Pagina 187 van 267

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 03 jan 2020 13:35
door wasbeer2006
Mitchel schreef: 03 jan 2020 10:57

Toch die pekeltroep icm vieze wegen...
Pekel is echt killing!

Voor je hele fiets. zaken die je goed in het vet kan zetten daarmee behandelen.
Maar dat wordt met een (schijf)rem wat lastiger.

Wat helpt is als je fiets goed kan laten drogen, veel schuren, kelders en garages zijn vochtig zodat de fiets niet droogt en de pekel kan blijven inwerken.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 03 jan 2020 13:50
door Gravelist
slugbait schreef: 03 jan 2020 12:41 Ja, die shifters bestaan tegenwoordig. Behalve Tiagra, lijkt ook de nieuwe GRX-groepset 10-speed, hydraulisch aan te bieden (zie bv. https://www.rosebikes.nl/shimano-grx-st ... er-2678775). De consensus hierboven lijkt te zijn dat de upgrade de moeite waard (maar niet goedkoop),
Zelfs was er vroeger al een non series “tiagra” hydraulisch.
Met die dikke “knoeperts” van een shifters
Ziet er misschien niet super uit, maar ligt wel lekker in de hand
En nu voor nog relatief goedkoop te vinden:


https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... ear-822485

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 03 jan 2020 14:24
door MarkVeenstra
Bospaadje schreef: 02 jan 2020 20:53
hopjes schreef: 02 jan 2020 20:49
slugbait schreef: 02 jan 2020 20:30 Een bijdrage

Maar de remmen zijn een ramp. Ik overweeg om de shifters/remmen te upgraden naar een hydraulisch systeem.
Mechanische schijfremmen zijn dramatisch naar mijn mening/ervaring. Dus ja, upgraden is zinvol.
Mechanische schijfremmen = poep
...
Dit is wel weer makkelijk.., alsof alle mechanische schijfremmen hetzelfde zijn....
Sowieso heb je al enkelzijdige en dubbelzijdige remmen. Pak je de mechanische TRP schijfremmen die van 2 kanten tegen de schijf duwen, heb je gewoon een vergelijkbaar systeem als een velgrem. Daar is dan ook niet zoveel mis mee.
Qua slijtage, heb ik alleen ervaring van een strandrace waar ik vrij snel door mn blokjes heen ging. Maar dat heeft niets met het systeem te maken, was met hydraulische remmen ook gebeurd. Dat lag gewoon aan de omstandigheden en het type blokjes.

Enkelzijdige mechanische schijfremmen, heb druk je van 1 kant tegen de schijf die je dan nog weer tegen een statisch ander blokje aan. je vervormd in feite je schijf een klein beetje om maar remkracht te genereren. Dat werkt inderdaad maar matig.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 03 jan 2020 16:04
door Keezx
MarkVeenstra schreef: 03 jan 2020 14:24 CUT
Enkelzijdige mechanische schijfremmen, heb druk je van 1 kant tegen de schijf die je dan nog weer tegen een statisch ander blokje aan. je vervormd in feite je schijf een klein beetje om maar remkracht te genereren. Dat werkt inderdaad maar matig.
Dus een klauw met 1 zuiger/ bewegend blok is niet schuivend , zoals bij schijfremmen voor auto's?

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 03 jan 2020 17:01
door senior
Als ik lees hoe gemakkelijk een schijf vervormt bij vervoer lijkt het mij niet waarschijnlijk dat een systeem dat de schijf vervormt bij het remmen nou echt goed werkt.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 03 jan 2020 19:48
door MarkVeenstra
Keezx schreef: 03 jan 2020 16:04
MarkVeenstra schreef: 03 jan 2020 14:24 CUT
Enkelzijdige mechanische schijfremmen, heb druk je van 1 kant tegen de schijf die je dan nog weer tegen een statisch ander blokje aan. je vervormd in feite je schijf een klein beetje om maar remkracht te genereren. Dat werkt inderdaad maar matig.
Dus een klauw met 1 zuiger/ bewegend blok is niet schuivend , zoals bij schijfremmen voor auto's?
Geen idee hoe het bij auto's zit. En uiteraard kan je ook vanaf 1 kant ergens tegenaan duwen en daarmee vertragen. Maar beter werkt het door van 2 kanten te duwen/knijpen.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 03 jan 2020 20:18
door Keezx
Dat is het idee van een schuivende klauw, ja, met 1 zuiger knijpen van 2 kanten.
Driekwart van alle autoremmen wsrkt zo.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 04 jan 2020 09:25
door rob74
Ik heb een fiets met mechanische schijfremmen en er zitten wel degelijk een paar voordelen aan. Maar ook nadelen,.... Als ik weer zou mogen kiezen ging ik voor htdrauliek maar het is niet zo dat mechanische schijfremmen alleen maar kommer en kwel zijn.

De plussen:
- Het is een super gemakkelijk onderhoudbaar systeem. Geen luchtbellen in de leidingen en makkelijk af te stellen
- Combineerbaar met een normale mechanische groep. Je hebt er er geen dure aparte shifters voor nodig
- Het remt goed! Ok,.... niet super goed maar wel zo goed dat ik met 80 per uur een berg hebt durven dalen op slechts één enkele voorrem (achter was kaduuk) en ik had daar het volste vertrouwen in. Het was wel een mooi overzichtelijk droge weg maar het is onzinnig om te denken dat je er in de bergen niet mee uit de weg zou kunnen.

de minnen:
- Het remt weliswaar goed maar alleen als alles goed is afgesteld en dat afstellen moet je vaak herhalen. Het komt nogal nauw allemaal.
- Er zijn veel niet-zo'n-goede mechanische schijfremmen op de markt en ik heb nu al drie systemen gemonteerd gehad. Er zit nu avid bb5 op en dat is tot nog toe het beste systeem

Mits goed afgesteld is een mechanische schijfremmen voor heel veel omstandigheden goed genoeg. En het begrip goed genoeg houdt in dat je zo hard kan remmen dat de wielen gaan blokkeren. En als de wielen blokkeren en je zou nog harder willen remmen, dan heb je geen grotere sterkere remklauw nodig, maar bredere banden met zachter rubber.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 04 jan 2020 09:29
door Lcsmet
rob74 schreef: 04 jan 2020 09:25 .............Mits goed afgesteld is een mechanische schijfremmen voor heel veel omstandigheden goed genoeg. En het begrip goed genoeg houdt in dat je zo hard kan remmen dat de wielen gaan blokkeren. En als de wielen blokkeren en je zou nog harder willen remmen, dan heb je geen grotere sterkere remklauw nodig, maar bredere banden met zachter rubber.
Daar kan ik me in vinden.
Zoals je ook schrijft, de ene set is net iets makkelijker goed af te stellen dan de andere :)

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 05 jan 2020 08:50
door Gravelist
Even een gedachte gangetje.

Op mijn gravelbike zitten zowel voor als achter 160mm schijven.

Met name achter heb ik op onverharde wegen redelijk snel een blokkerend achterwiel.

Zou het plaatsen van een 140mm schijf achter de modulatie verbeteren en minder snel tot een blokkerend achterwiel leiden?

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 05 jan 2020 09:09
door walter-
rob74 schreef: 04 jan 2020 09:25

...
- Er zijn veel niet-zo'n-goede mechanische schijfremmen op de markt en ik heb nu al drie systemen gemonteerd gehad. Er zit nu avid bb5 op en dat is tot nog toe het beste systeem

...
Welke waren de 2 andere systemen ?

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 05 jan 2020 09:21
door rob74
@walter, types weet ik niet meer maar origineel zat er een Tektro rem op, later vervangen door eenrem van Shimano. Maar de Avid's bevallen tot nog toe het beste