Pagina 183 van 255

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 16 okt 2019 17:58
door Mitchel
In ieder geval geleerd om het schroefje in te vetten (is vaseline goed?) En niet te strak aan te draaien.

Verder is mijn conclusie dat de achterremblokken extreem lang mee kunnen gaan (Ik fiets het hele jaar door weer en wind), voor zijn ze al 1 of 2 keer vervangen.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 16 okt 2019 19:38
door bass11
Ik heb mijn schroef inmiddels uitgeboord. De kop was inmiddels na alle pogingen zover beschadigd dat het geen zin meer had andere oplossingen te proberen. Het valt me inderdaad ook op dat de schroef van erg zacht metaal is gemaakt. (bij het uitboren dan wel weer een voordeel)
Ik heb inmiddels een nieuwe schroef besteld die ik er weer in ga proberen te krijgen. Als dat niet lukt ga ik een splitpen proberen, die bij andere (oudere?) modellen ook wordt gebruikt. Op zich ook niet zo slecht lijkt me, Die is er in ieder geval wat makkelijker uit te trekken mocht ie corroderen.

Blijft mijns inziens toch een dubieuze constructie van Shimano. Een aluminium remklauw in direct contact met een metalen schroef in een vochtige omstandigheid, dat staat volgens mij garant voor corrosie en dus problemen. Voorkomen met vet kan natuurlijk, maar ook weer link in de buurt van de remblokken.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 17 okt 2019 10:01
door sharkman113
Hoe denk je dat dat bij schijfremmen op motoren / auto's werkt? Anti seize op alle bouten/geleiders en hitte bestedig vet op de achterkant van de blokken is een must
anders zit alles na een jaartje muurvast. Aangezien Shimano gewoon de techniek van dit soort remmen heeft gekopieerd moet je gewoon netjes werken (overigens is de olie in je leidingen veel funester voor je blokken en dat gebruik je ook.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 17 okt 2019 11:56
door Bikerdt
Nu wil ik natuurlijk geen azijnzeiker zijn, maar we hebben het hier over een bout, geen schroef.

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 17 okt 2019 12:00
door daniel1975
Maar die bout is dan weer wel geschroefd :-)

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 17 okt 2019 12:12
door TKMP
en je hebt er een tournevis(schroevendraaier) voor nodig om los en vast te zetten?
of gaat het over een ander boutje>?

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 17 okt 2019 12:15
door Bikerdt
tournevis zegt me niets, maar schroeven moet je dat boutje wel degelijk!!

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 17 okt 2019 14:22
door Arno357
Een boutje draai je los of vast , een schroef schroef je los of vast . Ik stel voor om een schoevendraaier dan ook in sommige gevallen een boutendraaier te noemen. :lol:

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 17 okt 2019 19:00
door Orlok
Arno357 schreef: 17 okt 2019 14:22 Een boutje draai je los of vast , een schroef schroef je los of vast . Ik stel voor om een schoevendraaier dan ook in sommige gevallen een boutendraaier te noemen. :lol:
Gefeliciteerd, wij noemen ze ook wel dopschroevendraaiers, je bent aangenomen.! :winkthumb:

Afbeelding

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 17 okt 2019 19:21
door sharkman113
Op enkele uitzonderingen na loopt een schroef taps toe (en een bout heeft een rechte schacht. Een schroef haalt zijn kracht uit de verbinding met het materiaal zelf d.m.v. dan niet zelf gecreëerde) draad. Een bout haalt zijn kracht uit het aandraaien van een moer (waarbij een deel van het materiaal d.m.v. tappen ook als vervanger van de moer dienst kan doen.
Scheidslijn is redelijk dun echter voor beide geld dat als je de kop kapot draait je zelf iets fout hebt gedaan en het materiaal maar zelden de schuldige is :-)

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 18 okt 2019 12:38
door Ernie C.
Een bout is een schroef waarbij de buitenkant van de kop wordt vastgepakt om los of vast te draaien. Alles met kruiskop, inbus, torx e.d is gewoon een schroef. De schacht heeft er niks mee te maken (zie b.v. de houtdraadbout).

Re: Het grote schijfremmentopic

Geplaatst: 18 okt 2019 12:53
door deoudegek
Ernie C. schreef: 18 okt 2019 12:38 Een bout is een schroef waarbij de buitenkant van de kop wordt vastgepakt om los of vast te draaien. Alles met kruiskop, inbus, torx e.d is gewoon een schroef. De schacht heeft er niks mee te maken (zie b.v. de houtdraadbout).
Een "inbus" heet formeel dan ook cilinderkopschroef met binnenzeskant.