Pagina 3 van 4
Geplaatst: 29 sep 2009 00:34
door hans
Ben een grote fan van de looks van de LaPiere. Ik begreep alleen uit betrouwbare bron dat de de renners van een door dit merk gesponsorde ploeg veel klagen over slap wordende frames.
Geplaatst: 29 sep 2009 00:41
door paulusr3
Hans schreef:Ben een grote fan van de looks van de LaPiere. Ik begreep alleen uit betrouwbare bron dat de de renners van een door dit merk gesponsorde ploeg veel klagen over slap wordende frames.
Slap wordende frames of slap zijnde frames? Een frame kan toch niet slap worden??
Geplaatst: 29 sep 2009 00:52
door amclassic-fan
Een carbon frame kan wel slap worden.
Geplaatst: 29 sep 2009 11:26
door swifty
Een carbon frame kan zeker niet slap worden Amclassic-fan! Hoe kom je daar bij??
Geplaatst: 29 sep 2009 11:42
door amclassic-fan
Een carbon roeiboot zeker ook niet? Hoe weet jij zo zeker dat carbon niet slap kan worden? Volgens mij heeft er niemand veel benul van hoe carbon zich gedraagd in een laminaat. Er is niet voor niets eigenlijk geen simulatie software om carbon constructies goed door te rekenen.
Geplaatst: 29 sep 2009 11:45
door IBAN
er zal toch vast wel eens een carbon frame op stijfheid gemeten zijn gedurende een bepaalde looptijd!
Geplaatst: 29 sep 2009 11:47
door janjmagic
Amclassic-fan schreef:Een carbon roeiboot zeker ook niet? Hoe weet jij zo zeker dat carbon niet slap kan worden? Volgens mij heeft er niemand veel benul van hoe carbon zich gedraagd in een laminaat. Er is niet voor niets eigenlijk geen simulatie software om carbon constructies goed door te rekenen.
Hoe weet jij dan dat carbon wel slap wordt?
Geplaatst: 29 sep 2009 11:49
door devoorzitter
Hoe weet jij dan dat carbon wel slap wordt?
+1
misschien wordt het wel steeds stijver

Geplaatst: 29 sep 2009 11:54
door rufio
Vorige week was me carbon bidonhouder afgebroken, na 2 jaar goed gebruik.
Is natuurlijk iets anders kwaliteit dan bij een frame, maar toch een teken van verzwakking bij carbon.
Geplaatst: 29 sep 2009 11:54
door amclassic-fan
Als de ketting van de crank afloopt tijdens sprintjes en het achterwiel raakt de achtervork... Frame in kwestie was slechts een half jaar oud, renner is wel zeer explosief en iets van 85 kg. De carbon vezels zelf zullen niet de oorzaak zijn, want die worden niet minder stijf (in zo'n kort tijdsbestek). Dus ergens in het laminaat zal het dan waarschijnlijk mis gegaan zijn met de epoxy, allicht dat er gewoon een stuk gedelamineerd is. Gebeurd het aan 't oppervlak dan is het duidelijk dat het een garantie geval is, maar alles wat er in 't frame gebeurd zie je niets van terug.
@Iban, carbon frame A is niet 't zelfde als carbon frame B.
Geplaatst: 29 sep 2009 11:55
door swifty
Amclassic-fan schreef:Een carbon roeiboot zeker ook niet? Hoe weet jij zo zeker dat carbon niet slap kan worden? Volgens mij heeft er niemand veel benul van hoe carbon zich gedraagd in een laminaat. Er is niet voor niets eigenlijk geen simulatie software om carbon constructies goed door te rekenen.
Precies, er wordt dus nog te kort van carbon gebruik gemaakt om in de praktijk vast te stellen dat carbon slap wordt. Aangezien carbon a ruim 30 jaar gebruikt wordt in de luchtvaartindustrie is dit in ieder geval geen reden om zo maar te poneren dat carbon slap kan worden.
Geplaatst: 29 sep 2009 12:12
door janjmagic
[quote="Amclassic-fan"]Als de ketting van de crank afloopt tijdens sprintjes en het achterwiel raakt de achtervork... Frame in kwestie was slechts een half jaar oud, renner is wel zeer explosief en iets van 85 kg. De carbon vezels zelf zullen niet de oorzaak zijn, want die worden niet minder stijf (in zo'n kort tijdsbestek). Dus ergens in het laminaat zal het dan waarschijnlijk mis gegaan zijn met de epoxy, allicht dat er gewoon een stuk gedelamineerd is. Gebeurd het aan 't oppervlak dan is het duidelijk dat het een garantie geval is, maar alles wat er in 't frame gebeurd zie je niets van terug.
Stijve en minder stijve en slappe frame's??? Zou dat niet de oorzaak zijn?