Pagina 3 van 7
Re: Favero Assioma Pro RS
Geplaatst: 03 jun 2025 15:08
door derxx
Ze zien de body gewoon als "slijtage" onderdeel, en je kunt een vervangende body voor 49,- nieuw krijgen. Mijn Assioma Duo gaat nu ruim 35k mee ofzo (voor jou een jaartje) en daar zie ik weinig slijtage in.
Re: Favero Assioma Pro RS
Geplaatst: 24 jun 2025 14:31
door marsman
Heb ze net gekocht, zal na een paar weken wat ervaringen delen. Is er al iemand anders die er al even mee rijdt?
Re: Favero Assioma Pro RS
Geplaatst: 24 jun 2025 14:33
door Kiekeboe
@marsman, denk dat jij de primeur hebt hier
Re: Favero Assioma Pro RS
Geplaatst: 25 jun 2025 08:57
door k33z
Ik heb ze nu al een aantal weken en ze doen exact wat je kan verwachten van een Assioma product. Foutloos, mooi ontwerp, niets op aan te merken.
Ze vervangen een Assioma DUO set en vind het wel weer heerlijk om SPD SL plaatjes te hebben. Vond het inklikken met de DUO set altijd wat lastig omdat het pedaal zo soepel draaide. Deze draaien iets minder soepel (vond ze zelfs stroef uit de doos) wat het inklikken veel makkelijker maakt.
Design is wel veel mooier dan de DUOs en gelijk aan de MX pedalen, zonder pods geeft wel een cleane look.
Kortom, lijkt een perfect product te zijn. Kan natuurlijk niets zeggen over de duurzaamheid van de onderdelen.
Re: Favero Assioma Pro RS
Geplaatst: 25 jun 2025 10:37
door DDX
Draaien ze inmiddels wel wat soepeler dan nieuw ?
Re: Favero Assioma Pro RS
Geplaatst: 26 jun 2025 14:28
door k33z
Niet heel veel nee.
Re: Favero Assioma Pro RS
Geplaatst: 26 jun 2025 15:41
door marsman
Pedalen zijn binnen. Gelijk alles aan de lader, inclusief de Di2. Koddig gezicht, al die kabels aan de racer

.
Installatie was an sich een fluitje van een cent, maar zag vanmorgen bij toeval dat de pedalen 2 keer in mijn Garmin staan. Een keer als 'Vermogen 21265' en nog een keer als 'AssiomaPRO28380'. Ik zie geen rare dubbelingen in de data van de rit van gisteren. Mijn Di2 maakt alleen verbinding met de eerste en wel via ANT+. De andere laat een BLE verbinding zien, maar laat ook zien dat er geen verbinding is. Als ik de AssiomaPRO28380 weghaal, dan kan ik geen fietsdynamica meer instellen bij de andere. Iemand die weet hoe dit zit? Het lijkt allemaal prima te werken.
Pedalen draaien inderdaad wat stroef, maar dat maakt ook het inklikken makkelijker. Mijn al redelijk versleten Shimano plaatjes werkten verder prima. Ik bewaar de nieuwe die bij de pedalen geleverd werden nog even.
Ik heb al ruim 2 jaar een Wahoo Kickr. Daar houd ik 300 watt best lang vol (FTP is 270), terwijl dat nu op de weg gisteren veel lastiger was. Iemand daar ook ervaringen mee? Alle input zoals gewicht ed zijn idem.
Ik miste verder nog wat data van de Fietsdynamica, maar zie dat je dit actief moet aanzetten in je Garmin (onder sensor details). De data die ik nu heb wordt wel mooi weergegeven in Connect, maar alleen in de online versie. De app geeft slechts beperkte info.
Dus even los van die dubbele registratie, is dit een mooi speeltje.
Re: Favero Assioma Pro RS
Geplaatst: 26 jun 2025 16:17
door havana
Installatie was an sich een fluitje van een cent, maar zag vanmorgen bij toeval dat de pedalen 2 keer in mijn Garmin staan. Een keer als 'Vermogen 21265' en nog een keer als 'AssiomaPRO28380'.
De ene is BTLE en de andere is ANT+ Welke je kiest maakt niks uit, ANT+ is wel iets zuiniger met energie.
Mijn Di2 maakt alleen verbinding met de eerste en wel via ANT+.
Dat is logisch. Di2 kan alleen met een fietscomputer communiceren via ANT+. Hij ondersteunt wel BT, maar dat is gewone BT en niet BTLE. Die BT kun je gebruiken voor firmwareupdates en instellingen via de e-Tube app.
Ik heb al ruim 2 jaar een Wahoo Kickr. Daar houd ik 300 watt best lang vol (FTP is 270), terwijl dat nu op de weg gisteren veel lastiger was. Iemand daar ook ervaringen mee? Alle input zoals gewicht ed zijn idem.
Je gewicht en andere instellingen zijn niet relevant. 300 watt is 300 watt. Bij de Assioma's is het wel belangrijk je cranklengte goed in te stellen. Dit kan zowel via de Garmin als via de Favero app.
Verder is het niet zo gek dat je indoor makkelijker hoge vermogens kunt duwen dan buiten. Ik zou zelfs willen zeggen volstrekt normaal. Sowieso is het heel lastig om op het vlakke hele hoge vermogens te duwen. Dat lukt bijvoorbeeld op een lange klim al veel makkelijker. Niks om je zorgen over te maken dus.
Je vraag over fietsdynamica weet ik zo niet, dit gebruik ik nooit en ik ken ook niemand die dat wel doet...
Re: Favero Assioma Pro RS
Geplaatst: 26 jun 2025 16:33
door derxx
Daarbij kan het natuurlijk ook nog wel zo zijn dat de calibratie van de kickr en de favero niet overeenkomen. Ik heb zo de laatste tijd ook mijn twijfels over de waardes van m'n kickr v6, terwijl die eigenlijk een auto calibratie zou moeten hebben. In het najaar maar eens m'n favero's op de indoor zetten en kijken in hoeverre het allemaal nog overeenkomt. Toen ik de Kickr net had was de afwijking in de vermogenskromme < 1% tijdens een zwift wedstrijd van ong 1 uur. Op dit moment twijfel ik daar aan. Misschien maar een aa factory calibratie doen ofzo, maar eerst meten

Re: Favero Assioma Pro RS
Geplaatst: 27 jun 2025 08:07
door Xheanortx
Voor wat betreft cranklengte met de oude Favero pedalen is het van belang om de lengte in je garmin juist te hebben staan als je die gebruikt voor buiten, deze overruled de waarde in de app.. wellicht is dit ook zo met nieuwe versie:)
Re: Favero Assioma Pro RS
Geplaatst: 27 jun 2025 08:41
door havana
derxx schreef: ↑26 jun 2025 16:33
Daarbij kan het natuurlijk ook nog wel zo zijn dat de calibratie van de kickr en de favero niet overeenkomen. Ik heb zo de laatste tijd ook mijn twijfels over de waardes van m'n kickr v6, terwijl die eigenlijk een auto calibratie zou moeten hebben. In het najaar maar eens m'n favero's op de indoor zetten en kijken in hoeverre het allemaal nog overeenkomt. Toen ik de Kickr net had was de afwijking in de vermogenskromme < 1% tijdens een zwift wedstrijd van ong 1 uur. Op dit moment twijfel ik daar aan. Misschien maar een aa factory calibratie doen ofzo, maar eerst meten
De kalibratie bij een powermeter zoals de Favero of Kickr is eigenlijk geen kalibratie in de zin van 'herijken op een standaard', maar een zero offset (taring). Die zorgt ervoor dat het systeem het nulpunt correct herkent, maar zegt niets over de validiteit of absolute nauwkeurigheid van de vermogensmeting zelf.
Een zero offset kan wel helpen bij stabiliteit van de meting, maar als je vermoedt dat de Kickr structureel afwijkt (en niet enkel een zwevende nul heeft), dan ligt dat niet aan de zero offset maar mogelijk aan een sensor drift of andere oorzaak. Dan kan een factory calibration (of service) inderdaad nuttig zijn, maar meten met de Favero’s op de Kickr is de beste eerste stap om te bepalen of er structurele afwijking is ontstaan.
Kortom: een zero offset doen kan nooit kwaad, maar het lost geen structurele afwijking op en zegt niets over de werkelijke nauwkeurigheid van je Kickr versus de Favero’s. Meten is de enige manier om daar uitsluitsel over te krijgen.
Re: Favero Assioma Pro RS
Geplaatst: 27 jun 2025 09:36
door wasbeer2006
Exact, kleine aanvulling er mag best 2 of 3% verschil inzitten.
Je meet op de pedalen en je trainer op de as, daar zit dus altijd verlies van je aandrijflijn in!
Dus 10 watt verschil als je er 300 rijd is geen reden tot paniek.