Pagina 191 van 262
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 13 jul 2020 12:25
door Gravelist
Dan heb je het over center lock.
Er zijn 2 sluitringen in omloop, eentje metde tandjes extern, die kun je vastzetten met een bracketlager tool, de ander intern, en met een cassette montage tool.
Met name de interne is lastig te monteren op 15mm thru axle wielen.
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 13 jul 2020 20:17
door Pelep
t2300 schreef: ↑13 jul 2020 12:25
Dan heb je het over center lock.
Er zijn 2 sluitringen in omloop, eentje metde tandjes extern, die kun je vastzetten met een bracketlager tool, de ander intern, en met een cassette montage tool.
Met name de interne is lastig te monteren op 15mm thru axle wielen.
Duidelijk, bedankt! Zowel de DT-Swiss wielen op de Canyon als de Giant SLR-1 zijn blijkbaar beiden met de interne lockring (type cassette). Maar beiden 12mm

Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 14 jul 2020 08:40
door TL@
Op 12mm assen kan je kiezen welke lockring je gebruikt, ze zijn onderling uitwisselbaar.
Ik vind de interne iets makkelijk te monteren. Ik heb de externe op mijn gravelfiets omdat die met een 15mm as vooraan zit, daar is het niet mogelijk om de interne vast te zetten met de tool omdat er geen plaats is.
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 14 jul 2020 10:51
door wasbeer2006
Let op, als je naven met een preload hebt lukt een interne nooit! Bv Carbon Ti, CK, Newmen
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 14 jul 2020 19:55
door R1Phrankey
Mijn DT240S in 12mm variant aan de voorzijde past intern ook niet. Achter wel.
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 14 jul 2020 20:02
door TL@
Ik heb DT350-naven en daar past intern wel. Ik heb de straight-pull versie, misschien dat dat nog een verschil maakt.
Bij de naven zat wel een externe lockring bij, maar een interne past ook gewoon.
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 14 jul 2020 22:33
door japiecarbon
Ws hangt het ook van je tool af, als die een groter gat heeft/ dunner is dan past het sneller.
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 15 jul 2020 11:37
door leon1
Keezx schreef: ↑10 jul 2020 00:29
Zolang het maar geen titanium snelspanners zijn en het voorwiel goed vastgeklemd wordt > okee,
Of er nu Tune , Superweetikveel of wat dan ook op staat.
Ik ben er nog eens ingedoken en ik denk dat het een setje ZIPP snelspanners worden. Die hebben een stalen as en wegen ongeveer de helft van wat ik nu heb. Daarnaast zijn ze met 40EUR ook nog een vriendelijk geprijsd. Alleen even kijken of ik dat ZIPP logo kan verwijderen...
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 27 jul 2020 19:18
door ThijsvdnBerg
Goedenavond,
Ik heb een vraag m.b.t. tot de schijfremmen op mijn Canyon Ultimate.
Het betreft hier Shimano Ultegra schijven en remklauwen. Wielen zijn de standaardset zoals geleverd door Canyon, DT Swiss P1800 Spline Disc.
Hoop gedoe gehad na aanschaf waarbij er een schroefje ontbrak in de shifter voor de achterren. Olie liep hierdoor zo uit het systeem met als resultaat geen achterrem. De lokale FM is hier druk mee bezig geweest en hebben het probleem opgelost. Er staat nu druk op de rem. Echter is de remkracht vergeleken met de voorrem een stuk minder. Is dat logisch omdat het achterwiel meer gewicht draagt tijdens het fietsen of moet de remkracht toch echt wel vergelijkbaar zijn met de voorrem?
Tevens loopt de schijf van de voorrem aan en ik krijg deze met geen mogelijkheid lekker afgesteld. Iemand tips?
Alvast bedankt
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 27 jul 2020 19:54
door TL@
Achterrem moet gewoon even goed remmen als vooraan.
Wat kan er mis zijn:
- ontluchten
- remolie op de blokken geraakt -> nieuwe blokken + rotor goed proper maken (ontvetten)
- niet genoeg olie in het systeem
Voor je voorrem:
- Blokken terug uit elkaar duwen met een plasic tool (als het wiel uit de fiets is)
- Op het zicht de klauw zo afstellen dat de schijf in het midden staan
- voorrem een aantal keer bedienen totdat ie goed hard aanvoelt en remt
Het probleem van een Canyon natuurlijk: als alles goed is: fantastisch, maar als het niet goed is en je kunt zelf niet sleutelen, ben je gezien.
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 27 jul 2020 20:35
door MarkVeenstra
Hoe vergelijk je remkracht van voor en achter met elkaar?
Door te fietsen, en de rem te gebruiken en kijken hoe lang 't duurt voor je stil staat? En dan voor en achter min of meer even hard knijpen?
Want dan is het logisch dat je met je voorrem een beter resultaat haalt. Zodra je remt gaat je lichaamsgewicht naar voren, dus meer druk op je voorwiel (en zeker niet op je achterwiel) dus sta je eerder stil.
Maar dat is ook bij gelijke remkracht het geval.
Re: Het grote schijfremmentopic
Geplaatst: 27 jul 2020 20:38
door Pelep
TL@ schreef: ↑07 jul 2020 20:59
Dura-Ace schijven slijten ook verschrikkelijk snel.
Ik heb ze vervangen door XTR-schijven, stuk stiller en veel slijtvaster
Goede tip(s) hier trouwens, net op tijd gezien. Daardoor de XTR ipv de DA gekocht. Die zijn geruisloos, reed toevallig naast iemand met DA en die maakten inderdaad lawaai.