Pagina 3 van 4

Geplaatst: 31 dec 2009 01:50
door 100cols
dit tandwiel moet je niet hebben, je moet een 39 tandwiel hebben voor een compact crankstel, deze is voor een dubbel of tripel. De reden dat je een andere moet hebben is dat de steek (afstand tussen de 5 bevestigingspunten aan de crank) kleiner is bij een compactcrankstel.

Geplaatst: 31 dec 2009 11:27
door ritchy
Als ik zo uit andere posts van het forum begrepen heb moet je nog wel meer veranderen dan een tandwiel om van triple naar compact/dubbel te gaan, zoals shifters en derailleur(s). Correct me if I'm wrong.

Geplaatst: 31 dec 2009 13:31
door buddo
eelcoz schreef:En wat de keuze tussen compact en triple betreft; 50/34 lijkt mij zeer onpraktisch op het vlakke. Je kunt natuurlijk een 39 erop zetten voor het vlakke en die omwisselen voor de 34 als je naar de bergen gaat.


Een 50/34 is niet onpraktisch op het vlakke, de 34 gebruik je gewoon niet op het vlakke. Ik heb hem er gewoon op laten zitten en hoef dus niets te wisselen als ik naar de bergen ga.
Ritchy schreef:Als ik zo uit andere posts van het forum begrepen heb moet je nog wel meer veranderen dan een tandwiel om van triple naar compact/dubbel te gaan, zoals shifters en derailleur(s). Correct me if I'm wrong.


Klopt, bij triple/compact zijn volgens mij shifters en derailleurs verschillend. Wisselen is dus maar niet zo gedaan.

Geplaatst: 31 dec 2009 13:44
door amclassic-fan
Van triple naar compact of dubbel kan met enkel het crankstel wisselen. Ik zou echter wel aanraden om ook de voor-derailleur te wisselen, want dat scheelt aanzienlijk in betere schakel prestaties.

En een 50 is ook gewoon onpraktisch op het vlakke. Je rijdt dan met een schuine kettinglijn tijdens duurtrainingen en je zit in 't gatenkaas gedeelte van je cassette.

Geplaatst: 31 dec 2009 13:54
door em
Amclassic-fan schreef:Van triple naar compact of dubbel kan met enkel het crankstel wisselen. Ik zou echter wel aanraden om ook de voor-derailleur te wisselen, want dat scheelt aanzienlijk in betere schakel prestaties.

En een 50 is ook gewoon onpraktisch op het vlakke. Je rijdt dan met een schuine kettinglijn tijdens duurtrainingen en je zit in 't gatenkaas gedeelte van je cassette.


Een 50 werkt prima op het vlakke MITS je daarnaast een 39 hebt. Een 34-50 is inderdaad zinloos op het vlakke.

Geplaatst: 31 dec 2009 15:26
door gaisdergerman
Er is al heel veel geschreven over dit onderwerp. Ik ben sindskort overgeschakeld van triple naar compact. Of dit de juiste keuze is weet ik nog niet want ik heb nog te weinig km's gemaakt.

Wat is wel weet is dat je met een triple alle kanten op kan zonder dat je hoeft te gaan klooien aan je fiets.

Bij mijn compact crankstel heb ik de 34 vervangen voor een 39 en ik heb 2 verschillende cassettes (11-23 en 12-27). Mijn duurtrainingen doe ik trouwens bijna altijd op de 39. Het zou best kunnen dat iemand zijn 50 alleen gebruikt maar dan moet je toch wel echt sterk zijn.

Je kan ook een dubbel kopen en een compact crankstel erbij kopen. Hiervoor hoef je ook niets te veranderen behalve het crankstel en het voorder wellicht iets anders afstellen.

Eelcoz: Ik vind dat je fm je wel gen***d heeft. Ben benieuwd of hij zelf overal een momentsleutel voor gebruikt. Met zo'n sleutel heb je natuurlijk wel meer zekerheid maar zonder gaat het ook prima. Daarnaast moet je €100,- meer betalen (€50,- is volgens mij normaal) en je krijgt nog een goedkopere wielset.

Daartegenover staat dat je met een triple alle kanten op kan, je hoeft niet te wisselen van bladen (die ook geld kosten) en een vista wielset is ook niet altijd alles.
Mocht je nu toch liever een compact willen rijden dan zou ik gewoon nog richting je fm gaan en aangeven dat je vind dat hij je verkeerd heeft ingelicht. Wellicht dat er dan nog wel iets te regelen is.

Geplaatst: 31 dec 2009 17:51
door eelcoz
buddo schreef: Een 50/34 is niet onpraktisch op het vlakke, de 34 gebruik je gewoon niet op het vlakke. Ik heb hem er gewoon op laten zitten en hoef dus niets te wisselen als ik naar de bergen ga.


Ik fiets nog niet zo lang dus dat betekent dat ik dan per definitie met een behoorlijk schuine kettinglijn aan het rijden ben (zoals Amclassic-fan aangeeft). Waarschijnlijk ben jij een stuk sterker dan ik, maar voor mezelf lijkt me dat verre van ideaal.

Maar goed, ik begrijp dus dat het wel wat meer werk is dan tandwiel eraf en nieuw tandwiel erop, ondanks dat er geen momentsleutel nodig is.

Misschien toch maar die triple en dan eens kijken of ik er nog wat gratis dingen bij kan krijgen zodat het prijstechnisch nog een beetje aanvaardbaar is. De fiets zou trouwens in november binnenkomen, maar is er nog niet. Daar baal ik dus ook van!

Edit: Ik kom er net achter dat een triple crankstel los nauwelijks duurder is dan een compact crankstel (bij Hopmans is het verschil 7,30 euro). Waarom ik dan 100 euro meer moet betalen (en ook nog goedkopere wielen krijg) wordt me nu echt een raadsel....

Geplaatst: 31 dec 2009 22:18
door marcelb
Dat komt omdat jouw fiets uit het custom made programma komt en apart in elkaar geschroefd wordt. In hoeverre jouw FM jou zou moeten compenseren voor de extra kosten, is een andere kwestie.

Geplaatst: 02 jan 2010 17:39
door eelcoz
De FM blijft erbij dat je een momentsleutel nodig hebt. Bij een andere zaak konden ze me echter uitleggen dat je die sleutel alleen nodig hebt als je het hele crankstel moet monteren en dus niet alleen een blad hoeft te verwisselen. Zo simpel is het dus, vertel dat dan gelijk.

Ik heb het sowieso gehad met de FM waar ik m'n fiets heb besteld, ook omdat het ontzettend lang duurt voordat de fiets geleverd kan worden (er was toegezegd dat de fiets in november binnen zou komen en hij is er nog niet) en ze ontzettend star zijn met concessies etc. Daarom ben ik dus vandaag eens binnengelopen bij een andere FM en dat was dus een verademing. Ik zit er sterk aan te denken om m'n fiets hier te gaan kopen en de Stevens af te zeggen. Ook omdat ze hier m'n fiets op willen bouwen zoals ik 'm hebben wil, waarbij ik alleen het materiaal a.h.w. betaal en ze dus niet ook nog eens kosten gaan rekenen voor het ombouwen.

Geplaatst: 02 jan 2010 22:12
door marcelb
Als je het cranckstel demonteert en weer monteert, heb je alleen een momentsleutel nodig om de linkercrank te monteren (even uit het hoofd: Shimano 12 tot 15 nm). Ook voor de Bottom Bracket heb je een momentsleutel nodig, maar dan één die een kracht van 40 nm aankan. Voor de kettingbladen heb je geen momentsleutel nodig.

Ik zou wel even navragen of je nog van de bestelde Stevens af kunt zien. Anders zit je dadelijk met twee fietsen opgescheept.

Geplaatst: 02 jan 2010 22:17
door eelcoz
Dat laatste ga ik ook wel doen voordat ik een andere bestel. Ik weet dat het misschien niet zo netjes van mij is, aangezien zij dus straks met een fiets blijven zitten. Aan de andere kant vind ik dat ik niet netjes behandeld ben. Ik krijg een beetje het gevoel dat men misbruik probeert te maken van het feit dat ik nieuw ben in deze wereld en dus niet zoveel kennis heb. Ook een discussie gehad over wielen: eerst werd mij verzekerd dat de Mavic Aksium wielset exact dezelfde kwaliteit had als de Easton Vista SL set, maar vandaag gaf men toch wel toe dat de laatste iets stijver en lichter is. Ook vind ik het raar dat men niets van zich laat horen terwijl de fiets al bijna 2 maanden later is (hij is nu nog niet binnen) dan mij werd verteld in oktober. Ik heb iedere keer moeten bellen om te vragen hoe het er mee stond.

Geplaatst: 02 jan 2010 22:22
door marcelb
De Easton Vista's zijn inderdaad wel degelijk hoger aan te slaan dan de Mavic Aksiums. Voor wat betreft het afbestellen kan ik je geen ongelijk geven, maar misschien was het verstandiger geweest de FM in een eerder stadium al in gebreke te stellen vanwege de veel te late levering.