt omdat hij te strak zit: rand insmeren met afwasmiddel (Dreft oid) dat glijdt lekker en hij floept er zo op.

Geplaatst: 20 sep 2010 12:58
door ercmrj
Over het opleggen van een buitenband

Mijn ervaring: Begin tegenover het ventiel en doe net als "Alwarrior" en gebruik de techniek van "kilometervreter" om naar het ventiel toe te werken. Lukt het niet om het laatste stukje erop te krijgen probeer dan eerst om de wang van de band over 3/4 van het wiel naar het midden van de velg te drukken. Dit werkt bijna altijd zonder bandenlichters.

Geplaatst: 24 sep 2010 16:36
door sparko
missing-link los maken.

Ik kon van de week het tangetje die ik speciaal heb voor het losmaken van sluitschakels niet vinden. Echter had ik wel ijzerdraad en een combinatie-tang bij de hand.

door een stuk ijzerdraad om de asjes van de schakel te steken en vervolgens deze om elkaar heen te draaien trek je zo de sluitschakel los. Ook schiet je ketting niet gelijk weg doordat het ijzerdraad deze bij elkaar houdt.

Geplaatst: 28 sep 2010 00:28
door abr
Voor het monteren van buitenbanden: Maak de band warm voor het monteren. Dit kun je doen door de band op de kachel te leggen of in warm water, echter moet je m dan weer droog maken. Let op dat de kachel niet te warm is uiteraard, de band moet niet smelten :) Door de warmte wordt de band soepel en gaat ie er makkelijk omheen. Vooral handig bij rollenbank-bandjes.
Onderweg met een lekke band is het wel wat lastiger ;)