Maar dat staat niet op de band hè. Wat op de band staat is bepalend!
Gravelen op performance racefiets
Akkoord met Bert. Bij gebrek aan echte gravelwegen ontspoort het concept hier richting MTB. Een parcours waarop je vering en 50mm bandjes nodig hebt om als gemiddelde fietser enigszins rijdende te blijven, is imho geen gravelroute.

-
scottwilko
- Forum-lid HC
En zo zie je maar dat de grenzen tussen wielrennen, gravelbiken en mountainbiken vervagen.
Welnee. We hebben al tijden een spectrum van toepassingsgebieden.
Drops van 1 meter doe ik liever niet met een crosser, maar liever met MTB met 140+mm voor en achter.
Maar een grof zandpad in het bos kan met mtb, crosser, gravel en waarschijnlijk ook met racer.
Hard grindpad of asfalt kan ook met mtb, maar racer is daar meer voor geschikt.
Dat gezgegd, als je crosser tijdig op je nek neemt, kun je ook die 1meter drop af…
Drops van 1 meter doe ik liever niet met een crosser, maar liever met MTB met 140+mm voor en achter.
Maar een grof zandpad in het bos kan met mtb, crosser, gravel en waarschijnlijk ook met racer.
Hard grindpad of asfalt kan ook met mtb, maar racer is daar meer voor geschikt.
Dat gezgegd, als je crosser tijdig op je nek neemt, kun je ook die 1meter drop af…
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
-
Beam me up, Scotty
- Forum-lid
Goed, zoveel fietsers zoveel meningen. Op mijn eerste solo gravelritje over voornamelijk grind en zand heb ik niet hoeven afstappen. Ik voelde wel dat ik had 'gedokkerd' op mijn stijve, korte fiets met bandjes (met binnenbanden) op 3,5 en 4 bar. Het verschil met een gravelbike ga ik op mijn eerste gezamenlijke rit zien. En daarna of ik het leuk genoeg vind om er een aan te schaffen.
Achteraf is elke fietstocht leuk.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
Precies, lekker gaan fietsen. Ander materiaal kan altijd nog.
Als je goed kunt fietsen kun je met smalle bandjes toe. Actief zitten, bips af en toe uit het zadel, beetje balansgevoel, beetje stuurtechniek, een parcours kunnen lezen, een mooie lijn uitkiezen ipv strikt rechtdoor, een gesprek met de ondergrond kunnen voeren.
En als dat niet lukt, dan worden het brede sloffen.
En als dat niet lukt, dan worden het brede sloffen.
hun fietsen.