Over de wielersport en zijn beoefenaars.

WK 2025

sillah75
Forum-lid

sillah75 29 sep 2025 08:28

ottorongo2 schreef: 28 sep 2025 20:15 Of andere mekaniekers?
https://www.hln.be/wk-wielrennen/zadel- ... ~a51a45c8/

42 seconden extra door een perfect zadel

bartdr
Forum-lid

bartdr 29 sep 2025 08:43

fiedoo schreef: 28 sep 2025 16:17 Het verschil tussen Pogacar en Evenepoel dus. De ene komt nooit iets tegen, de andere heeft altijd wel iets aan de hand!
Dit inderdaad, maar wat genuanceerder want in de tijdrit was het bijvoorbeeld bij beiden perfect.
Ik gok dat Evenepoel de benen wel had om ons tot in de diepe finale spannende koers te geven, maar dan moet die zonder pech kunnen rijden of toch minstens met pech die minder "weegt" op zijn prestaties.
Frustratie uiten blijft wel een dingetje bij Evenepoel, maar ik denk dat hij het nodig heeft om die gewoon op het moment zelf te ventileren. In de laatste paar rondes herpakt hij zich mooi en rijdt de rest op een hoopje. Met het nee schuddend finishen kreeg ik wel echt medelijden, zonde dat je als 2e beste van de wereld in zo'n mooie koers (of toch alles wat zich achter Pogacar afspeelde) met dat gevoel finisht... Tegelijkertijd wel te begrijpen dat je dat gevoel hebt wanneer je met de nodige pech nog 2e wordt op relatief korte afstand.

Er zijn een paar berichten die erop aluderen, dus ik stel de vraag maar: denken we echt dat Pogacar dan nog zoveel marge had?
Ik denk eigenlijk van niet. Ik denk dat we vooral het verschil in het type inspanning zagen tussen Pogacar die in zijn tempo-zone zich gedoseerd leeggereden heeft en de renners achter hem die in die laatste 65km wel onderling gekoerst hebben. Stel nu dat Pogacar pech heeft op 30km van de lijn, 40seconden verliest, dan zou ik verwachten dat die er aan de meet ook een pak minder fris uitziet dan nu. Of die ziet er nog altijd fris uit, dat zou pas marge hebben zijn.

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 29 sep 2025 08:55

Remco had 1! taak , het wiel van Pogacar te volgen….
Die was hij dus kwijt voordat z’n zadel zakte, vervolgens wacht hij niet met de fiets wissel totdat de volgauto bij hem is maar gaat 30 sec langs de kant wachten en mokken en z’n trap techniek oefenen.
Ts heel simpel, als het stijl naar boven gaat kan hij Pogacar (in goede doen) niet volgen.

rikkert
Forum-lid HC

rikkert 29 sep 2025 09:03

Theo V schreef: 28 sep 2025 21:31 Welke UAE rijders hebben hem geholpen?
Dat er toevallig twee met hem mee konden wil toch niet zeggen dat ze dat deden om hem te helpen.
Del Torro moest alles uit zijn tenen halen om er bij te kunnen komen.
En of Ayuso het deed om te helpen durf ik te betwijfelen.
Ayuso staat al met 1 been in Lidl trek, dus die zal de ballen er niet afrijden voor UAE collega's.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

bartdr
Forum-lid

bartdr 29 sep 2025 10:46

mao schreef: 29 sep 2025 08:55 Remco had 1! taak , het wiel van Pogacar te volgen….
Die was hij dus kwijt voordat z’n zadel zakte, vervolgens wacht hij niet met de fiets wissel totdat de volgauto bij hem is maar gaat
Onwaar volgens alle interviews, zijn zadel was al gezakt voor mount Kigali. Het is net omdat hij omhoog moest met een slechte zadelpositie, dat hij helemaal verzuurde.

BertL
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar BertL 29 sep 2025 10:54

Ik las gebroken zadel. Probeer dat zelf maar eens. Of rijd met een fiets met een te laag zadel naar het winkelcentrum. Je komt verzuurd aan.
Maar bij dit soort malheur geldt er één regel: niet wachten met oplossen, maar direct oplossen. Dus in dit geval direct een fietswissel.
hun fietsen.

ottorongo2
Forum-lid

ottorongo2 29 sep 2025 11:11

mao schreef: 29 sep 2025 08:55 Remco had 1! taak , het wiel van Pogacar te volgen….
Die was hij dus kwijt voordat z’n zadel zakte, vervolgens wacht hij niet met de fiets wissel totdat de volgauto bij hem is maar gaat 30 sec langs de kant wachten en mokken en z’n trap techniek oefenen.
Ts heel simpel, als het stijl naar boven gaat kan hij Pogacar (in goede doen) niet volgen.
Is ook helemaal mijn insteek

ottorongo2
Forum-lid

ottorongo2 29 sep 2025 11:14

bartdr schreef: 29 sep 2025 10:46
Die was hij dus kwijt voordat z’n zadel zakte, vervolgens wacht hij niet met de fiets wissel totdat de volgauto bij hem is maar gaat
Onwaar volgens alle interviews, zijn zadel was al gezakt voor mount Kigali. Het is net omdat hij omhoog moest met een slechte zadelpositie, dat hij helemaal verzuurde.
Maar hij deed ook geen enkele poging om afwisselend recht op de pedalen te fietsen en zo de schade te beperken , raar.

ottorongo2
Forum-lid

ottorongo2 29 sep 2025 11:19

Een doordenkertje; Remco heeft nog nooit Tadej verslagen in een man tegen man duel.Hij reed weliswaar een sterk einde maar wel enkele ronden kunnen profiteren(afwisselend kopwerk)van zijn medemaats.Daarenboven maakte hij weinig of niets goed van zijn achterstand op Pogi.Die had blijkbaar alles onder controle.

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 29 sep 2025 12:10

Ik heb de achtervolgers niet echt koers zien maken onderling die laatste 66km, ze hebben vooral achtervolgd :)

Pogi heeft in w/kg een gevoelig hogere drempelwaarde dan Evenepoel en er is nog meer verschil met de rest. Het is niet simpel om van zo'n fenomeen te winnen -misschien als er in het achtervolgend groepje 4 man van Evenepoel zijn niveau zitten, zodat de beurten wat sneller kunnen. Maar Pogi moet voor het tempo wat hij aanhield niet over zijn toeren gaan, terwijl de kopbeurten voor zijn achtervolgers telkens (zwaar) in het rood zitten.

De enige manier voor Evenepoel was Pogi van geen vin lossen op welke klim dan ook. Terugkomen was een illusie.
Afbeelding

ottorongo2
Forum-lid

ottorongo2 29 sep 2025 12:28

Daar zeg je het; Pogi volgen op de klim is wat te hoog gegrepen denk ik en zeker na herhaald klimmen.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 29 sep 2025 12:56

En had hij daar kunnen volgen, van Wilder nog bij zich en geen pech gehad hebben, dan was hij er op de laatste kasseienklim wel afgereden. Leuker voor de kijker, maar geen ander resultaat.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie