Voor mij geld zeker dat ik hem nog een keer wil rijden!! Maar ik zou absoluut een paar dingen anders doen:
- echt de 135 km rijden :rolleye:
- zo laat mogelijk starten zo dat je niet/minder in het donker rijdt
- behalve de zonnebril glaasjes ook de helder gekleurde glaasjes meenemen

- goede moderne helm op, worstenhelm is niet afdoende bij evt. val op dit parcours
- kilometertellertje op je fiets zo dat je weet waar je op het parcours bent en de routekaart uitprinten en de controleposten intekenen (werkt denk ik echt beter dan de Italiaanse routebeschrijving met schematisch hoogteprofiel die je krijgt).
- geen ouderwetse gehaakte handschoentjes, maar modere met goede gelpads
- kleinste voortandwiel 39T i.p.v. poldervarianten met 42 of 44T
Wat ik zeker wel zou doen/wat goed is bevallen:
- wel op een oude fiets, ondanks dat veel Italianen dit met name op de langere afstanden niet doen, is dit nou juist i.m.o. het specifieke aan deze tocht (anders kun je net zo goed aan gewone Grandfondo meedoen). Bovendien krijgt het materiaal dusdanig op z'n lazer dat het zonde is op een nieuwe fiets te rijden.
- moderne pedalen (ik reed met SPD/MTB schoenen) dit beviel prima
- Hoewel ik er al jaren niet meer mee gefiets had, Brooks B17 (narrow) beviel top! (werkelijk waar geen moment last of pijn gehad, in tegenstelling tot mijn eigen ervaringen met sommige moderne zadels op veel beter wegdek).
- Ik reed met Conti 4 Seasons- 28 mm, op 7 bar, géén 1 keer lek gereden.
- neem een klein schroevendraaiertje mee voor het afstellen van je derailleur, door het gedokker en de reis was deze bij mij wat verlopen, waardoor 2 x een afgelopen ketting.