Pagina 3 van 4

Re: Wielerseizoen 2026

Geplaatst: 10 nov 2025 22:41
door daniel1975
Die historische wortels is gewoon onzin.
Een koers die stamt uit 1934, das pas historie.

Re: Wielerseizoen 2026

Geplaatst: 10 nov 2025 22:44
door Ernie C.
"The tour of part of a country that used to be part of the Netherlands" is misschien historisch genoeg...

Voor P-R hebben we "De hel van het noorden" al. (Te vertalen in welke taal je maar wil.)

Re: Wielerseizoen 2026

Geplaatst: 10 nov 2025 22:51
door Dubbeldekker
Milan - Torino vanaf 1876. Dat was pas een echte klassieker

Re: Wielerseizoen 2026

Geplaatst: 10 nov 2025 22:55
door Dubbeldekker
daniel1975 schreef: 10 nov 2025 22:41 Die historische wortels is gewoon onzin.
Een koers die stamt uit 1934, das pas historie.
Het ging over de naam van een koers hè, niet over hoe lang die koers al op de kalender staat

Re: Wielerseizoen 2026

Geplaatst: 10 nov 2025 23:02
door Ernie C.
Maar is het nog dezelfde koers als zowel de naam als het parcours nauwelijks nog iets met elkaar van doen hebben, of worden het twee wedstrijden die toevallig in Wevelgem finsh(t)en?

Re: Wielerseizoen 2026

Geplaatst: 10 nov 2025 23:03
door Lcsmet
Moet dit echt?
Al van bij de eerste post ontspoort.
Totaal waardeloos, je zal hier maar als newbie terecht komen om kennis te maken met dit forum.

Re: Wielerseizoen 2026

Geplaatst: 10 nov 2025 23:36
door Patrick VB
Ernie C. schreef: 10 nov 2025 23:02 Maar is het nog dezelfde koers als zowel de naam als het parcours nauwelijks nog iets met elkaar van doen hebben, of worden het twee wedstrijden die toevallig in Wevelgem finsh(t)en?
De originele Gent-Wevelgem ging vanuit Gent richting kust, deed de befaamde passage door de winderige polders met o.a. de Moeren. Daarna ging het richting Kemmel om te finishen in Wevelgem.
Plug Streets? Zaten niet in de wedstrijd. Het woord gravel moest in Vlaanderen nog geïntroduceerd worden. ;)
De Kemmel, die vaak meer dan 1 keer werd beklommen, fungeerde als scherprechter om de voorspelde sprint in Wevelgem te ontlopen.
Het is de laatste jaren een andere wedstrijd geworden waarbij wie 't meeste geld op tafel legt start of aankomst krijgt.
Dit heeft niets meer te maken met traditie.
Flanders Classics is een commercieel bedrijf dat poogt zijn zakencijfer omhoog te halen, en dat is hun goed recht.
Zo verkopen ze in de RVV jaarlijks de nietszeggende titel 'dorp van de ronde'.
Er is altijd wel één (of meerdere) stads- of gemeentebestuur die daar geld voor heeft.
Op een gegeven moment verliet de RVV startplaats Brugge voor Antwerpen terwijl die wedstrijd in 't verleden steeds op Oost- en West-Vlaamse wegen werd betwist. Brugge besloot om een bepaald ogenblik niet mee te gaan in het opbod.

De hoofdreden waarom de RVV vertrokken is uit Meerbeek (Ninove) heeft in hoofdzaak met centen te maken.
Door alles te centraliseren met een rondje Kwaremont - Patersberg, kunnen VIP toestanden maximaal benut worden en vooral in eigen beheer georganiseerd.

Of dat allemaal beter is voor de sport laat ik 't midden.

Re: Wielerseizoen 2026

Geplaatst: 11 nov 2025 08:24
door pino
Juist. En tegen madammen met een bontjas zeg ik nee.

Re: Wielerseizoen 2026

Geplaatst: 11 nov 2025 15:17
door Dubbeldekker

Re: Wielerseizoen 2026

Geplaatst: 11 nov 2025 16:22
door galileo2
In mijnen jonge tijd vertrok de RVV in Sint-Niklaas.

Re: Wielerseizoen 2026

Geplaatst: 11 nov 2025 18:25
door Patrick VB
Dat is juist. Start op de grootste markt van België.
Pas later was de start in Brugge. Daarna smeet Antwerpen een pak meer geld op tafel.
En nu wisselen Antwerpen en Brugge elkaar af. Zo hoeven ze maar om de 2 jaar een half miljoen euro uit te geven.
Een toeristische trekpleister zoals Brugge, nu al kreunend onder de onophoudelijke stroom toeristen, heeft m.i. geen extra branding nodig.

Re: Wielerseizoen 2026

Geplaatst: 11 nov 2025 19:20
door Fietsgenieter
Was het maar alvast eind februari.