Pagina 186 van 197
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 02 feb 2025 10:49
door thestudent
Het is nogal koud buiten. Dat helpt ook niet.
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 02 feb 2025 11:15
door kxlight
thestudent schreef: ↑02 feb 2025 10:49
Het is nogal koud buiten. Dat helpt ook niet.
Stroperige stroom…
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 02 feb 2025 11:39
door daniel1975
Nee, dat is het niet. Nu aan een openbare paal gehangen en dan laadt hij wel zoals verwacht. Heeft dus iets met 220v laden te maken.
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 02 feb 2025 17:50
door wasbeer2006
Die van mijn vrouw staat al een ruime maand bij de dealer die laad ook niet meer op.
Gaf een te hoge accu spannings melding en fase probleem.
Maargoed dat lijkt heel anders dan jouw probleem
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 02 feb 2025 18:25
door Dubbeldekker
Moet die accu niet gewoon een leerfase door? Misschien dat hij wel normaal laadt als je hem een paar keer thuis aan de lader hebt gezet?
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 02 feb 2025 18:37
door daniel1975
Geen idee. Aan de paal was hij sneller vol dan voorspeld.
Maar goed, over 2 weken gaat ons huis naar 3-f en kan ik met 16A laden.
Nog even goed nagemeten vanmidda; ca 25-27m kabel (meterkast-lader), 5x4mm2 pakken?
Tot 25m wordt 5x 2.5mm2 geadviseerd door meerdere laderfabrikanten.
Ymvk-as, want komt gewoon los in de kruipruimte te liggen en stukje door de tuingrond.
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 02 feb 2025 19:01
door Orlok
daniel1975 schreef: ↑02 feb 2025 18:37
Geen idee. Aan de paal was hij sneller vol dan voorspeld.
Maar goed, over 2 weken gaat ons huis naar 3-f en kan ik met 16A laden.
Nog even goed nagemeten vanmidda; ca 25-27m kabel (meterkast-lader), 5x4mm2 pakken?
Tot 25m wordt 5x 2.5mm2 geadviseerd door meerdere laderfabrikanten.
Ymvk-as, want komt gewoon los in de kruipruimte te liggen en stukje door de tuingrond.
De doorsnede en lengte van de kabel is afhankelijk van de zekering waarde van de eindgroep in de meterkast.
Voor de vuistweg: bij een waarde van 16A een doorsnede van 2,5mm2, bij 25A een doorsnede van 4mm2 en bij 35A een doorsnede van 6mm2. Wat de maximale stroomsterkte betreft hoef je voor je ca 25-27m kabel niet bang te zijn want volgens de tabel 52H van de NEN1010 voor in de grond te leggen XLPE-kabels is deze resp. 35, 46 en 59 ampere.! Verder heb je een 4x . . . YMvk-as nodig en geen 5x omdat de afscherming (-as) als de aarde wordt aangesloten.

Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 02 feb 2025 19:36
door daniel1975
Top, thnx!
Ga sowiso wel even overleggen met de laadpaalleverancier, denk dat het Ratio wordt. Lees dat die samen met Zappi beste samenwerkt met zonnepanelen en je dus optimaal kunt laden.
Idee is dat ik de kabels trek en dat de profs het aansluiten in de meterkast. Durf ook niet door de vloer van de meterkast te boren zonder professioneel detectie-apparatuur om te zien wat er mogelijk in de beton zit qua kabels en leidingen.
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 19 feb 2025 14:24
door borgmonster
borgmonster schreef: ↑30 nov 2024 20:49
Ach, een auto koop je niet zo vaak dus als ik er een koop moet het wel
iets zijn waar ik met een glimlach op m’n gezicht aan denk en naar kijk.
Onze C350e is bijna 10 jaar oud, heeft 190k gelopen en rijdt nog steeds geweldig. Dat kan ik van geen een andere auto zeggen, waar ik in gereden heb.
Met name wagens van merken onder het niveau Mercedes en BMW slijten gewoon sneller.
Of een Mercedes economisch gezien een betere keus is dan een Volkswagen of Ford of welk soortgelijk merk dan ook, weet ik niet. Maar het is verrekte fijn om gewoon lang in een wagen te kunnen blijven rijden. Is per slot van rekening ook milieutechnisch verantwoorder, toch?
Ik zou graag weer een Mercedes nemen maar het ontwerp trekt me minder. Ja, graag een hoger model want ik vind dat handiger. Heel veel bergruimte heb ik niet nodig (geen reden voor deze suv) maar onze huidige W205 heeft wel een erg kleine kofferbak; zelfs onze Golf heeft meer bruikbare ruimte. Reden voor een suv is dus omdat het handiger is.
En de X3 is erg mooi. Zag m vandaag in Naarden in mat-grijs… zo zeg, dat is imposant mooi.
Die is echter
slechts als M50 en dat is dan weer ietwat overdreven.
De
X3 PHEV is dan beduidend goedkoper zodat er ruimte blijft voor aanhouden van de C als tweede auto…
En nee, ik trek me niet zoveel aan van wat anderen van mij vinden. Gelukkig staat mevrouw Borgmonster er net zo in, want zij is per slot van rekening de baas.
Inmiddels zijn we iets verder in de zoektocht. We hebben enkele weken geleden in de X3 PHEV gereden. Het is een mooie wagen, dat wel. Maar de motor maakte zo'n uitermate irritant hoog geluidje dat het (zelfs alleen daardoor al) voor mij geen optie was.
Reed verder wel aardig, maar ik vond niet dat die beter reed dan onze eigen C350e van 10 jaar oud.
We hebben dus een plugin staan, maar dat is het niet. Niet alleen vanwege het gewicht, maar vooral vanwege het trage reageren op gasgeven. Ook die X3 phev heeft dat. Je geeft gas, en vervolgens gaat de auto eerst zelf nadenken of en hoe die die opdracht gaat uitvoeren. Niks ten nadele van zzp-ers, maar als het een auto is heb ik liever een hondstrouwe medewerker (iets dat begint met een s en eindigt als een bewoner van de Efteling) in plaats van iets dat zelf gaat nadenken of en hoe die mijn opdrachten uitvoert.
Twee weken geleden waren we toevallig vlakbij een andere BMW dealer en zijn we maar even bij hem naar binnen gestapt. Er stond een mooie M50 in de showroom, maar helaas geen om mee proef te rijden. Die konden ze wel regelen... Afijn, een afspraak gemaakt en inmiddels hebben we er uitgebreid mee gereden.
..... vroem
..... snerp
Man, wat een heerlijke wagen. Wegligging is geweldig, strak maar niet hard, soepel maar niet hobbelig. En die gasresponse! Precies zoals het hoort te zijn en zoals ik het me herinner van een goede carburateur. Gas geven is gas krijgen. Sturen is van richting veranderen zonder over te hellen. Verkeersdrempels worden rustig genomen. Het is een suv, maar het rijdt als een sedan, als een limousine. Eigenlijk is dit helemaal geen M-model, dit is de GT die BMW nog nooit heeft gehad (de E-GT doet in mijn ogen helemaal niet mee.
Zoals m'n vrouw zei: "Deze X3 M50 heeft eigenlijk alles wat je zoekt in een auto." ... Hé, dat had ik moeten zeggen om jou over te halen, dacht ik.
Dat wordt nog even goed nadenken wat en hoe we het gaan doen.
Maar tot nu toe hebben we nog niet in een wagen gereden die beter rijdt dan deze M50.
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 19 feb 2025 14:34
door daniel1975
Met 400pk en 600nm koppel mag je ook wel verwachten dat ie levert

Hele mooie auto!
Dat trage wat je van een ander model omschrijft herken ik uit mijn V60. Als ik dan de nieuwe Mini Cooper E ernaast zet is die veel meer alert. Zeker in Go-kart modus. Zou was vroeger een goede benzinemotor ook.
Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 19 feb 2025 14:35
door kxlight
borgmonster schreef: ↑19 feb 2025 14:24
Zoals m'n vrouw zei: "Deze X3 M50 heeft eigenlijk alles wat je zoekt in een auto." ... Hé, dat had ik moeten zeggen om jou over te halen, dacht ik.
Dat wordt
nog even goed nadenken wat en hoe we het gaan doen.
ik zou de nadruk op 'even' leggen... je moet het ijzer smeden als t heet is...

Re: Het grote auto-topic
Geplaatst: 19 feb 2025 14:43
door Orlok
kxlight schreef: ↑19 feb 2025 14:35
borgmonster schreef: ↑19 feb 2025 14:24
Zoals m'n vrouw zei: "Deze X3 M50 heeft eigenlijk alles wat je zoekt in een auto." ... Hé, dat had ik moeten zeggen om jou over te halen, dacht ik.
Dat wordt
nog even goed nadenken wat en hoe we het gaan doen.
ik zou de nadruk op 'even' leggen... je moet het ijzer smeden als t heet is...
Ach, een voor bitcoin meer of minder maakt ook niets uit, toch . . . ?
