Geloof me, mijn reactie was en is serieus. Maar okay, ik zal het nuanceren. D1 gaat prima op je (in mijn geval hybride) stadsfiets. Scheelt veel slijtage aan je racert

. En je bent lekker anoniem aan het trainen op lage snelheden, indien je je schaamt om 25 te rijden...., bovendien met verlichting in de winteravonduren (is mijn persoonlijke reden). In de weekenden pak ik gewoon de trainingsracert en geniet me te pleures van mooi nederland, maar de hybride gaat overdag in het hoogseizoen ook prima...., dat geniet je op een nog relaxtere manier. Vooral leuk om soms dan achter een racert te sjesen (niet te lang natuurlijk, want ja wel D1 in de gaten houden), maar wat ik bedoel is dat er dan lekker spontaan fietsplezier voor terugkomt, echt het proberen waard als je een leuke stadstourder hebt
En tuurlijk zou ik ook niet aviseren om 12/13e deel van je trainingstijd op een stadsfiets rijden ter voorbereiding van een AGR, wat een onzinreactie, maar 50-70% van je D1 op je stads/tourfietsje kan heus geen kwaad (D1 is misschien 30-40% van je totale trainingstijd) het gaat per slot van rekening om de ontwikkeling van je haarvaatjes.
En okay ik ga er wel vanuit dat je geheel gewend bent aan je houding en aan de rij-eigenschappen van je fiets natuurlijk, waar je overigens ook wel aan went gedurende de 80% van je overige trainingstijd. Anderszijds als je dat nog niet gewent bent, betekent dat ook dat je nog een beginneling bent in tegenstelling tot de doorgewinterde profs op dit forum, en kun je net zo goed een D1 op een stadsfiets afwerken (zadel beetje richting gelijke hoogte brengen van je racefiets). En hoe meer je richting je doel komt (stel een Marmotte, LBL, AGR ofzo) dan ga je natuurlijk meer en meer je D's op een racert doen...., logisch lijkt me.
En ja, ook intensieve intervallen kunnen prima op een stadsfiets, hartslagmeter om en ramme maar. Gedurende je voorbereiding (vooral nu in de winter) kun je ook gaan hardlopen, steppen, atb’en of spinnen dus waarom niet stadsfietse. Sterker nog, in de voorbereidingsperiode zou ik in het kader van "verstoring" (iets wat anders is dan met je trainingen "vastroesten" op 1 fiets, en in 1 houding) gewoon op verschillende fietsen trainen. Ik denk dat je dan uiteindelijk gewoon sterker en minder blessuregevoelig raakt, simpelweg omdat je voorkomt dat je altijd maar op 1 manier en in 1 houding traint. En om dan toch maar even door te gaan: core-stability training, krachttraining (metname rug- en buikspieren), explosiviteit en snelkracht (zag laatst Armstrong zelfs sprongen maken), etc. Als je dat soort dingen meepikt in de voorbereiding naar het seizoen en dat je het een klein beetje onderhoudt gedurende het hoogseizoen, dan denk ik dat je uiteindelijk meer allround getraind op de fiets zit en daarmee betere resultaten voor jezelf behaald.....
Let wel, ik spreek alleen maar een beetje uit eigen ervaring, en pik hier en daar wat mee vanuit de schaatswereld. Maar wat ik van de wielrenners om me heen zie is dat ze alleen maar uren en uren op de fiets maken (1 houding, 1 fiets), en daardoor juist heel eenzijdig getraind raken. Ze pochen er zelfs mee, zo van, als ik mijn zadel ook maar 1mm verschuif dan raak ik al geblesseerd, alsof blesuregevoeligheid een mate van getraindheid is. Gewoon lekker afwisselen, dingen doen die je leuk vind, experimenteren met je fietshouding, en loskomen van die starheid van wielrenners, en zeker niet profwielrenners als voorbeeld zien als je zelf geen wedstrijdrijder bent.
Om de eerste vraag van de TS te beantwoorden: D1 ca. 23-26kmh bij windstil weer. Heerlijk peddeltempo. Heb vorig jaar veel D1 gedaan, heeft me wel geholpen, maar doe het dit jaar alleen nog maar als ik solo ga trainen, en zeker niet teveel, want beuken heeft mijn voorkeur, liefst om de 2 dagen in de intensievere periode’s. Verder gewoon goed je lichaam leren kennen en voldoende rust inbouwen, kan middels een schemaatje, kan ook op gevoel.
Maar nu ben ik geheel offtopic of niet
