Pagina 3 van 3

Geplaatst: 18 jun 2009 19:57
door campagnolo_vento
bibske schreef:Ok, misschien heb je gelijk, een Burgie moet ook niet aan mijn fiets gaan zitten ;). Aan de universiteit van Delft zou ik het wel riskeren, hier zijn al raceauto's, zonneauto's, duikboten en vliegtuigen door studenten in mekaar "geplakt" dus de kennis en vaardigheid is er wel. Ik ben niet op de hoogte van de labo's op andere universiteiten maar gaf het als optie omdat, als je de contacten hebt, het wel goedkoop is. Als ik zelf de keuze had tussen een dure reparatie (dus eigenlijk frame afschrijven) en zelf nog een poging wagen dan deed ik dat. Daarna even op de testbank zetten en als hij breekt was het niet goed meer :).

Wat betreft Scott, ik weet het niet precies, was een beetje lukraak naar "fiets" en "Kortenberg" aan het kijken of ik wat kon vinden en die kwam ik tegen.

@ campagnolo_vento: kan je misschien nog een foto maken waarbij je scherpstelt op de zwarte vlek, probeer even met je flitser erbij en anders met een sterke lamp. Zorg dat de vezels van het carbon goed te zien zijn op de foto, misschien geeft dat nog een beter beeld van hoe diep de schade is.


ziehier foto
ik heb iemand kunnen vinden in brugge die het wil doen voor +-25 euro
het is wel geen fietsen specialist maar een vezel specialist

foto

Geplaatst: 18 jun 2009 19:59
door campagnolo_vento
foto

Geplaatst: 19 jun 2009 11:14
door bibske
Oh, 25 Euro is wel erg goedkoop! Veel succes ermee in ieder geval.

Geplaatst: 19 jun 2009 22:20
door composite
Denk je nou echt dat die fiets voor 25 euro kan worden gerepareerd?? Het is gewoon een tijdbom waar je op fietst....En dan als ie echt breekt zeker garantie gaan claimen bij de fabrikant?
Als meerdere mensen nou al gezegd hebben dat dit gvaarlijk is, en je er een expert naar " moet" laten kijken...dan denk jij dat voor 25 euro wat vezels ertegenaan knallen afdoende is?? Ik dacht dat alleen Nederlanders voor kwartje op de eerste rij wilden zitten.....

Geplaatst: 19 jun 2009 22:24
door campagnolo_vento
ik ben nog maar 16 voor mij 100 euro zeer veel geld en bovendien bevind de schade zich op een plaats die niet erg veel belast wordt en fiets ik er al enkele maanden mee
en kheb bovendien toch geen garantie omdat mijn frame 2de hands is

Geplaatst: 20 jun 2009 19:13
door bibske
Dat dat onderdeel niet erg veel belast wordt zou ik niet direct durven zeggen...
Het is niet omdat je er al enkele maanden mee fietst dat dat een garantie is dat het nooit kapot gaat. Er zijn twee belangrijke soorten breuken die je kan hebben: overbelasting en vermoeiing. Overbelasting betekent dat een onderdeel kapot gaat omdat de belasting die het te verduren krijgt hoger is dan het maximale dat hij kan hebben, bijvoorbeeld omdat je door een putje rijdt. De andere, vermoeiing wil zeggen dat iets kapot gaat omdat het een hoog aantal relatief kleine belastingen ondergaat. De grootte van de belasting is bij vermoeiing veel kleiner dan de maximaal toegestane belasting maar het is de combinatie met het groot aantal herhalingen dat fataal is.

Jou frame is tot nu toe nog niet gebroken maar stel dat je morgen een flinke stoeprand afrijdt kan het gedaan zijn. Omdat er al schade is, kan de maximale belasting die je achtervork heeft al een stuk lager liggen dan waar het oorspronkelijk voor ontworpen is. Vermoeiing is over het algemeen niet echt een probleem bij carbon composieten maar het kan wel.

We snappen dat je niet veel geld hebt om het te laten repareren maar denk alsjeblieft ook even aan de gevolgen die het kan hebben. Liever misschien een paar maanden sparen en niet fietsen dan de rest van je leven niet meer fietsen.
Composite heeft gelijk dat 25 E verdacht laag is, daar doelde ik ook op met mijn "succes ermee" Ik had er misschien wat dieper op in moeten gaan.

Geplaatst: 20 jun 2009 19:59
door campagnolo_vento
bibske schreef:Dat dat onderdeel niet erg veel belast wordt zou ik niet direct durven zeggen...
Het is niet omdat je er al enkele maanden mee fietst dat dat een garantie is dat het nooit kapot gaat. Er zijn twee belangrijke soorten breuken die je kan hebben: overbelasting en vermoeiing. Overbelasting betekent dat een onderdeel kapot gaat omdat de belasting die het te verduren krijgt hoger is dan het maximale dat hij kan hebben, bijvoorbeeld omdat je door een putje rijdt. De andere, vermoeiing wil zeggen dat iets kapot gaat omdat het een hoog aantal relatief kleine belastingen ondergaat. De grootte van de belasting is bij vermoeiing veel kleiner dan de maximaal toegestane belasting maar het is de combinatie met het groot aantal herhalingen dat fataal is.

Jou frame is tot nu toe nog niet gebroken maar stel dat je morgen een flinke stoeprand afrijdt kan het gedaan zijn. Omdat er al schade is, kan de maximale belasting die je achtervork heeft al een stuk lager liggen dan waar het oorspronkelijk voor ontworpen is. Vermoeiing is over het algemeen niet echt een probleem bij carbon composieten maar het kan wel.

We snappen dat je niet veel geld hebt om het te laten repareren maar denk alsjeblieft ook even aan de gevolgen die het kan hebben. Liever misschien een paar maanden sparen en niet fietsen dan de rest van je leven niet meer fietsen.
Composite heeft gelijk dat 25 E verdacht laag is, daar doelde ik ook op met mijn "succes ermee" Ik had er misschien wat dieper op in moeten gaan.


moest ik nu genoeg geld hebben zou ik zeker naar een specialist gaan..
ik heb het frame bovendien voor slechts 400 euro gekocht (2de hands en het frame heeft dus bovendien ook al wat gebruiksschade hier en daar)
met minder belaste plaats bedoel ik dat het langs de binnenkant van de buis is en dat de kracht wordt uitgeoefend op de bovenkant en onderkant van de buis
ik heb de persoon die het wil doen voor 25 euro gevraagd als hij garantie geeft indien het frame zou breken zo zal ik ook een stuk zekerder zijn
ik heb mijn beslissing dus nog niet gemaakt maar voorlopig gaat mijn voorkeur dus uit naar de goedkoopste oplossing
ik heb voorlopig toch geen tijd om met mijn fiets te rijden wegens examens dus kan ik nog even nadenken
ik heb daarnet ook een mailtje naar de kuleuven gestuurd als zij mij zouden kunnen helpen

Geplaatst: 17 aug 2009 22:48
door campagnolo_vento
beste mensen,

ik heb enkele maanden geleden de herstelling zelf uitgevoerd
ik ben uiterst tevreden van mijn werk. ik heb dit gedaan met een minimum aan ervaring.
iedereen beweert hier dat het nog moeilijker is dan wiskunde op universitair niveau terwijl het belange niet zo is.
maar het is jullie probleem is heb 400 euro bespaard door de herstelling zelf te doen als jullie dan toch maar gewoon het frame willen wegsmijten zal ik jullie zeker laten doen

Geplaatst: 17 aug 2009 23:29
door sharkman113
Jammer is alleen dat je hem niet hebt versterkt maar enkel de optische schade hebt weggewerkt. Da's geen repareren maar oplappen (en dat doe je met een oude auto).

Positief is echt dat je de vork op die plek zelf zonder erg door zou kunnen zagen (zou wel iets slapper worden maar je kunt nog fietsen). Moderne frames hebben die staande achtervork eigenlijk niet meer nodig (behalve voor de achterrem) dus kun je er met een gerust hart op blijven fietsen (zolang je hem maar niet doorverkoopt)