Pagina 141 van 624

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 30 dec 2020 23:12
door senior
Orlok schreef: 30 dec 2020 10:53 Dat is ook de reden dat ze dat spul in flessen van 500ml verkopen, kan je er desnoods 500ml ingooien.! :mrgreen:
Is je fiets gelijk ook weer een halve kilo zwaarder. :mrgreen:

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 30 dec 2020 23:14
door senior
borgmonster schreef: 30 dec 2020 19:31 Vraag van jsparie: “ Betekent dit [1] dat er toch nog wat lucht in het systeem zit ? Of [2] is dit gebruikelijk ?”.
Antwoord van orlok: “ Natuurlijk niet, de eerste keer heb je nodig om de remblokken dicht bij de schijf te brengen en de tweede keer om te remmen.”.

Is dat antwoord op eerste of tweede vraag?

Dan heb ik een vraag: is het werkelijk nodig dat je twee keer moet knijpen om te kunnen remmen??? Let wel, ik heb geen ervaring met hydraulische fietsremmen. Wel met motorfiets, quads en auto’s. Nooit hoefde ik eerst “druk op te bouwen” of “de blokken natuurlijk dicht bij de schijf te brengen”.
Wat is dat voor een achterlijk systeem als dat echt waar is?
Op de motor (of in de auto) kom je waarschijnlijk niet aan die tweede keer knijpen toe als het er op aan komt. En op de fiets ook niet ben ik bang. :oops:

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 30 dec 2020 23:49
door borgmonster
senior schreef: 30 dec 2020 23:14
borgmonster schreef: 30 dec 2020 19:31 Vraag van jsparie: “ Betekent dit [1] dat er toch nog wat lucht in het systeem zit ? Of [2] is dit gebruikelijk ?”.
Antwoord van orlok: “ Natuurlijk niet, de eerste keer heb je nodig om de remblokken dicht bij de schijf te brengen en de tweede keer om te remmen.”.

Is dat antwoord op eerste of tweede vraag?

Dan heb ik een vraag: is het werkelijk nodig dat je twee keer moet knijpen om te kunnen remmen??? Let wel, ik heb geen ervaring met hydraulische fietsremmen. Wel met motorfiets, quads en auto’s. Nooit hoefde ik eerst “druk op te bouwen” of “de blokken natuurlijk dicht bij de schijf te brengen”.
Wat is dat voor een achterlijk systeem als dat echt waar is?
Op de motor (of in de auto) kom je waarschijnlijk niet aan die tweede keer knijpen toe als het er op aan komt. En op de fiets ook niet ben ik bang. :oops:
Dat bedoel ik. Maar moet dat dan echt?

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 30 dec 2020 23:59
door Gravelist
Natuurlijk niet.
Rem inknijpen is remmen.
Als het in 2 pogingen moet, moet je ontluchten.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 31 dec 2020 09:04
door TL@
Nee_Nee schreef: 30 dec 2020 21:41 Wat gebeurt er in mijn remblokjes als ik ze ga inremmen? Verglazen zeggen ze, maar wat gebeurt er dan chemisch gezien?
Als ze verglazen, heb je ze niet ingeremd maar om zeep geholpen. Ze gaan dan piepen en niet veel remkracht meer hebben.

Inremmen moet eigenlijk enkel wanneer er een nieuwe schijf wordt geplaats. Een beetje van de oppervlakkige 'hars' komt dan op de schijf waardoor de combinatie blok/schijf optimaal werkt.

Het 2 keer (of meer) aan de hendel trekken, is enkel de eerste nodig na het plaatsen van nieuwe blokken (of nadat je de remblokken terug open hebt geduwd) om de blokken dicht bij de schijf te brengen. Eens ze dicht genoeg staan, zal je telkens van de eerste keer echt remmen.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 31 dec 2020 09:58
door Nee_Nee
Huh?
Waarom heeft de FM dan tegenwoordig zo'n machine in de winkel staan?
https://www.cyclon.nl/product/sbr-inremmachine-zwart/

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 31 dec 2020 10:33
door scottpch
Die FM doet dan het werk voor je met die inremmachine, stukje service. ;)

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 31 dec 2020 12:01
door Oppbogga
Ik denk dat er bedoelt wordt dat je na ontluchten even twee keer de remgreep moet indrukken om de remblokjes "aan te leggen". Daarna is het niet meer nodig en kun je normaal remmen met een keer knijpen.
Dat doe je bij de auto ook als je er nieuwe olie opzet en 'gelucht' hebt.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 31 dec 2020 12:04
door Nee_Nee
scottpch schreef: 31 dec 2020 10:33 Die FM doet dan het werk voor je met die inremmachine, stukje service. ;)
Dat dacht ik ook, maar wat gebeurt er dan in mijn remblokjes? Men noemt het 'verglazing', maar wat gebeurt er dan percies?

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 31 dec 2020 12:10
door Keezx
Door thermische overbelasting verdwijnen de bindmiddelen en het frictie materiaal sintert aan elkaar.
Althans zoiets staat me bij van een cursus autotechniek van een jaartje of 40 terug.

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 31 dec 2020 12:47
door Nee_Nee
Keezx schreef: 31 dec 2020 12:10 Door thermische overbelasting verdwijnen de bindmiddelen en het frictie materiaal sintert aan elkaar.
Althans zoiets staat me bij van een cursus autotechniek van een jaartje of 40 terug.
Dank. Mijn dag kan al niet meer stuk. :winkthumb:
Sinteren kan ik zelf opzoeken:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sinteren

Raadsel opgelost. Duscussie gesloten: inremmen is zinvol

Re: Het grote domme vragen topic

Geplaatst: 31 dec 2020 13:29
door Ramon73
Paar dagen geleden de mountainbike weer eens gebruikt. Het weer is toch beetje té vochtig voor de racefiets.
Ik rij tubeless Racing Ralph met latex erin. Stukje onderweg en valt me op dat de achterband druk verloren heeft. Vooraf nog banden en dempers op druk gebracht, dus vreemd.
Opgepompt en in orde. Geluisterd naar lekkages => niks gevonden.

Kilometertje later weer druk verloren in de achterband. Gestopt bij diepe waterplas, opgepompt en achterwiel door water gehaald. Geen lek gevonden, ook ventiel niet.
Daarna bleef de band wél op druk. Hoe kan dat nou? Ik rij niet zo agressief en op lage druk dat er sprake is van burping.
Gisteren achterband even los gemaakt, latex was eigenlijk op. Laatste beetje Doc Blue erin gegooid, hopen dat het beter gaat.

Hoe kan ik 2x achter elkaar moeten pompen en pas bij de tweede keer in orde?