Pagina 19 van 32

Re: Magazine een grote teleurstelling...

Geplaatst: 06 sep 2016 21:41
door Keezx
De cijfers laten zien dat Fiets het goed doet, zeker een compliment waard.
Misschien is mijn perceptie wat gekleurd.....
Helaas liggen mijn eigen interesses uitsluitend op technisch gebied en dingen echt uitgraven op een manier die mij interesseert zou het blad snel laten overlijden....

Re: Magazine een grote teleurstelling...

Geplaatst: 06 sep 2016 21:54
door daniel1975
Mooie heldere post Rodrick!!

Re: Magazine een grote teleurstelling...

Geplaatst: 06 sep 2016 23:26
door fiedoo
Rodrick schreef:
hd schreef:Keezx brengt het misschien wat uitgesproken, maar hij heeft wel gelijk. Op z'n laatste regel na ...

Gelijk? Ik vind het supertof dat jullie hier allemaal goedbedoelde adviezen hebben. Neem ik mee bij het invullen van het blad. Maar ik zit dit hele verhaal verder een beetje te lezen, over propositie en zo. Leuke discussie. Een tijdje dacht ik niks te melden omdat ik toch hier met een arm op de rug in de boksring sta (en kan niet alles melden en met iedereen in debat gaan). Heb ik geen behoefte aan, maar Chrissie had gelijk met zijn advies daar niet altijd wat van aan te trekken en bovendien heb ik niet zo'n zin om naar Oranje te kijken ;-)

Vrijwel alle suggesties komen van prikkers die er prat op gaan Fiets niet te lezen. Ik snap heel goed dat we niet iedereen kunnen behagen met een magazine, sterker nog, dat is helemaal niet mijn ambitie, maar als je Fiets geen tof blad vindt, wil het niet zeggen dat het een slecht blad is. Jullie gaan bij alles uit van de verkeerde vooronderstelling: dat het slecht gaat met Fiets. Dat gaat het helemaal niet.

We hebben gisteren in een teammeeting de huidige cijfers gedeeld (ons boekjaar loopt juli-juli) en daar wil ik best een paar highlights van geven. In NL hebben we 21000 abo's, waarvan 93 procent tot wederopzegging. Dat zijn kwalitatief zeer sterke abo's. Bijna geen enkel magazine heeft zo veel vaste abo's en zo weinig actieabo's. Onze gemiddelde aboduur is 7,9 jaar. De aanwas en bedankers houden elkaar redelijk in evenwicht. Dat zijn cijfers waar bijna alle magazines in de huidige markt jaloers op zijn. Bij Libelle is de gemiddelde abo-duur bijvoorbeeld iets minder dan twee jaar. Achteruitgang? We zien eigenlijk dat alleen de actieabonnementen achter blijven bij vroeger, maar dat is vooral omdat we die niet meer zo sterk inzetten. Losse verkoop gemiddeld 6000 stuks. En daar komt Belgie nog bij. Daar zijn de rapportages, je verwacht het niet, wat slordiger, maar komen we tussen 5 en 7 per maand uit. Financieel draaien we als een tierelier en hebben een goede naam in de markt.

Al deze cijfers (en nog veeeeeel meer) analyserend zou iedere bladenmaker vooral aanraden door te gaan op dezelfde weg. Dat doen we niet, want we willen altijd het blad beter maken. Plannen te over. Mijn punt is dat de discussie hier zou voor ons veel waardevoller zijn als je over je eigen schaduw heen zou kunnen springen en met suggesties te komen op basis van wat je om je heen ziet, in plaats van wat je zelf wilt. Niet ervan uitgaan dat het slecht gaat met Fiets omdat het blad niet bij je past.
Ik lees dit als: we zijn goed bezig want we verkopen goed, il wil wel veranderen maar voorlopig niet en iedereen mag voorstellen hebben, we bekijken ze wel maar gebruiken ze niet. 'k heb fiets 20 jaar gelezen maar de laatste 10 jaar heb ik het gevoel dat ik elke keer in hetzelfde nummer van fiets aan het kijken was.

Re: Magazine een grote teleurstelling...

Geplaatst: 06 sep 2016 23:57
door NicoNB
Draai het eens om

Stel jij hebt een goed lopende winkel terwijl andere winkels verdwijnen door concurrentie van online winkels.
Jouw winkel loopt al jaren goed, je hebt een vaste klantenkring die gemiddeld bijna 8 jaar vaste klant zijn.
Het verloop onder je klanten is laag en je verliest ook geen klanten aan het web.

Naast de stenenwinkel heb je ook een weblog, hier komen vooral bezoekers die geen klant van je zijn.
Op het weblog laten veel mensen die geen klant (meer) zijn zich erg negatief uit over jouw goedlopende winkel.
De mopperaars vinden dat het aanbod moet veranderen en dat de winkeleigenaar eens uit zijn donkere kantoor moet komen.

Ze wekken de indruk heel misschien wel klant te worden als je andere dingen gaat verkopen.
Het doet denken aan game theory, goed idee, verander nog even dit en dat en kom dan nog eens terug.

Ga jij dan met jouw goedlopende winkel, terwijl andere winkels moeten sluiten en jij stabiel draait, je winkel aanpassen omdat bezoekers van jouw weblog, die geen betalende klant zijn, iets van jouw winkel vinden?

Volgens mij moet je je dan als winkelier zelfs afvragen, wat moet ik met dat weblog, hoe straalt de kritiek van niet klanten af op de reputatie van mijn winkel?

Re: Magazine een grote teleurstelling...

Geplaatst: 07 sep 2016 00:12
door Karl66
Kritiek moet je altijd serieus nemen. Dat is wat anders dan er altijd wat mee doen. Achterover leunen omdat je winkel het zo goed doet is namelijk de kortste weg naar een faillissement. Die ontevreden ex-klanten waren ooit tevreden klanten. Dus als je van die ex-klanten gratis advies krijgt hoe je je bestaande en tevreden klanten langer tevreden kan houden, dan moet je daar altijd aandacht aan besteden. En meestal is 90% van de kritiek niet direct bruikbaar (want stokpaardje van een enkeling, past niet binnen de propositie, ja graag maar onbetaalbaar etc.) Maar die paar procent die wel bruikbaar zijn, kunnen op lange termijn het verschil tussen groei of krimp bepalen.

Re: Magazine een grote teleurstelling...

Geplaatst: 07 sep 2016 00:24
door fiedoo
NicoNB schreef:Draai het eens om

Stel jij hebt een goed lopende winkel terwijl andere winkels verdwijnen door concurrentie van online winkels.
Jouw winkel loopt al jaren goed, je hebt een vaste klantenkring die gemiddeld bijna 8 jaar vaste klant zijn.
Het verloop onder je klanten is laag en je verliest ook geen klanten aan het web.

Naast de stenenwinkel heb je ook een weblog, hier komen vooral bezoekers die geen klant van je zijn.
Op het weblog laten veel mensen die geen klant (meer) zijn zich erg negatief uit over jouw goedlopende winkel.
De mopperaars vinden dat het aanbod moet veranderen en dat de winkeleigenaar eens uit zijn donkere kantoor moet komen.

Ze wekken de indruk heel misschien wel klant te worden als je andere dingen gaat verkopen.
Het doet denken aan game theory, goed idee, verander nog even dit en dat en kom dan nog eens terug.

Ga jij dan met jouw goedlopende winkel, terwijl andere winkels moeten sluiten en jij stabiel draait, je winkel aanpassen omdat bezoekers van jouw weblog, die geen betalende klant zijn, iets van jouw winkel vinden?

Volgens mij moet je je dan als winkelier zelfs afvragen, wat moet ik met dat weblog, hoe straalt de kritiek van niet klanten af op de reputatie van mijn winkel?
't is niet omdat je winkel goed draait dat hij af en toe geen likje verf kan gebruiken hé. Voor mij moet fiets niet veranderen , de uitgever zal er wschlk geen traan om laten als hij mij moet missen maar ik denk dat dit onderwerp toch gemaakt is om je mening te geven over het blad dacht ik? 'k zal zeker niet zeggen dat fiets een slecht blad is, anders zou ik het geen 20 jaar lang gelezen hebben, maar een beetje kritisch zijn moet toch wel kunnen, veronderstel ik.

Re: Magazine een grote teleurstelling...

Geplaatst: 07 sep 2016 00:34
door NicoNB
In mijn verhaal staat in het kort, luister naar betalende klanten.

Luisteren naar mensen die geen betalende klant zijn om ideeen op te doen kan best een goed idee zijn.
Je propositie (jawel daar istie weer) aanpassen omdat niet betalende klanten iets van je verlangen, dat is de weg naar een faillissement.

Persoonlijk denk ik dat de formule van het blad waar we het nu over hebben na gemiddeld 8 jaar voor veel mensen gewoon uitgewerkt is. Hetzelfde gaat op voor een blad als Kinderen, op een moment ben je niet meer de doelgroep.
En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te bedenken van bladen maar ook andere bestedingen die op een moment gewoon klaar zijn. fietsvakanties, kamperen, kleding maken, tuinieren, taarten bakken enz enz

Na gemiddeld 8 jaar is het voor sommige mensen gewoon (even) klaar denk ik. Bijvoorbeeld omdat er kinderen komen of omdat ze bij elke nieuwe uitgifte denken "hmm dit heb ik toch al eens gelezen". En getuige de teksten bij vele Marktplaats advertenties zijn er ook veel mensen die de fiets toch minder vaak gebruiken dan ze dachten. Wie weet geeft het blad ze nog een tijd het idee fietser te zijn en ze toch iets aan de sport doen. ;-)

Er is een groep gebruikers/klanten welke in een andere branche de prosumer wordt genoemd. Dit is het type (fietser) dat door de jaren heen zoveel gedaan, gelezen, gesleuteld en geleerd heeft over het onderwerp dat hij een prof is onder de hobbyisten.
Die mensen kunnen op bepaalde specialistische gebieden de kennis van auteurs en fietsenmakers overstijgen.
Op dit forum hebben we flink wat van deze prosumers die behoorlijk veel kennis hier gratis en voor niks met ons delen.

Goed idee om daar een blaadje voor te maken, geschatte oplage 250 stuks?
Abonnementsprijs 1000 Euro per jaar. Jammer alleen dat de klant dat niet wil betalen voor een periodical.

Re: Magazine een grote teleurstelling...

Geplaatst: 07 sep 2016 09:04
door Rodrick
Dank voor jullie reacties. Ik kan er heel veel over zeggen, maar ik kan ook gewoon verwijzen naar NicoNB, die eigenlijk precies verwoordt hoe ik erin sta. Goed gedaan Nico! Met als toevoeging dat jullie hier op het forum weldegelijk klanten zijn, waarnaar we weldegelijk luisteren. Ik hoop dat ik dat duidelijk heb gemaakt. Nee, inderdaad, we doen er niet altijd wat mee. En soms juist niet, zelfs. Lukt niet. Ik bedoel: ik zag hier de suggestie meer te doen met tochten in Pannenkoekerveen. En juist minder te doen met die tochten. Tja, ik kan niet tegelijk meer en minder doen. Dus iemand is dan ontevreden over de koers.

Concluderend kan ik zeggen dat Fiets het goed overeind houdt in een tijdschriftmarkt die het zwaar heeft, en dat we toch altijd bezig zijn met verbeteren, omdat we zo veel van fietsen en media houden dat we niet stil kunnen zitten. We zitten nu twee jaar bij NSM en in die periode hebben we Pedala opgericht, The Ride en hebben we ons zusterblad FietsActief, dat ook onder mijn verantwoordelijkheid valt, tamelijk succesvol een upgrade gegeven. 2017 wordt het jaar van de upgrade van Fiets en de site. Stap voor stap gaan we voorwaarts, slechts beperkt door tijd en budget.

Ik zal dat in dit forum bij tijd en wijle delen, omdat ik wel transparant ben. Maar ik huiver een beetje voor de afbrandtoon die hier soms heerst, zeg ik eerlijk. Niet vanwege angst, maar ik heb geen zin om mijn stemming te laten bepalen door cynisme. Ik stop liever tijd in iets moois bouwen. Kritiek is prima, maar wel constructief. Dus laat je niet afschrikken.

En Keezx: ik denk dat uitgraven op een manier die jij leuk vindt niet werkt in een tijdschrift. Maar ik ben wel aan het nadenken om een podium voor dit soort werk te bouwen op Fiets.nl. Interesse om mee te denken? Stuur ff een PM.

Re: Magazine een grote teleurstelling...

Geplaatst: 07 sep 2016 11:09
door daniel1975
Rodrick, wat is er op tegen om een keer of 4-5 per jaar wel een dieper artikel te maken? Hoe werkt het open systeem van de huidige fietsschijfremmen? Het Brain-systeem van Speci? De verschillende carbontypes die fabrikanten claimen te gebruiken? Lefty vs 32mm poten? Eens in de zoveel jaar gaan jullie ook redelijk de diepte in met goede banden lab-test, etc.
Of is dat soort materie écht alleen voor de techniekliefhebbers?

Re: Magazine een grote teleurstelling...

Geplaatst: 07 sep 2016 14:54
door Tracing_NL
+ 1 voor Daniel,

Het grappige is namelijk dat je op deze manier vaak meerdere doelgroepen aanspreekt. Als voorbeeld de bandentest;

Met alle respect voor de diepgang (die ik blijkbaar niet heb :lol: ), maar mij interesseert met name de uitkomst. Ik kijk in de afsluitende tabel en coclusie en op basis hiervan maak ik een (door jullie onderzochte) weloverwogen keuze.

iemand als Keezx zal misschien veel meer technisch georienteerd zijn en naar de feitelijke testen kijken.

Re: Magazine een grote teleurstelling...

Geplaatst: 07 sep 2016 15:35
door Rodrick
daniel1975 schreef:Rodrick, wat is er op tegen om een keer of 4-5 per jaar wel een dieper artikel te maken? Hoe werkt het open systeem van de huidige fietsschijfremmen? Het Brain-systeem van Speci? De verschillende carbontypes die fabrikanten claimen te gebruiken? Lefty vs 32mm poten? Eens in de zoveel jaar gaan jullie ook redelijk de diepte in met goede banden lab-test, etc.
Of is dat soort materie écht alleen voor de techniekliefhebbers?
Goeie vraag voor het andere topic ;-)

Er is helemaal niks mis mee, sterker nog, het zijn goede ideeën. Zou haast willen zeggen: doen we ook, niet letterlijk zoals jij aangeeft, maar dit zie ik in de mtb-test regelmatig terug. Maar ook de carbonwielentest, die in de industrie toch wel wat heeft losgemaakt, het 'nep'-verhaal etc.

Wat ik bedoel in deze discussie is niet dat we zo'n idee oppikken, maar de mate waarin we dat doen. Zijn 4 pagina's voldoende om de technisch verwende prikker blij te maken?

Maar dit is absoluut iets wat ik meeneem in het heroverwegen van de propositie (oh, wat een mooi woord. Ga ik heeeeeel vaak gebruiken ;-)). Wat zou je willen lezen, als we er een rubriek van maken? Moet het in blad of juist online?

Re: Magazine een grote teleurstelling...

Geplaatst: 07 sep 2016 16:14
door daniel1975
Kan een mod eventueel indien nodig deze berichten dan even naar juiste topic verplaatsen?

Die carbon wielen test was helemaal mooi. Dát zijn de artikelen die voor MIJ de reden zouden zijn om Fiets weer asl abonnement te nemen. En dan blader ik de zoveelste €1500,- test wel snel door. Andere doelgroep die waarschijnlijk 'mijn' artikelen weer snel zal doorbladeren.
4 pagina's is meer dan zat IMHO voor 1 diepgaand artikel. Zou mij niet gaan om de kwantiteit maar de kwaliteit van het artikel. In de atb-tests staat vaak wel wat achtergrond, maar redelijk summier.
M.i. hoort het in het blad en niet online. Het blad is jullie thuisbasis, het fundament. Zonder FIETS geen website en forum denk ik.

Ik heb trouwens al een vermoeden wat het Forumwoord van het Jaar gaat worden :lol: