Pagina 3 van 4
Re: Verzet gedateerde racefiets geschikt maken voor de bergen
Geplaatst: 17 sep 2025 19:40
door abdr
Dat is omdat die subcompact een triple crank is waarbij je de buitenste positie niet gebruikt. Om de twee kettingbladen op de positie te krijgen die een derailleur voor dubbel verwacht, moet de crank verder naar buiten staan.
Nu, met die oude derailleurs en crankstellen met vierkante trapas heb je wel meer speling, dus het zou kunnen dat een kortere as ook werkt. Lees, het is niet 100% noodzakelijk dat je onmiddelijk een nieuwe trapas koopt, je kan eerst proberen of het met je oude niet werkt. Vierkante trapasssen kan je bij elke fietsenmaker kopen.
Re: Verzet gedateerde racefiets geschikt maken voor de bergen
Geplaatst: 19 sep 2025 10:33
door Rinaldo
De trapaslengte kun je zien als de som van 3 lengtes: buitenzijde links naar hart linkse lager, buitenzijde rechts naar hart rechtse lager en hart lager links naar hart lager rechts. Waarbij rechts de kant van de tandwielen is. Is het zo dat het verschil in lengte van de ene Shimano as ten opzichte van de andere gelijk is aan het verschil tussen de beide zijdes buitenzijde rechts naar hart rechtse lager?
Re: Verzet gedateerde racefiets geschikt maken voor de bergen
Geplaatst: 19 sep 2025 14:01
door klimmer
Dat zou best kunnen kloppen, maar houd er rekening mee: 1. dat er veel merken zijn, met ieder hun eigen maatsysteem en 2. dat er ook bij Shimano soms de logica in de maatvoering ontbreekt, bijvoorbeeld bij de lengtematen 107 en110mm .
Re: Verzet gedateerde racefiets geschikt maken voor de bergen
Geplaatst: 14 okt 2025 21:21
door Rinaldo
Weet iemand hoe je de shimano 105 achterderailleur monteert op het champion mondial frame? De fietsenmaker waar ik vandaag was vertelde dat dit niet zo eenvoudig was. Je zou iets van een tussenstukje nodig hebben?
Re: Verzet gedateerde racefiets geschikt maken voor de bergen
Geplaatst: 15 okt 2025 15:47
door klimmer
Ik heb al tientallen jaren geen Champion Mondial meer. Zit er geen derailleuroog onder de uitvalpat? Foto's op YouTube laten dat zien.
Re: Verzet gedateerde racefiets geschikt maken voor de bergen
Geplaatst: 15 okt 2025 17:19
door Rinaldo
Jazeker, daar hangt de huidige achterderailleur aan.
Re: Verzet gedateerde racefiets geschikt maken voor de bergen
Geplaatst: 15 okt 2025 17:31
door klimmer
Wat is dan het probleem?
Re: Verzet gedateerde racefiets geschikt maken voor de bergen
Geplaatst: 15 okt 2025 19:33
door Rinaldo
Zeg je daarmee dat deze derailleur gewoon op deze aansluiting geplaatst kan worden? Met andere woorden: de fietsenmaker zag voor niets beren op de weg?
Re: Verzet gedateerde racefiets geschikt maken voor de bergen
Geplaatst: 15 okt 2025 19:44
door klimmer
Ja, uiteraard. Welke 105RD hebben we het over? 5500, 5600, 5700? Nieuwere vergen ook andere shifters, oh nee, onzin, je schakelt immers met de commandeurs. Fietsenmakers weten niets van mixen van materialen.
Re: Verzet gedateerde racefiets geschikt maken voor de bergen
Geplaatst: 15 okt 2025 19:51
door Rinaldo
Bedankt!
Re: Verzet gedateerde racefiets geschikt maken voor de bergen
Geplaatst: 15 okt 2025 20:07
door Tussendoor
Afhankelijk van het grootste gewenste kransje achter (ik lees in de openingspost een 35) is de derailleurhanger misschien niet lang genoeg en komt de achterderailleur niet laag genoeg.
Dan kan de Wolftooth Roadlink als 'tussenstukje' dienen.
Maar ik ben geen 'expert'.
Re: Verzet gedateerde racefiets geschikt maken voor de bergen
Geplaatst: 15 okt 2025 20:12
door klimmer
In dat geval kun je ook gewoon een mtb-achterderailleur met lange kooi (SGS) gebruiken, ook met de commandeurs te schakelen. Bijv Deore, maar ook Alivio zal werken. De genoemde RD105 zal ook van het type GS moeten zijn.
De Roadlink als "tussenstukje" is ook een goed advies.