Pagina 3 van 3
Geplaatst: 03 sep 2009 13:28
door diogenes
>Bij Easton wielen breken spaken echt niet door te lage spaakspanning, ze staan knetter hard opgespannen.
Aan de niet aandrijfkant hebben de spaken zowieso een lagere spanning dan aan de aandrijfkant. Het is heel merkwaardig dat nu juist aan die kant spaakbreuk plaats heeft. Bij "normale" wielen is te lage spanning de meest voorkomende oorzaak van dit soort brueken.
Diogenes
Geplaatst: 03 sep 2009 13:31
door gbjhillman
Diogenes schreef:Spaakbreuk aan de niet aandrijfkant komt vaak door te lage spaakspanning.
>Mijn broertje (95kg) heeft ze ook en geloof ik ook al 3x spaakbreuk gehad
Volgens mij moet iemand van 95 kg gewoon met 36 spaaks CXP gaan rijden....
Diogenes
Het valt mij toch wel op dat er toch opmerkelijk veel "problemen" zijn met de zgn. kwaliteitswielen van de gangbare merken, spaakbreuken, freewheel problemen e.d.
Lees toch veel problemen met Easton en Fulcrum, vraag me dan af: zijn deze wielen idd slecht of zijn deze meer geschikt voor vlieggewichten?
Geplaatst: 03 sep 2009 13:35
door diogenes
Ik denk dat het inherent is aan het feit dat je met minder spaken werkt, waardoor de spaakspanning torenhoog moet zijn en je dus een versterkte/zwaardere velg moet gebruiken om de boel heel te houden. Ik zie het voordeel van dit sort wielen voor niet prof's/wedstrijdrijders echt niet.
Zelf had ik ooit Ksyriums, maar heb na meerdere gescheurde velgen gezworen nooit meer een systeemwiel te kopen. Ik bouw nu al een tijd zelf wielen en je kan door zorgvuldig de onderdelen uit te zoeken een licht wiel bouwen, dat makkleijk zelf t eonderhouden is en dat voor een fractie van de prijs.
Diogenes
Geplaatst: 03 sep 2009 13:45
door amclassic-fan
GBJ Hillman schreef:
Lees toch veel problemen met Easton en Fulcrum, vraag me dan af: zijn deze wielen idd slecht of zijn deze meer geschikt voor vlieggewichten?
Problemen met Fulcrum? Die wielen zijn toch behoorlijk bombproof.